Textové pole: Vzhledem k faktu, že při tělesné výchově je zvýšené riziko úrazů (např. oproti matematice), je nutné, aby i vyučující dbal zvýšené opatrnosti při tělovýchovném procesu. Staré pořekadlo, že „vyučující tělesné výchovy je jednou nohou v kriminále“, nemusí být někdy daleko od reality. Učitel tělesné výchovy by měl znát nejen právní normy, ale i pravidla pohybových činností (např. pohybových her). Podrobně o právní problematice pojednává Mazal (1998). Tuto knihu vřele doporučujeme k prostudování.
Textové pole: Pohybové hry a hraní na 1.stupni základní školy
e-learningová opora pro předmět  Drobné pohybové hry 1.st. ZŠ

 

předchozí stránka

Bezpečnost při výuce

Povinnost učitele dbát na bezpečný průběh pedagogického procesu je dána právními normami nejen v oblasti školství, ale i obecně platnými právními předpisy. Jedná se zejména o aktuální znění tzv. „školského zákona“ (zákona o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání).

Konkrétní  postupy, vedoucí k zajištění bezpečného pedagogického procesu žáků ve školách a školských zařízeních, upravuje aktuální znění metodického pokynu MŠMT  k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví žáků (k 30.12.2011 jde o  pokyn MŠMT, 2005). Zde jsou konkretizovány určité aspekty bezpečnosti a ochrany zdraví  jednotlivých činností. Je zde mj. popsáno předcházení rizikům, povinnosti žáků,  omezení pro činnost žáků, zdravotní předpoklady, uvolňování z vyučování, první pomoc, dozor nad žáky, postup při úrazu, zvláštní pravidla při některých činnostech apod.

Mezi zvláštními pravidly při některých činnostech tohoto metodického pokynu je obsažena i řada činností, které souvisí s tělovýchovným procesem. Jedná se o činnosti se zvýšeným rizikem ohrožení zdraví a života. Mezi tyto je zařazen i předmět (vzdělávací obor) tělesná výchova. Dále koupání, výuka plavání, lyžařský výcvik, sportovní a turistické akce. Mezi nejdůležitější bezpečnostní  zásady pro tělesnou výchovu, patří nutnost používat  cvičební úbor (adekvátní prováděné činnosti). Jsou zakázány ozdobné a jiné pro činnost nevhodné a nebezpečné předměty (prstýnky, řetízky apod.).

 

Nejčastější chyby, za které lze vyučujícího tělesné výchovy postihnout, jsou níže uvedené (Rychtecký & Fialová, 2007). V závorce uvádíme poznámky, které se mohou týkat konkrétní situace.

· absence vyučujícího                                       (při činnosti, jeho pozdní příchod)

· chybná metodika                                           (realizace činnosti, jež vyžaduje záchranu - bez ní;                                                                                               nedodržení   posloupnosti nácviku)

· chyby v organizaci výuky                              (špatné uvedení a organizace hry)

· neposkytnutí informace o bezpečnosti        (nesdělení rizika o možnosti utonutí v bazénu)

· nezajištění podmínek výuky                          (nebezpečné, se hrou nesouvisející předměty                                                                                      v prostoru hry, povolení fotbalu bez obuvi)

· nepřiměřený úkol                                           (věku nevhodná  nebo v ŠVP nezařazená pohybová hra)

· nedodržení počtu žáků                                  (vyšší než povolený počet žáků při pohybových hrách                                                                                                           ve vodě)

· zanedbání první pomoci                                (neposkytnutí pomoci, zatajení úrazu)

 

Při pohybových hrách vycházíme z výše uvedených právních, pedagogických, sportovních (pravidlových) norem. Povinností vedoucího hry je udělat vše pro to, aby eliminoval možná zranění. Před započetím pohybové hry je třeba zkontrolovat bezpečnost prostoru pro hru (tělocvičnu, louku, bazén apod.) a výstroj (cvičební úbor) i výzbroj cvičenců (pálka na Brenbal aj.), nářadí (žebřiny apod.). Je vhodné na potencionální riziko hráče upozornit („dejte pozor na vybíjení míčem do hlavy“ apod.). Vymezíme bezpečný prostor hry (kužele, lajny). U některých činností poskytneme záchranu či dopomoc. Uvedení hry, zahájení i ukončení hry by mělo být jednoznačné.   Při průběhu hry by měl vedoucí neustále sledovat celý cvičební prostor a předvídat možná nebezpečí (vyběhnutí žáka z herního prostoru apod.).