Speciální pedagogika PS

Speciální pedagogika – bakalářské studium, prezenční

Pokyny k praxím jsou k nalezení zde, pokyny pro mentory, tedy Dohoda o provedení práce (DPP) a Výkaz práce (Výkaz) k nalezení zde. Při volbě DPP a Výkazu se student orientuje podle rozsahu praxe (uváděno v týdnech). Praxe rozdělené na dvě poloviny zde také naleznou své tzv. „dělené dokumenty“.

Pokyny:

  1. Místo konání praxe si student volí sám
  2. Student se domluví osobně, telefonicky nebo e-mailem s vedením vybraného zařízení, kam předkládá Dohodu o realizaci praxe, pokud vedení školy souhlasí s konáním praxe studenta, dohodu podepisuje, jeden výtisk si nechává a druhý náleží studentovi, který sken nahrává do systému IS STAG do modulu Praxe (Přihláška na praxi) k předmětu dané praxe, vedení školy přiřazuje studentovi mentora praxe
  3. Student kontaktuje mentora praxe a domluví nástup na praxi
  4. Student seznámí svého mentora s požadavky konkrétní praxe a předá mu odkaz, kde si může stáhnout dohodu o provedení praxe (DPP) a výkaz práce mentora praxe: https://www.pf.ujep.cz/cs/pokyny-mentori
  5. Mentor praxe vyplní elektronicky dohodu dle pokynů, podepíše jako zaměstnanec a odesílá dle instrukcí na CPP PF UJEP k zaevidování a proplacení v tištěné podobě s originálním podpisem, dohoda musí být odeslána nejpozději týden před započetím praxe
  6. Student nahrává Rozvrh do systému IS STAG do modulu Praxe (Docházka) k předmětu dané praxe nejpozději 2 dny od započetí praxe
  7. Po skončení praxe mentor vyplní studentovi Protokol o absolvování praxe a hodnocení studenta (tzv. Hodnocení), které předá studentovi a ten nahrává sken do systému IS STAG do modulu Praxe (Závěrečné hodnocení) k předmětu dané praxe
  8. Mentor následně vyplní VÝKAZ PRÁCE a dle pokynů CPP PF UJEP odesílá na email: cpp.dohody@ujep.cz
  9. PO UKONČENÍ PRAXE STUDENT NAHRÁVÁ DO STAGU DO MODULU PRAXÍ (Výstup z praxe) PORTFOLIO Z PRAXE, které obsahuje úvodní stránku z vzoru portfolia, následuje vlastní portfolio, které je tvořeno přípravami na výuku se stručným komentářem shrnujícím rozbor hodiny. Odkaz na vzorové portfolio najdete zde:
  10. Možnosti uznání praxe – proklik

Pokud bude praxe sjednána z jakéhokoli důvodu jako neplacená, není třeba předávat Dohodu o provedení práce ani Výkaz práce. Tuto skutečnost napište do pravého dolního rohu spodní části Dohody o realizaci praxe (tzv. vrácenka) slovem “NEPLACENÁ”.

POKYNY K PRŮBĚHU PEDAGOGICKÉ PRAXE STUDENTŮ PREZENČNÍHO STUDIA

Student svou prací a chováním reprezentuje PF UJEP, bude proto dbát pokynů vedení cvičného zařízení a cvičného pracovníka. Bude dodržovat vnitřní řád zařízení a pravidla bezpečnosti práce, se kterými je povinen se seznámit. Bude dodržovat povinnost mlčenlivosti a ochrany osobních údajů.

Podmínky pro udělení zápočtu:

  1. absolvování praxe v plném rozsahu činnost
  2. kladné hodnocení cvičným pracovníkem (A – E)
  3. odevzdání veškerých podkladů pro zápočet
  4. účast na Reflektivním semináři (proběhne ve zkouškovém období, v zimním semestru po 15. lednu, v letním semestru po 15. červnu)

Podklady pro zápočet:

  1. hodnocení vypracované cvičným pracovníkem
  2. portfolio z praxe
  3. zápočet z Reflektivního semináře (proběhne ve zkouškovém období, v zimním semestru po 15. lednu, v letním semestru po 15. červnu)

Abyste měli jistotu správného výběru zařízení pro výkon své praxe, tak je možné odeslat vyplněnou charakteristiku instituce v el. podobě na e-mail: david.bauer@ujep.cz (viz příloha) a to minimálně 14 před dojednáním její realizace. Správný výběr vám bude schválen, a V PŘÍPADĚ NEVHODNÉHO VÝBĚRU BUDETE NEPRODLENĚ KONTAKTOVÁNI.


Speciální pedagogika – intervence (bakalářské studium, od akademického roku 2021/2022)


KSSP/7117 Praxe I (1 – ZS)

Praxe je individuální a je realizovaná na základních a středních školách. Cílem, je dosažení provázanosti činnosti studenta (budoucího asistenta pedagoga) se systémovým přístupem v oblasti výchovy a vzdělávání a dále se školním poradenským systémem (pracovištěm).

Doprovodným pracovníkem v pedagogickém prostředí budou (třídní) učitelé dvou věkově odlišných skupin (tříd) dětí. Student bude provádět deskripci pedagogické činnosti pedagoga, jeho potenciální součinnosti s pracovníkem školního poradenského pracoviště a v rámci výuky depistáž dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Student má možnost osvojit si teoretické i praktické kompetence speciálního pedagoga, identifikovat se s profesí.

Obsahová náplň praxe: Seznámení se s cíli a hlavními činnostmi konkrétní pedagogické instituce, dále se strukturou a činností školního poradenského systému. Orientace v platné legislativě a dalších souvisejících předpisech. Orientace v problematice integrace dítěte se speciální vzdělávací potřebou. Stínování práce pověřeného pedagogického pracovníka, seznámení se s konkrétními cíli, úkoly, a pedagogickou dokumentací. Dále seznámení se zásadami jeho činnosti a reflexí praktické realizace výchovně-vzdělávacího procesu. Součástí je i posuzování etického rozměru činnosti řídícího pracovníka. Osvojování si znalostí a praktických dovedností z oblasti aktuální aplikované diagnostiky, pokud je v instituci používána. Pokud není (event. student má například osvojenu vhodnější metodu), má student možnost vhodnou metodu po konzultaci s pověřeným pracovníkem navrhnout, aplikovat, vyhodnotit a interpretovat. Aplikace pedagogických zásad do praxe. Zkouška konkrétního pedagogického postupu (metody) a jeho aplikace v praxi (pod dohledem pověřeného pracovníka instituce). Provést popis přípravy, užití a evaluace. Studenti získají průnik znalostí v oblasti aplikace pedagogické teorie do praxe; studenti si osvojí náhled na práci s pedagogickým systémem v praktické rovině, v konkrétní instituci; studenti se seznámí s pedagogickým rozměrem „živé“ interakce s dítětem (klientem); studenti se seznámí s podmíněností pedagogických intervencí v praxi platnou legislativou

 Studující vykoná praxi v rozsahu 4 týdnů:

  • 10 hodin hospitační činnosti
  • 45 hodin stínování, asistentské činnosti
  • 25 hodin samostatné pedagogické činnosti, včetně domácí přípravy

Termín odevzdání je do 15. ledna


KSSP/71212 Praxe II (1 – LS)

Praxe je individuální a je realizovaná na úrovni speciálních mateřských, základních nebo středních škol a institucí vzdělávajících dle vyhlášky č. 27/2016 sb. Cílem, je provázanost činnosti studenta (budoucího asistenta pedagoga) se systémovým přístupem v oblasti výchovy a vzdělávání, a se školním poradenským systémem.

Doprovodnými pracovníky v pedagogickém prostředí budou členové školního poradenského pracoviště. Student bude provádět deskripci jejich pedagogické činnosti. Praxe umožní studentům hlouběji chápat souvislosti systémového propojení mezi teoretickými a praktickými poznatky. Student má možnost osvojit si teoretické i praktické kompetence speciálního pedagoga a výchovného poradce.

Obsahová náplň praxe: Seznámení se s cíli a hlavními činnostmi konkrétní pedagogické instituce, dále se strukturou a činností školního poradenského systému. Orientace v platné legislativě a dalších souvisejících předpisech. Stínování práce pověřeného pedagogického pracovníka, seznámení se s konkrétními cíli, úkoly, a pedagogickou dokumentací. Dále seznámení se zásadami jeho činnosti a reflexí praktické realizace výchovně-vzdělávacího procesu. Součástí je i posuzování etického rozměru činnosti řídícího pracovníka. Osvojování si znalostí a praktických dovedností z oblasti aktuální aplikované diagnostiky, pokud je v instituci používána. Pokud není (event. student má například osvojenu vhodnější metodu), má student možnost vhodnou metodu po konzultaci s pověřeným pracovníkem navrhnout, aplikovat, vyhodnotit a interpretovat. Aplikace pedagogických zásad do praxe. Zkouška konkrétního pedagogického postupu (metody) a jeho aplikace v praxi (pod dohledem pověřeného pracovníka instituce). Provést popis přípravy, užití a evaluace. Studenti získají průnik znalostí v oblasti aplikace pedagogické teorie do praxe; studenti si osvojí náhled na práci s pedagogickým systémem v praktické rovině, v konkrétní instituci; studenti se seznámí s pedagogickým rozměrem „živé“ interakce s dítětem (klientem); studenti se seznámí s podmíněností pedagogických intervencí v praxi platnou legislativou

Studující vykoná praxi v rozsahu 4 týdnů:

  • 10 hodin hospitační činnosti
  • 45 hodin stínování, asistentské činnosti
  • 25 hodin samostatné pedagogické činnosti, včetně domácí přípravy

Termín odevzdání je do 15. června


KSSP/71313 Praxe III (2 – ZS)

Praxe je individuální a je realizovaná ve školských zařízeních náhradní výchovné péče (včetně preventivního – SVP). Cílem, je umožnit provázanost činnosti studenta (budoucího asistenta pedagoga) se systémovým přístupem v oblasti výchovy a vzdělávání realizovaném ve výše uváděných institucích.

Doprovodným pracovníkem v pedagogickém prostředí bude vychovatel, speciální pedagog – etoped, asistent pedagoga – noční vychovatel. Student bude provádět deskripci pedagogické činnosti min. dvou pedagogických pracovníků (viz výčet) eventuálně sociálního pracovníka zařízení. Absolvovaná praxe umožní studentům hlouběji chápat souvislosti systémového propojení mezi teoretickými a praktickými poznatky. Student má možnost osvojit si teoretické i praktické kompetence speciálního pedagoga, identifikovat se s profesí a možnost naučit se pracovat reflektujícím způsobem.

Obsahová náplň praxe: Seznámení se s cíli a hlavními činnostmi konkrétní pedagogické instituce, dále se strukturou a činností školního poradenského systému. Orientace v platné legislativě a dalších souvisejících předpisech. Orientace v problematice integrace dítěte se speciální vzdělávací potřebou. Stínování práce pověřeného pedagogického pracovníka, seznámení se s konkrétními cíli, úkoly, a pedagogickou dokumentací. Dále seznámení se zásadami jeho činnosti a reflexí praktické realizace výchovně-vzdělávacího procesu. Součástí je i posuzování etického rozměru činnosti řídícího pracovníka. Osvojování si znalostí a praktických dovedností z oblasti aktuální aplikované diagnostiky, pokud je v instituci používána. Pokud není (event. student má například osvojenu vhodnější metodu), má student možnost vhodnou metodu po konzultaci s pověřeným pracovníkem navrhnout, aplikovat, vyhodnotit a interpretovat. Aplikace pedagogických zásad do praxe. Zkouška konkrétního pedagogického postupu (metody) a jeho aplikace v praxi (pod dohledem pověřeného pracovníka instituce). Provést popis přípravy, užití a evaluace. Studenti získají průnik znalostí v oblasti aplikace pedagogické teorie do praxe; studenti si osvojí náhled na práci s pedagogickým systémem v praktické rovině, v konkrétní instituci; studenti se seznámí s pedagogickým rozměrem „živé“ interakce s dítětem (klientem); studenti se seznámí s podmíněností pedagogických intervencí v praxi platnou legislativou

 Studující vykoná praxi v rozsahu 4 týdnů:

  • 10 hodin hospitační činnosti
  • 45 hodin stínování, asistentské činnosti
  • 25 hodin samostatné pedagogické činnosti, včetně domácí přípravy

Termín odevzdání je do 15. ledna


KSSP/71413 Praxe IV (2 – LS)

Praxe je individuální a je realizovaná v institucích zabývajících se výchovou a vzděláváním dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, především na úrovni logopedie a surdopedie. Cílem, je provázanost činnosti studenta (budoucího asistenta pedagoga) se systémovým přístupem v oblasti výchovy a vzdělávání realizovaném ve výše uváděných institucích.

Doprovodným pracovníkem v prostředí pedagogické praxe budou odborně vzdělaní pedagogičtí pracovníci. Student bude provádět deskripci pedagogické činnosti. Praxe umožní studentům hlouběji chápat souvislosti systémového propojení mezi teoretickými a praktickými poznatky. Student má možnost osvojit si teoretické i praktické kompetence speciálního pedagoga.

Obsahová náplň praxe: Seznámení se s cíli a hlavními činnostmi konkrétní pedagogické instituce, dále se strukturou a činností školního poradenského systému. Orientace v platné legislativě a dalších souvisejících předpisech. Stínování práce pověřeného pedagogického pracovníka, seznámení se s konkrétními cíli, úkoly, a pedagogickou dokumentací. Dále seznámení se zásadami jeho činnosti a reflexí praktické realizace výchovně-vzdělávacího procesu. Součástí je i posuzování etického rozměru činnosti řídícího pracovníka. Osvojování si znalostí a praktických dovedností z oblasti aktuální aplikované diagnostiky, pokud je v instituci používána. Pokud není (event. student má například osvojenu vhodnější metodu), má student možnost vhodnou metodu po konzultaci s pověřeným pracovníkem navrhnout, aplikovat, vyhodnotit a interpretovat. Aplikace pedagogických zásad do praxe. Zkouška konkrétního pedagogického postupu (metody) a jeho aplikace v praxi (pod dohledem pověřeného pracovníka instituce). Provést popis přípravy, užití a evaluace. Studenti získají průnik znalostí v oblasti aplikace pedagogické teorie do praxe; studenti si osvojí náhled na práci s pedagogickým systémem v praktické rovině, v konkrétní instituci; studenti se seznámí s pedagogickým rozměrem „živé“ interakce s dítětem (klientem); studenti se seznámí s podmíněností pedagogických intervencí v praxi platnou legislativou

Studující vykoná praxi v rozsahu 5 týdnů:

  • 20 hodin hospitační činnosti
  • 50 hodin stínování, asistentské činnosti
  • 30 hodin samostatné pedagogické činnosti, včetně domácí přípravy

Termín odevzdání je do 15. června


KSSP/7159 Praxe V (3 – ZS)

Praxe je individuální a je realizovaná ve školských poradenských zařízeních. Cílem je provázanost činnosti studenta se systémovým přístupem v oblasti diagnostiky a nastavování funkční pedagogické intervence k dítěti v poradenském procesu.

Doprovodným pracovníkem v prostředí pedagogické praxe budou odborně vzdělaní speciálně pedagogičtí pracovníci a psychologové. Student bude provádět deskripci pedagogických aktivit na dvou poradenských zařízeních v poměru týdnů 2:3. Jedno ze zařízení bude pedagogicko-psychologická poradna, druhé zařízení speciální pedagogické centrum. Poměr upřesní garant praxe. Student má možnost osvojit si teoretické i praktické kompetence speciálního pedagoga, identifikovat se s profesí.

Obsahová náplň praxe: Seznámení se s cíli a hlavními činnostmi konkrétní pedagogické instituce, dále se strukturou a činností školního poradenského systému. Orientace v platné legislativě a dalších souvisejících předpisech. Orientace v problematice integrace dítěte se speciální vzdělávací potřebou. Stínování práce pověřeného pedagogického pracovníka, seznámení se s konkrétními cíli, úkoly, a pedagogickou dokumentací. Dále seznámení se zásadami jeho činnosti a reflexí praktické realizace výchovně-vzdělávacího procesu. Součástí je i posuzování etického rozměru činnosti řídícího pracovníka. Osvojování si znalostí a praktických dovedností z oblasti aktuální aplikované diagnostiky, pokud je v instituci používána. Pokud není (event. student má například osvojenu vhodnější metodu), má student možnost vhodnou metodu po konzultaci s pověřeným pracovníkem navrhnout, aplikovat, vyhodnotit a interpretovat. Aplikace pedagogických zásad do praxe. Zkouška konkrétního pedagogického postupu (metody) a jeho aplikace v praxi (pod dohledem pověřeného pracovníka instituce). Provést popis přípravy, užití a evaluace. Studenti získají průnik znalostí v oblasti aplikace pedagogické teorie do praxe; studenti si osvojí náhled na práci s pedagogickým systémem v praktické rovině, v konkrétní instituci; studenti se seznámí s pedagogickým rozměrem „živé“ interakce s dítětem (klientem); studenti se seznámí s podmíněností pedagogických intervencí v praxi platnou legislativou

 Studující vykoná praxi v rozsahu 5 týdnů:

  • 20 hodin hospitační činnosti
  • 50 hodin stínování, asistentské činnosti
  • 30 hodin samostatné pedagogické činnosti, včetně domácí přípravy

Termín odevzdání je do 15. ledna


Speciální pedagogika – intervence, bakalářské studium (Do akademického roku 2021/2022)

Jelikož se jedná o dobíhající studium, tak pokyny k těmto praxím budou poskytnuty individuálně, ozvěte se na e-mail: david.bauer@ujep.cz


KPG/4409 Praxe I (1 – LS)


KPG/4414 Praxe II (2 – ZS)


KPG/4422 Praxe III (2 – LS)


KPG/4426 Praxe IV (3 – ZS)