Textové pole: Každé období ve vývoji jedince je něčím zvláštní, specifické. Právě věk účastníků musíme při aplikaci pohybových činností brát v úvahu. Pro správnou aplikaci pohybových her je třeba zmínit některé elementární aspekty mladšího školního věku. 
Psychický vývoj
Započetí povinné školní docházky je pro každého jedince důležitým mezníkem v jeho životě. Dochází zde k přechodu od hry k učební činnosti. Dítě se setkává s novými povinnostmi, činnostmi apod. Na nové prostředí je vázán problém adaptace dítěte. Problémy s adaptací závisí na mnoha faktorech. Jedná se o zralost dítěte (biologickou, psychickou, sociální), osobnost učitele, spolužáky, rodiče atd. (Čáp, 1980; Čáp & Mareš, 2001).
Fantazijní procesy doplňují procesy vnímání a je třeba je neopomíjet, rozvíjet. Pozornost je charakterizována jako výběrová a nestálá.  Na konci období se projevuje kritičnost dítěte v hodnocení jevů, podnětů z okolí. Piaget (1970) popisuje toto období (z hlediska vývoje intelektu) jako období konkrétní činnosti. Dochází k rozvoji logických myšlenkových operací. 
Tato vývojová perioda se vyznačuje též zvýšeným zájmem o některé činnosti. Přirozená biologická potřeba pohybu se odráží i v zájmu o určité pohybové aktivity. 
Somatický vývoj
V tomto období dochází k intenzivním změnám ve výšce a hmotnosti dítěte. Tempo těchto změn je vcelku rovnoměrné a postupem času se zpomaluje. Hmotnost je v tempu růstu před výškou. Nejsou zde významné rozdíly mezi chlapci a dívkami. Kosti, kloubní spojení jsou ještě velmi měkké a pružné (Rychtecký & Fialová, 2007). 
Dítě nedovede od počátku tohoto období šetřit energii a poměrně rychle se unaví. Postupem času se toto zlepšuje. U obou pohlaví dochází k poměrně rovnoměrným změnám v oblasti pohybových schopností rychlostních a vytrvalostních. Rozdíly mezi chlapci a dívkami u pohybových schopností jsou konstantní, avšak zřejmé. Fakt, že dochází k velké progresi morfologických změn, způsobuje vysokou adaptabilitu na tělesnou zátěž (Rychtecký & Fialová, 2007). Zejména v pohybových hrách spontánního charakteru, kde dochází k intermitentní (střídavé) pohybové činnosti, snesou děti velké objemové zatížení (Psotta, 2006).   

Textové pole: Pohybové hry a hraní na 1.stupni základní školy
e-learningová opora pro předmět  Drobné pohybové hry 1.st. ZŠ

Charakteristika mladšího

školního věku

předchozí stránka