Textové pole: Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání
Oblast pohybových aktivit má v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (dále jen RVP ZV) nejblíže k vzdělávací oblasti Člověk a zdraví. V této oblasti  vzdělávání (ve vzdělávacím oboru Tělesná výchova) jsou pohybové hry povinné pro oba stupně základního vzdělávání (VÚP Praha, 2007).  Nevylučuje se však jejich realizace v rámci některých dalších vzdělávacích oblastí prvního stupně  RVP ZV, popř. průřezových témat, volitelných předmětů, zdravotní tělesné výchovy, doplňujících vzdělávacích oborů apod. 
Všechny klíčové kompetence RVP ZV lze propojit s pohybovými hrami. V mnohých případech se může jednat o velmi vhodný prostředek pro osvojování všech klíčových kompetencí. RVP ZV klade důraz na prožitek žáka při pohybové aktivitě, k čemuž mohou velmi vhodně posloužit právě pohybové hry. Podrobně o prožitku v pohybových hrách pojednává např. Neuman (1998).
RVP ZV pro 1. stupeň předepisuje učivo přímo z oblasti pohybových her nebo s úzkým vztahem k pohybovým hrám (VÚP Praha, 2007). Konkrétně se jedná o činnosti ovlivňující úroveň pohybových dovedností,    tj. o:
pohybové hry – s různým zaměřením, netradiční pohybové hry 
základy sportovních her – manipulace s míčem, pálkou či jiným herním náčiním, herní činnosti jednotlivce, spolupráce ve hře, průpravné hry, utkání podle zjednodušených pravidel minisportů 
lyžování, bruslení  – hry na sněhu a na ledě
další pohybové činnosti – možnost zařazení dalších pohybových her dle zájmu žáků a podmínek školy 

Pohybové hry lze však aplikovat i v dalším předepsaném učivu RVP ZV, v činnostech ovlivňujících úroveň pohybových dovedností. Domníváme se, že u většiny učiva lze pohybové hry pro určitý cíl vzdělávání využít. Je však třeba vhodně zvolit pohybovou hru s ohledem na konkrétní učivo a další aspekty (podmínky, věk účastníků atd.). Může se jednat o  pohybové hry v učivu:

základy gymnastiky 
rytmické a kondiční formy cvičení pro děti
průpravné úpoly 
základy atletiky 
turistika a pobyt v přírodě 
plavání  

V učivu, které je orientováno na činnosti ovlivňující zdraví, lze pohybové hry využít např. v učivu:

příprava organismu – příprava před pohybovou činností, uklidnění po zátěži
rozvoj různých forem rychlosti, vytrvalosti, síly, pohyblivosti, koordinace pohybu 

V učivu, zaměřeném na činnosti podporující pohybové učení, spatřujeme možnost realizace pohybových her v učivu:

komunikace v TV – základní tělocvičné názvosloví osvojovaných činností, smluvené povely, signály 
zásady jednání a chování – fair play, olympijské ideály
pravidla zjednodušených osvojovaných pohybových činností – her, závodů, soutěží 


Školní  vzdělávací program
V předchozí kapitole bylo nastíněno, jak jsou pohybové hry zařazeny v rámci RVP ZV do jednotlivých vzdělávacích oblastí, oborů, učiva. Konkrétní realizace pohybových her na dané škole bude vycházet ze Školního  vzdělávacího programu (dále jen ŠVP). Vytváření ŠVP se řídí mj. zásadami pro zpracování školního vzdělávacího programu, které jsou obsaženy v RVP ZV (VÚP Praha, 2007). 
Při tvorbě ŠVP by měly být brány v potaz následující podněty z oblasti pohybových her. Odborníci doporučují poměrně vysoké procento obsahu pohybových her na 1. stupni základní školy. V prvním ročníku by se mělo jednat o 30% podíl pohybových her na obsahu školní tělesné výchovy. V následných ročnících se podíl pohybových her snižuje. Ve druhém, třetím a čtvrtém ročníku postupně snižujeme podíl               na 10-15 %. V pátém ročníku tvoří pohybové hry 5-10 % z celkového obsahu předmětu (Mazal, 2007).
Textové pole: Pohybové hry a hraní na 1.stupni základní školy
e-learningová opora pro předmět  Drobné pohybové hry 1.st. ZŠ

Kurikulární dokumenty

předchozí stránka