Letní škola výtvarné výchovy

Katedra výtvarné kultury PF UJEP v Ústí nad Labem vás zve na vzdělávací, poznávací a zážitkovou letní školu, která bude probíhat od pondělí 18. 8. do čtvrtka 21. 8. 2025 v prostorách Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (registrační formulář je v přípravě).

O čem je Letní škola výtvarné výchovy

Akce je určená pro učitelky a učitele výtvarné výchovy na všech stupních škol a ZUŠ. Je míněna jako doplňující vzdělání v oboru výtvarná výchova a výtvarné umění, které probíhá zábavnou formou ve dvou skupinách v průběhu jednoho týdne (od pondělí do čtvrtka).
Čekají vás kratší přednášky o našem oboru výtvarná výchova a o výtvarném umění jak aktuálním tak o umělecké historii regionu, přijedou se vám osobně představit významní čeští umělci. Zažijete výtvarné ateliéry, po dlouhé době si namalujete obraz, dotknete se zážitku s akcí a performancí a budete tvořivě kombinovat výtvarné techniky a materiály.
Jeden večer chceme věnovat diskusi, sdílení zkušeností, radostí i starostí učitele výtvarné výchovy.

Co Vás čeká na Letní škole výtvarné výchovy 2025

Tématem letošního ročníku letní školy jsou mezioborové přesahy výtvarné výchovy. Jednotlivé ateliéry, workshopy a přednášky budou zaměřeny na příbuzné umělecké obory (literatura, hudba, film, divadlo…), ale i na další disciplíny, např. environmentální výchovu. Část programu bude pro všechny účastníky společná (první a poslední den), část bude dělena do dvou paralelních skupin.

Proč se na letní školu přihlásit?

Nápad a chuť nabídnout učitelkám a učitelům výtvarné výchovy prostor, ve kterém by si mohli znovu oživit „výtvarku“ a dozvědět se, jaké jsou novinky v oboru, vzájemně se poznat a ještě si to všechno užít, vznikl na katedře výtvarné výchovy asi před šesti lety. Dotáhnout jej k realizaci chtělo značné morální úsilí, sveřepou odhodlanost a pořádný kus asertivity.
Uvědomujeme si, že učitelství je nesmírně náročné povolání a pro každého pedagoga jsou prázdniny „posvátným územím“, kam mohou vstupovat jen milé a příjemné věci, a proto vám chceme poskytnout naše vědomosti, znalosti a dovednosti zábavně, radostně a bez tlaku na výkon.
Přejeme si, abyste si čas s námi užili podobně jako aktivní dovolenou, abyste se obohatili a na konci kurzu odjížděli nabití nejen novinkami v oboru, ale také pozitivním myšlením a přínosnými zážitky. Naším cílem je propojit vás, aktivní učitele, v přátelskou a spřízněnou komunitu, která může mít trvání jen jeden týden. Zda zůstanete v kontaktu i déle, bude záležet jen na vás.

  • Kurz se uskuteční nejen v prostorách Katedry výtvarné kultury, v budově PF UJEP v Ústí nad Labem, České mládeže 8.
  • Cena za lektorné a výtvarný materiál: 4.500 Kč.
  • Podrobný program naleznete níže (změna programu vyhrazena).
  • Možnost samostatně si zajistit ubytování na kolejích UJEP.
  • Možnost zajistit obědy v areálu PF UJEP, nebo se individuálně stravovat v blízkém okolí.
  • Akce je akreditovaná MŠMT, absolventi získají osvědčení o absolvování průběžného vzdělávání (získání certifikátu je podmíněno aktivní účastní na celém kurzu, více informací k akreditaci ZDE).
  • Fotografie z minulých ročníků naleznete na facebookovém profilu Katedry výtvarné kultury PF UJEP.

Jak zaplatit lektorné za kurz?

Zaplacení kurzu je možné dvěma způsoby:

  1. Zažádáním o fakturu.
  2. Platbou převodem (samoplátci).

V obou případech je však nutné nejprve se zaregistrovat prostřednictvím registračního formuláře (v přípravě). Bližší informace k platbě budou poté registrovaným účastníkům upřesněny e-mailem, do té doby lektorné neplaťte!

Kontakt

email: letniskola@kaveka.cz


Program (v přípravě)

Pondělí, 18. 8. 2025
Čas Místo Aktivita Lektor či garant
9.00—9.30 vstupní hala
(u schodů)
Oficiální zahájení, rozdělení do skupin organizační tým letní školy
9.30—11.00 CS-021 Workshop: … uchopíš tužku, cítíš tělo … MgA. Jan Prošek, Ph.D.
Možnosti přesahu kresby jako základního vyjadřovacího prostředku ve výtvarné výchově. To se týká i kresebných přesahů v nových médiích jako je např. GPS. Přiblížení jednotlivých přístupů na dílech autorů zkoumajících vlastní prožitek skrze toto médium. Praktické cvičení přinášející zkušenost v kresbě na samotného autora a jeho dílo. Účastníci si sami zažijí tvorbu a možnosti tohoto primárního záznamu.
11.00—13.00 CS-226 Workshop: Nástroje generativní umělé inteligence ve výuce a vzdělávání Mgr. Michaela Liegertová, Ph.D.
Praktický workshop je zaměřen na seznámení s nástroji umělé inteligence, jako jsou velké jazykové modely a generátory vizuálního obsahu (obrázky, videa, design). Účastníci získají informace a dovednosti potřebné k obohacení výuky skrze zmiňované inovativní technologie.
13.00—14.30 Pauza na oběd
14:30–16:30 CS-226 Ateliér: Fotografie a možnosti jejího využití ve výuce Mgr. Lucie Melechovská;
Mgr. Miroslav Hašek, Ph.D.
Workshop se zaměřuje na možnosti využití fotografie ve výuce výtvarné výchovy. Konkrétně budou představeny aplikace a nástroje, které umožňují rychlé a efektivní úpravy fotografií, a to jak s pomocí umělé inteligence (AI), tak i bez ní. Pomocí vyzkoušení si vybraných aplikací budeme diskutovat možnosti jejich využití v praxi a zároveň upozorníme na rizika, která jsou se snadnou manipulací digitálních fotografií spojena.
16.30—17.00 Pauza
17.00—18.40 CS-021 Přednáška současného umělce MgA. Zdeněk Svejkovský, Ph.D.
Přednáška tematicky vychází z projektů, které autor realizoval v posledních letech na poli volné umělecké tvorby. Součástí bude představení jednotlivých prací, které budou zasazeny do širšího kontextu. Nedílnou součástí prezentace tedy budou i umělecké projekty dalších autorů a kontext technologie, kterou projekty využívají. Rámcově se bude jednat o témata spojená s online prostorem, algoritmy webových platforem, AI, virtuálními světy a počítačovými hrami.

Úterý, 19. 8. 2025
Čas Místo Aktivita Lektor či garant
08.30—10.15 CS-021 Přednáška: AI – obraz – jazyk doc. Mgr. Kateřina Dytrtová, Ph.D.
Přednáška se věnuje problematice AI z pohledu vztahu obraz – jazyk. Obrazové sdělení se zásadně odlišuje od slovního, tvorba se slovem vyžaduje jiný typ inteligence než tvorba obrazu a prostorových objektů. Přesto trénovací sety pro AI užívají strategii slovního označení obrázků, odhalují se tak konceptuální limity strojového učení: Trevor je umělec, který odhaluje algoritmické a inherentní předsudky v mnoha systémech AI, ale také důsledky, které to má pro skutečný svět, z nichž některé jsou děsivé. Jsou vidět způsoby, jakými jsou přijímány vkládané sady trénovacích obrázků: matky s dětmi, pláč, křik, emoce křečovitého smíchu, protože těžíme z těchto někdy intimních reakcí (třeba za reklamním účelem). Avšak je absurdní, že takový obrázek je ve své složitosti označen jediným slovem, „smích“, „pláč“, že něco můžeme vlídně označit třeba „židle“, ale pak také k fotografii člověka v jeho rozměru napíšeme „dlužník“. Existuje riziko, že začínáme vidět velmi zjednodušenou, odbarvenou verzi světa.
10.15–10.30 Pauza
10.30—13.00 CS-226 Ateliér: „Použil AI aby vyhrál fine-arts soutěž. Bylo to podvádění?“ (skupina A) Mgr. Karolina Jánská Neumann
Během ateliéru se ponoříme do filozofických otázek, které v posledních dvou letech rezonují v médiích a odborných textech o umění. K pochopení principů fungování AI bude nezbytné prozkoumat způsoby generování obsahu pomocí „prompts“ a zjistit, jaké obsahové mantinely AI platformy skrývají. V akcelerovaném tempu pak získáme stručný přehled názorů etablovaných umělců na autorská práva a autenticitu. Ve druhé části provedeme výtvarné etudy, které nám umožní zmapovat, jak umělá inteligence ovlivňuje tvorbu vizuálního obsahu. Seznámíme se s tím, jak lze AI využít k interpretaci reality a jaké vizuální prvky je schopna generovat. Zároveň se zaměříme na to, jakým způsobem můžeme obohatit výtvarnou praxi a jak neselhat při tvorbě zadání podporujícího kritické myšlení žáka. Na závěr budeme diskutovat o možnostech integrování dosavadních poznatků do vlastních výukových praxí.
CS-021 Ateliér: Bůh ze stroje (skupina B) prof. akad. mal. Mgr. Martin Velíšek, Ph.D.
Kde leží počátky AI? Není to schopnost našeho mozku hrát si, přiřazovat, kombinovat, spojovat více či méně adekvátní? Není počátkem AI naše fantazie? Kresba, malba, koláž s důrazem na princip (řízené) náhody: generování řešení pomocí hrací kostky, náhodné kombinace tvarů, uniformované vrstvení atd. Tradiční techniky a netradičním způsobem generovaná vizualita. „Bůh ze stroje“, Kantova „náhoda jako nepochopená nutnost“, Komenského „škola hrou“.
13.00—14.30  — Pauza na oběd
14.30—17.00 CS-021 Ateliér: Bůh ze stroje (skupina A) prof. akad. mal. Mgr. Martin Velíšek, Ph.D.
CS-226 Ateliér:„Použil AI aby vyhrál fine-arts soutěž. Bylo to podvádění?“ (skupina B) Mgr. Karolina Jánská Neumann
17-00—17.10 Pauza
17.10—19.00 CS-021 Diskusní večer: AI v současném RVP Mgr. Michaela Liegertová, Ph.D.;
Mgr. Miloš Makovský, Ph.D.

Středa, 20. 8. 2025 – Severní Terasa
Čas Místo Aktivita Lektor či garant
8.30—11.00 Severní Terasa
(sraz na adrese: Krušnohorská 2821/5, 400 11 Ústí nad Labem – Severní Terasa (před Normou)
Přednáška: Komentovaná procházka po městské části Ústí nad Labem-Severní Terasa doc. PhDr. Tomáš Pavlíček, Ph.D.
Společně se projedeme městskou částí Ústí nad Labem-Severní Terasa, jejíž komplex představuje svou velkorysou a promyšlenou urbánní koncepcí spolu se zajímavými architektonickými řešeními jeden z vrcholných výkonů architektury a urbanismu. A to i přes určitá technologická omezení a fakt, že z původní koncepce, která zahrnovala tzv. sektorové centrum a sportovní areál, bylo postaveno velmi málo. Základní ideou této koncepce byla snaha využít vynikající krajinné polohy místa a implementovat tuto kvalitu do návrhu. To se projevilo mimo jiné tím, že do středu celého obytného komplexu byl navržen veřejný park, jenž je bezesporu jeho největší předností.
11.00—13.30 Park Severní Terasa Workshop: Sochy promlouvají (skupina A) Mgr. et MgA. Dagmar Myšáková, Ph.D.
V roli aktivního diváka si vyzkoušíme, jak lze prostřednictvím AI, dostupných technologií a mobilních aplikací zprostředkovat žákům výtvarná díla, která jsou každodenní a často opomíjenou součástí veřejného prostoru. Workshop bude mít charakter galerijní animace, která však nebude probíhat v prostorách výstavní instituce, ale v parku městské části Severní Terasa, který se stal improvizovaným výstavním prostorem, kam byla postupem času umístěna řada různorodých soch.
Workshop: Úvod do 3D fotogrammetrie (skupina B) MgA. Pavel Matoušek
Praktický workshop 3D skenování pro všechny – pomocí mobilní telefonu. Během pár minut můžeme získat kvalitní 3D model objektů z našeho okolí. Díky těmto datům lze provázat dohromady informatiku, pracovní činnosti, výtvarnou výchovu a třeba i dějepis. Velké množství projektů a nápadů je k dispozici online zdarma. Pro studenty ZŠ a SŠ představuje 3D skenování zábavný úvod do kreativní práce, probuzení zájmu o veřejný prostor i možnost propojení s jejich oblíbenými herními světy.
13.30—15.00 Pauza na oběd
15.00—17.30 Park Severní Terasa Workshop: Úvod do 3D fotogrammetrie (skupina A) MgA. Pavel Matoušek
Workshop: Sochy promlouvají (skupina B) Mgr. et MgA. Dagmar Myšáková, Ph.D.
19:00 Veřejný sál Hraničář Společné neformální setkání účastníků a lektorů kurzu

Čtvrtek, 21. 8. 2025
Čas Místo Aktivita Lektor či garant
08.30—10.15 CS-021 Přednáška: Současné sochařství a nové technologie PhDr. Iva Mladičová, Ph.D.
Přednáška uvede možnosti využití nových technologií na příkladech děl současných sochařů/sochařek, a to v kontextu dobových debat o problematice vstupu nových technologií do uměleckého procesu obecně.
10.15–10.30 Pauza
10.30—13.00 CS-021 (skupina A) CS-022 (skupina B) Ateliér: Detail z celku doc. ak. mal. Margita Titlová-Ylovsky
Malba na téma Detail z celku – součást většího celku, podrobnost, zvětšený výřez nebo dílčí pohled, detail, od kterého se vše odvíjí, moment podstaty zachycený malbou.
13.00—14.30  — Pauza na oběd
14.30—16.00 CT-T (tělocvična) Workshop, diskuse: Digitální detox doc. Mgr. Jitka Géringová, Ph.D.
Představení metod a technik, jak se vyhnout jednostrannému zatížení digitálními médii a aktivovat ostatní složky organismu. Důrazem na harmonickou pulzaci mezi našimi všemi částmi – tělem, myslí i emocemi a aktivací i ostatních smyslů než jen zraku můžeme být v kontaktu s vlastními zdroji a preventovat vyhoření a stres.
16.00—16.30 bude upřesněno Společná reflexe kurzu  organizační tým letní školy
16.30—17.00 bude upřesněno Slavnostní ukončení, certifikáty, focení

Změna programu vyhrazena.


Lektoři (seznam bude průběžně aktualizován)

doc. Mgr. Kateřina Dytrtová, Ph.D.

Pracuje na Katedře dějin a teorie umění Fakulty umění a designu a na Katedře výtvarné kultury Pedagogické fakulty UJEP Ústí nad Labem. Zaměřuje se na otázky zprostředkování umění, tvorby významu ve vizuální oblasti a zakotvení problematiky edukace v teoriích vizuálních oborů. Doktorská studia byla zaměřena na komparaci vizuálních a hudebních oborů.

doc. Mgr. Jitka Géringová, Ph.D.

Žije a pracuje v Ústí nad Labem, působí na Katedře výtvarné kultury na Pedagogické fakultě Univerzity J. E. Purkyně. Zabývá se mytologií, kulturou a uměním v psychologii, ritualizací běžných či svátečních činností z ženského úhlu pohledu. Ve vlastní umělecké tvorbě se věnovala především využití netradičních materiálů a malbě. Jako výtvarný pedagog se zabývá především přesahy výtvarného umění do psychologie (Art Brut, Arteterapie, Artefiletika) a tématem profesního pomáhání. Je autorkou knihy Pomáhající profese. Tvořivé zacházení s odvrácenou stranou a spoluautorkou knihy Působit, klást překážky, vyjít vstříc: rozhovory s výtvarnými umělci na téma jak učit umění (eds. Jitka Géringová a Iva Mladičová). Kromě toho, že učí na VŠ, pracuje také jako psychoterapeut a poskytuje individuální terapii a poradenství v rámci vlastní terapeutické praxe (metody arteterapie a biosyntéza) a pořádá kurzy osobnostního rozvoje.

Mgr. Miroslav Hašek, Ph.D.

Vystudoval Ateliér digitálních médií u Michaely Thelenové na Fakultě umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně a na této univerzitě také obor Výtvarně edukativní studia na Katedře výtvarné kultury Pedagogické fakulty. V roce 2011 se stal laureátem studentské Ceny EXIT. Na FUD vystudoval také doktorské studium v oboru Vizuální komunikace. V současné době působí na Katedře výtvarné kultury PF UJEP. Tvorba Miroslava Haška citlivě reflektuje otázky současného vizuálního umění. Autor se snaží hledat univerzální pravdu, ale zároveň si uvědomuje nemožnost a utopičnost celého procesu. Jeho vyjadřovacími prostředky jsou videoart, fotografie, instalace, objekty a kresba. Nebrání se experimentovat s formou, přestože je prvotní idea v jeho tvorbě nadřazena nad formu.

Mgr. Miloš Makovský, Ph.D.

Vystudoval obory Učitelství výtvarné výchovy pro ZŠ, SŠ a ZUŠ a Teorie výtvarné výchovy na Katedře výtvarné kultury PF UJEP, kde nyní působí jako odborný asistent. Zaměřuje se zejména na galerijní pedagogiku a na tvorbu didaktických materiálů. Šest let působil jako pedagog na Základní umělecké škole. 2008–2017 byl redaktorem a grafikem Literárně kulturního časopisu H_aluze. Ve volném čase se zajímá o knižní a časopiseckou úpravu, typografii a ilustraci.

PhDr. Iva Mladičová, Ph.D.

Historička umění, kurátorka. V letech 1983–1989 absolvovala Přírodovědeckou fakultu Univerzity Karlovy v Praze a v letech 1999–2006 Dějiny výtvarného umění na Filozofické fakultě UK v Praze. Pro Národní galerii v Praze připravila monografii a retrospektivní výstavu Jana Kotíka (2011, 2013), je spoluautorkou knihy rozhovorů Působit, klást překážky, vyjít vstříc (s J. Géringovou a D. Myšákovou, 2016), publikace Socha 2 AVU / 1990–2016 Demartini – Zeithamml (s M. Immrovou, 2017) nebo např. editorkou monografie Vojtěch Míča. Gesto, otisk, paměť (2019). Od roku 2012 je kurátorkou Galerie Dům v Broumově, od roku 2015 kurátorkou výstavního prostoru Výklady AXA v Praze a paralelně připravuje výstavy pro řadu státních i soukromých galerií. Od roku 2013 přednáší dějiny výtvarného umění 20. stol. a současnosti na Univerzitě J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, od roku 2015 vede seminář Sochařství 20. a 21. stol. na Akademii výtvarných umění v Praze.

Mgr. et MgA. Dagmar Myšáková, Ph.D.

Vystudovala Výtvarně edukativní studia na Katedře výtvarné kultury Pedagogické fakulty Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem a Kurátorská studia na Fakultě umění a designu téže univerzity. V roce 2018 absolvovala doktorské studiu na Katedře výtvarné kultury PF UJEP, obor Teorie výtvarné výchovy, kde v současné době působí na pozici odborné asistentky. V minulosti spolupracovala s Galerií Emila Filly a Domem umění Ústí nad Labem jako galerijní pedagog. Působila také jako učitel výtvarného oboru na Základní umělecké škole Evy Randové v Ústí nad Labem. Je autorkou knihy Myslet na diváka: Výstava jako prostředí informálního učení. Publikuje texty zaměřené na oblast galerijní pedagogiky a zprostředkování umění.

MgA. Jan Prošek, Ph.D.

Studoval v Ateliéru performance pod vedením Tomáše Rullera, absolvoval stáž v ateliéru Malby Martina Mainera a vystudoval doktorský studijní program FUD Vizuální komunikace. Je odborným asistentem KVK PF UJEP a asistentem v ateliéru Interaktivních médií FUD UJEP. Hlavním oborem jeho zájmu je akční a vizuální tvorba vztahující se především k osobnímu prožitku jedince a skrze něj poukazuje na důležitost osobnosti při čtení a tvorbě uměleckého díla. Jako prostředek k tomuto konání využívá základních smyslových vztahů mezi pozorovatelem a objektem, které staví do krajních situací a tím vytváří prostor pro vlastní zkušenost a poznání osobních možností „umělce“. Je spoluautorem publikace Dokumentace umění.

prof. ak. mal. Mgr. Martin Velíšek, Ph.D.

Vystudoval malbu a konceptuální tendence na Akademii výtvarných umění v Praze. Věnuje se volné tvorbě, publikační a pedagogické činnosti. Třicet let pedagogicky působil na ZŠ, ZUŠ, středních grafických školách, gymnáziu a několika vysokých školách. V současné době vyučuje na Katedře výtvarné kultury Pedagogické fakulty UJEP. Je též členem Odborné rady NIPOS-ARTAMA pro výtvarné aktivity dětí a mládeže. V pedagogické praxi se věnuje kresbě, malbě a grafice. Spolu s prof. Miroslavem Petříčkem i samostatně vydal řadu textů, které se zabývají teorií a dějinami výtvarného umění.