Letní škola výtvarné výchovy

Katedra výtvarné kultury PF UJEP v Ústí nad Labem vás zve na vzdělávací, poznávací a zážitkovou letní školu, která bude probíhat od pondělí 18. 8. do čtvrtka 21. 8. 2025 v prostorách Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (registrační formulář).

O čem je Letní škola výtvarné výchovy

Akce je určená pro učitelky a učitele výtvarné výchovy na všech stupních škol a ZUŠ. Je míněna jako doplňující vzdělání v oboru výtvarná výchova a výtvarné umění, které probíhá zábavnou formou ve dvou skupinách v průběhu jednoho týdne (od pondělí do čtvrtka).
Čekají vás kratší přednášky o našem oboru výtvarná výchova a o výtvarném umění jak aktuálním tak o umělecké historii regionu, přijedou se vám osobně představit významní čeští umělci. Zažijete výtvarné ateliéry, po dlouhé době si namalujete obraz, dotknete se zážitku s akcí a performancí a budete tvořivě kombinovat výtvarné techniky a materiály.
Jeden večer chceme věnovat diskusi, sdílení zkušeností, radostí i starostí učitele výtvarné výchovy.

Co Vás čeká na Letní škole výtvarné výchovy 2025

Tématem letošního ročníku letní školy jsou interdisciplinární přesahy výtvarné výchovy. Jednotlivé ateliéry, workshopy a přednášky budou zaměřeny na příbuzné umělecké obory (literatura, tanec, film, divadlo…) a jejich zapojení do hodin výtvarné výchovy, ale i na další disciplíny, např. environmentální výchovu. Část programu bude pro všechny účastníky společná, část bude dělena do dvou paralelních skupin.

Proč se na letní školu přihlásit?

Nápad a chuť nabídnout učitelkám a učitelům výtvarné výchovy prostor, ve kterém by si mohli znovu oživit „výtvarku“ a dozvědět se, jaké jsou novinky v oboru, vzájemně se poznat a ještě si to všechno užít, vznikl na katedře výtvarné výchovy asi před šesti lety. Dotáhnout jej k realizaci chtělo značné morální úsilí, sveřepou odhodlanost a pořádný kus asertivity.
Uvědomujeme si, že učitelství je nesmírně náročné povolání a pro každého pedagoga jsou prázdniny „posvátným územím“, kam mohou vstupovat jen milé a příjemné věci, a proto vám chceme poskytnout naše vědomosti, znalosti a dovednosti zábavně, radostně a bez tlaku na výkon.
Přejeme si, abyste si čas s námi užili podobně jako aktivní dovolenou, abyste se obohatili a na konci kurzu odjížděli nabití nejen novinkami v oboru, ale také pozitivním myšlením a přínosnými zážitky. Naším cílem je propojit vás, aktivní učitele, v přátelskou a spřízněnou komunitu, která může mít trvání jen jeden týden. Zda zůstanete v kontaktu i déle, bude záležet jen na vás.

  • Kurz se uskuteční nejen v prostorách Katedry výtvarné kultury, v budově PF UJEP v Ústí nad Labem, České mládeže 8.
  • Cena za lektorné a výtvarný materiál: 4.500 Kč.
  • Podrobný program naleznete níže (změna programu vyhrazena).
  • Možnost samostatně si zajistit ubytování na kolejích UJEP.
  • Možnost zajistit obědy v areálu PF UJEP, nebo se individuálně stravovat v blízkém okolí.
  • Akce je akreditovaná MŠMT, absolventi získají osvědčení o absolvování průběžného vzdělávání (získání certifikátu je podmíněno aktivní účastní na celém kurzu, více informací k akreditaci ZDE).
  • Fotografie z minulých ročníků naleznete na facebookovém profilu Katedry výtvarné kultury PF UJEP.

Jak zaplatit lektorné za kurz?

Zaplacení kurzu je možné dvěma způsoby:

  1. Zažádáním o fakturu.
  2. Platbou převodem (samoplátci).

V obou případech je však nutné nejprve se zaregistrovat prostřednictvím registračního formuláře. Bližší informace k platbě budou poté registrovaným účastníkům upřesněny e-mailem, do té doby lektorné neplaťte!

Kontakt

email: letniskola@kaveka.cz


Program

Pondělí, 18. 8. 2025
Čas Místo Aktivita Lektor či garant
9.00—9.30 vstupní hala
(u schodů)
Oficiální zahájení organizační tým letní školy
9.30—10.50 CS-021 Workshop: Tužka v ruce, tělo v pohybu MgA. Jan Prošek, Ph.D.
Workshop se zaměřuje na rozšířené možnosti využití kresby jako základního prostředku výtvarného vyjádření i na různorodé formy kresebného záznamu v nových médiích. Účastníci se seznámí s tvorbou autorů, kteří skrze kresbu zkoumají vlastní prožitek, a prostřednictvím praktických cvičení si sami vyzkouší, jak může být kresba nejen výsledkem, ale i prostředkem osobní zkušenosti a výrazu.
10.50–11.00 Pauza
11.00—13.00 CS-021 Workshop: Kulturní jevy pro školu 21. století doc. Mgr. Jiří Koten, Ph.D.
Workshop se zaměří na soudobé poznání uměleckých směrů 19. a 20. stol. (např. romantika, biedermeier, realismus, naturalismus, symbolismus, impresionismus, avantgarda, surrealismus), a to optikou intermediálních souvislostí mezi literaturou a výtvarným uměním. Současný přístup je založen na kritice tradičního pojetí, které „střídání“ směrů vykládalo jako petrifikaci a aktualizaci jednotlivých stylů. Inovativní pojetí představuje jevy jako pulzující pole, také jako slitiny poetik, všímá si i protikladných příznaků. Důraz nebude kladen jen na teorii, ale zvláště na možnosti jejího zprostředkování ve školním pojetí.
13.00—14.30 Pauza na oběd
14:30–16:30 CS-021 Workshop: Jak propojit výtvarnou a filmovou výchovu v rámci běžné výuky na základní škole Mgr. Zuzana Havelková,
Mgr. et Mgr. Petr Pláteník
Workshop nabídne inspiraci, jak pracovat s obrazem, pohybem i vizuálním vyprávěním tak, aby žáci lépe porozuměli světu kolem sebe a vyjádřili své vlastní myšlenky a pocity. Účastníci se seznámí s přístupy, které podporují tvořivost i schopnost reflexe a zaměří se na metody, které si filmová a audiovizuální výchova „vypůjčuje“ od výtvarné výchovy (např. skládání barev a optické iluze).
16.30—17.00 Pauza
17.00—18.40 CS-021 Přednáška současného umělce doc. MgA. Pavel Kopřiva, Ph.D.
Autor představí svou konceptuální tvorbu, která zahrnuje kromě instalací a multimediálních objektů také práce vyznačující se reflexí různých technologií a designu, které posouvá do kategorie výtvarného umění. Často také pracuje s fotografií a videoartem. Ve svých dílech operuje s fikcí, záhadami a mystifikací, ironizuje a podrobuje společenské jevy a události kritice. V jeho mnohdy esteticky a designově dokonalých dílech je skrytý sarkastický podtext a apel na demaskování mocenských strategií systému.

Úterý, 19. 8. 2025
Čas Místo Aktivita Lektor či garant
08.30—10.15 CS-021 Přednáška: Výstavní projekty v postmediální době
Promíchání staro- a novo-mediálních postupů
doc. Mgr. Kateřina Dytrtová, Ph.D.
Přednáška seznamuje s interdisciplinárně stavěnými výstavními projekty ze zimního semestru roku 2024 v Městské knihovně, kde byla představena Ostravská scéna, v Rudolfinu, kde vystavoval A. Gormley spolu s architektkou Melkovou, a také s projekty z letního semestru 2025, a to zejména s výstavou Poetics of Encryption v Rudolfinu. Interpretace výstav bude rozšířena o geneze staromediálních strategií, na které projekty navazují, a doplněna návrhy studentských návrhů tvorby vyplývající z těchto projektů pro edukativní praxi. Návrhy vznikly v předmětu přednášející v zimním a letním semestru roku 2024/25.
10.15–10.30 Pauza
10.30—13.00 CS-021 Ateliér: Příroda jako inspirace ve výtvarné výchově (skupina A) Mgr. Valérie Kočí
V rámci ateliéru se účastníci zaměří na propojení environmentálních témat s výtvarnou výchovou prostřednictvím rozmanitých výtvarných přístupů a způsobů vyjádření. Vyzkouší si práci s přírodními materiály, kreativní interpretaci přírodních procesů a využití moderních nástrojů v uměleckém zpracování tématu. Většina aktivit proběhne ve venkovním prostředí, které se stane přímým inspiračním zdrojem i aktivní součástí tvorby. Workshop nabídne inspiraci, jak inovativně a tvořivě začleňovat environmentální témata do výuky výtvarné výchovy.
CS-022 Ateliér: Hranice (skupina B) prof. akad. mal. Mgr. Martin Velíšek, Ph.D.
Tam, kde končí výtvarná výchova (pokud někde končí), začíná jazyk, matematika, fyzika nebo třeba chemie. A naopak. Situace na hranicích, inspirace odjinud jsou tím, co může výtvarnou výchovu oživit. Překračování hranic nejrůznějšími směry vede k vědomí souvislostí, analogií a současně též k vnímání jedinečnosti a specifik. Výtvarný blok bude mít sice jedno ústřední téma, ale řadu různých formálních výstupů.
13.00—14.30  — Pauza na oběd
14.30—17.00 CS-021 Ateliér: Hranice (skupina A) prof. akad. mal. Mgr. Martin Velíšek, Ph.D.
CS-022 Ateliér: Příroda jako inspirace ve výtvarné výchově (skupina B) Mgr. Valérie Kočí
17-00—17.10 Pauza
17.10—19.00 CS-021 Diskusní večer Mgr. Miloš Makovský, Ph.D.
Jaké jsou Vaše zkušenosti s interdisciplinárními přesahy výtvarné výchovy? Co se Vám v praxi osvědčilo a co naopak selhalo? Do jakých vzdělávacích oborů nejraději přesahujete a proč? Moderovaná diskuse je prostorem pro sdílení Vašich zkušeností z praxe, ale i pohledů a názorů pozvaných hostů, kteří se na výtvarnou výchovu dívají z „druhého břehu“ a přesahují do ní z jiných oborů.

Středa, 20. 8. 2025 – Cisterciácký klášter Osek
Čas Místo Aktivita Lektor či garant
9.30—10.45 Cisterciácký klášter Osek Prohlídka kláštera s průvodcem zahrnující návštěvu klášterního kostela Nanebevzetí Panny Marie, křížové chodby a kapitulní síně konventu.
11.00—13.15 Cisterciácký klášter Osek Workshop: Jak na zprostředkování architektury ve výtvarné výchově (skupina A) Mgr. et MgA. Dagmar Myšáková, Ph.D.
Jak zařadit architekturu jako téma výtvarné výchovy a inspiraci pro vlastní tvorbu žáků? Na tuto otázku budeme společně hledat odpovědi prostřednictvím konkrétního příkladu workshopu vycházejícího z metodických postupů galerijní animace. Ta však nebude probíhat v prostorách výstavní instituce, ale v areálu cisterciáckého kláštera Osek. Předmětem zprostředkování nebude individuální uměleckého dílo, ale sama architektura.
Workshop: Taneční seminář „Pohyb a obraz (skupina B) BcA. Kateřina Pechová
Workshop je zaměřen na propojení výtvarného a tanečního oboru s důrazem na vnímání prostoru, kompozice a vizuální estetiky pohybu. Účastníci se seznámí s možnostmi využití kostýmu nejen jako estetické složky tanečního projevu, ale také jako rekvizity a pedagogické pomůcky, která rozvíjí imaginaci a podporuje tvořivý přístup k pohybu. Pohyb tanečníka bude chápán jako vizualizace prostoru, obrazu a příběhu, přičemž prostorová orientace a práce s dynamikou těla vytvoří základ pro vytváření pohybových kompozic v prostoru. Seminář nabídne inspiraci, jak propojit fyzické vyjádření s výtvarným vnímáním prostředí a jak skrze tělo vytvářet živé obrazy, které ožívají před očima diváků.
13.14—14.45 Pauza na oběd
14.45—17.00 Cisterciácký klášter Osek Workshop: Taneční seminář „Pohyb a obraz (skupina A) BcA. Kateřina Pechová
Workshop: Jak na zprostředkování architektury ve výtvarné výchově (skupina B) Mgr. et MgA. Dagmar Myšáková, Ph.D.
19:00 Veřejný sál Hraničář Společné neformální setkání účastníků a lektorů kurzu

Čtvrtek, 21. 8. 2025
Čas Místo Aktivita Lektor či garant
08.30—10.15 CS-021 Přednáška: Dialogy: věda a umění PhDr. Iva Mladičová, Ph.D.
V přednášce budou prezentovány příklady uměleckých děl současných autorů tematizující vědecké poznatky či principy a současně budou zmíněny příklady vědeckých přístupů, které se inspirují uměleckou imaginací. Budou nalézány průniky kreativity obou prostorů. Pomezí umění a přírodních věd bylo doposud věnováno již mnoho umělecké či vědecké pozornosti, budou proto prezentovány i výsledky průzkumu a úvah řady českých i zahraničních autorů/autorek.
10.15–10.30 Pauza
10.30—12.30 CS-021 Ateliér: Výtvarná a dramatická výchova (skupina A) Mgr. Taťána Mádlová
Jak v hodinách výtvarné výchovy zapojit také výchovu dramatickou? Jak tyto dva zdánlivě odlišné obory propojit? Jak mohou žáci díky literárně-dramatickým postupům prožít svět výtvarného umění? Pojďme spolu zkoumat, objevovat, zkoušet, … Zkrátka si užít spojení výtvarky a dramaťáku.
 CS-022  Ateliér: (skupina B) Mgr. Miroslav Hašek, Ph.D.
12.30—14.00 Pauza na oběd
14.00—16.00 CS-022  Ateliér: (skupina A) Mgr. Miroslav Hašek, Ph.D..
CS-021  Ateliér: Výtvarná a dramatická výchova (skupina B) Mgr. Taťána Mádlová
16.00—16.30 bude upřesněno Společná reflexe kurzu  organizační tým letní školy
16.30—17.00 bude upřesněno Slavnostní ukončení, certifikáty, focení

Změna programu vyhrazena.


Lektoři

doc. Mgr. Kateřina Dytrtová, Ph.D.

Pracuje na Katedře dějin a teorie umění Fakulty umění a designu a na Katedře výtvarné kultury Pedagogické fakulty UJEP Ústí nad Labem. Zaměřuje se na otázky zprostředkování umění, tvorby významu ve vizuální oblasti a zakotvení problematiky edukace v teoriích vizuálních oborů. Doktorská studia byla zaměřena na komparaci vizuálních a hudebních oborů.

Mgr. Zuzana Havelková

Je učitelkou 1. stupně na ZŠ Duhový svět v Kladně. Je členkou tvůrčí pracovní skupiny oboru Filmová/audiovizuální výchova při Národním pedagogickém institutu a členkou Pedagogického kabinetu Asociace pro filmovou a audiovizuální výchovu. Podílí se také na přípravě metodiky audiovizuální výchovy pro NIPOS.

Mgr. Miroslav Hašek, Ph.D.

Vystudoval Ateliér digitálních médií u Michaely Thelenové na Fakultě umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně a na této univerzitě také obor Výtvarně edukativní studia na Katedře výtvarné kultury Pedagogické fakulty. V roce 2011 se stal laureátem studentské Ceny EXIT. Na FUD vystudoval také doktorské studium v oboru Vizuální komunikace. V současné době působí na Katedře výtvarné kultury PF UJEP. Tvorba Miroslava Haška citlivě reflektuje otázky současného vizuálního umění. Autor se snaží hledat univerzální pravdu, ale zároveň si uvědomuje nemožnost a utopičnost celého procesu. Jeho vyjadřovacími prostředky jsou videoart, fotografie, instalace, objekty a kresba. Nebrání se experimentovat s formou, přestože je prvotní idea v jeho tvorbě nadřazena nad formu.

Mgr. Valérie Kočí

Vystudovala obor Učitelství výtvarné výchovy pro druhý stupeň základních škol na Katedře výtvarné kultury PF UJEP v Ústí nad Labem. V současné době pokračuje v doktorském studiu v oboru Teorie výtvarné výchovy na téže katedře, kde také vyučuje a zastává funkci sekretářky katedry. Již druhým rokem působí jako učitelka výtvarné výchovy v rámci Přípravné estetické výchovy na ZUŠ Evy Randové v Ústí nad Labem, kde pracuje s dětmi ve věku 5–7 let. V minulosti se aktivně podílela na edukativních programech, dětských stážích a projektových dnech pořádaných KVK PF UJEP.

doc. MgA. Pavel Kopřiva, Ph.D.

Vystudoval Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v Praze v ateliérech Jiřího Harcuby a Adély Matasové, kde také v roce 2004 absolvoval doktorské studium. Jeho konceptuální tvorba zahrnuje kromě instalací a multimediálních objektů také práce vyznačující se reflexí různých technologií a designu, které posouvá do kategorie výtvarného umění. Často také pracuje s fotografií a videoartem. Ve svých dílech operuje s fikcí, záhadami a mystifikací, ironizuje a podrobuje společenské jevy a události kritice. Kromě mnoha českých renomovaných galerií vystavoval například v Gallery Spaces v americkém Clevelandu. Do roku 2003 působil jako asistent v Ateliéru konceptuální a intermediální tvorby na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze a od roku 2007 vede ateliér Interaktivní média na Fakultě umění a designu v Ústí nad Labem. Působí také jako ředitel Střední uměleckoprůmyslové školy sklářské Kamenický Šenov.

doc. Mgr. Jiří Koten, Ph.D.

Pracuje jako docent dějin a teorie české literatury na univerzitách v Ústí nad Labem a v Liberci, dlouhodobě působil také v Ústavu pro českou literaturu AV ČR. Napsal 2 samostatné monografie o řečových aktech v literárním vyprávění, dále řadu příspěvků do tuzemských i zahraničních prací o literatuře různých epoch. Zasedal v porotách literárních cen (Státní cena, Magnesia Litera, Cena Jaroslava Seiferta), příležitostně píše i literární literární kritiky a básně. 

Mgr. Taťána Mádlová 

Od malička je „sociál“ a když začala chodit na dramaťák, byl jasno: Našla si obor jak ušitý přímo pro ni – Sociální pedagogika a volný čas, specializace dramatická výchova (MU Brno). Po rodičovské se na ni opět usmálo štěstí a hned nastoupila jako učitelka literárně-dramatického oboru v ZUŠ Evy Randové v Ústí nad Labem, kde působí již 13 let. V tomto podporujícím a kreativním  prostředí učí děti ve věku 5–19 let, vede tzv. šablony a účastní se mezinárodních projektů. Zkrátka si žije svůj sen. 🙂

Mgr. Miloš Makovský, Ph.D.

Vystudoval obory Učitelství výtvarné výchovy pro ZŠ, SŠ a ZUŠ a Teorie výtvarné výchovy na Katedře výtvarné kultury PF UJEP, kde nyní působí jako odborný asistent. Zaměřuje se zejména na galerijní pedagogiku a na tvorbu didaktických materiálů. Šest let působil jako pedagog na Základní umělecké škole. 2008–2017 byl redaktorem a grafikem Literárně kulturního časopisu H_aluze. Ve volném čase se zajímá o knižní a časopiseckou úpravu, typografii a ilustraci.

PhDr. Iva Mladičová, Ph.D.

Historička umění, kurátorka. V letech 1983–1989 absolvovala Přírodovědeckou fakultu Univerzity Karlovy v Praze a v letech 1999–2006 Dějiny výtvarného umění na Filozofické fakultě UK v Praze. Pro Národní galerii v Praze připravila monografii a retrospektivní výstavu Jana Kotíka (2011, 2013), je spoluautorkou knihy rozhovorů Působit, klást překážky, vyjít vstříc (s J. Géringovou a D. Myšákovou, 2016), publikace Socha 2 AVU / 1990–2016 Demartini – Zeithamml (s M. Immrovou, 2017) nebo např. editorkou monografie Vojtěch Míča. Gesto, otisk, paměť (2019). Od roku 2012 je kurátorkou Galerie Dům v Broumově, od roku 2015 kurátorkou výstavního prostoru Výklady AXA v Praze a paralelně připravuje výstavy pro řadu státních i soukromých galerií. Od roku 2013 přednáší dějiny výtvarného umění 20. stol. a současnosti na Univerzitě J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, od roku 2015 vede seminář Sochařství 20. a 21. stol. na Akademii výtvarných umění v Praze.

Mgr. et MgA. Dagmar Myšáková, Ph.D.

Vystudovala Výtvarně edukativní studia na Katedře výtvarné kultury Pedagogické fakulty Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem a Kurátorská studia na Fakultě umění a designu téže univerzity. V roce 2018 absolvovala doktorské studiu na Katedře výtvarné kultury PF UJEP, obor Teorie výtvarné výchovy, kde v současné době působí na pozici odborné asistentky. V minulosti spolupracovala s Galerií Emila Filly a Domem umění Ústí nad Labem jako galerijní pedagog. Působila také jako učitel výtvarného oboru na Základní umělecké škole Evy Randové v Ústí nad Labem. Je autorkou knihy Myslet na diváka: Výstava jako prostředí informálního učení. Publikuje texty zaměřené na oblast galerijní pedagogiky a zprostředkování umění.

MgA. Jan Prošek, Ph.D.

Studoval v Ateliéru performance pod vedením Tomáše Rullera, absolvoval stáž v ateliéru Malby Martina Mainera a vystudoval doktorský studijní program FUD Vizuální komunikace. Je odborným asistentem KVK PF UJEP a asistentem v ateliéru Interaktivních médií FUD UJEP. Hlavním oborem jeho zájmu je akční a vizuální tvorba vztahující se především k osobnímu prožitku jedince a skrze něj poukazuje na důležitost osobnosti při čtení a tvorbě uměleckého díla. Jako prostředek k tomuto konání využívá základních smyslových vztahů mezi pozorovatelem a objektem, které staví do krajních situací a tím vytváří prostor pro vlastní zkušenost a poznání osobních možností „umělce“. Je spoluautorem publikace Dokumentace umění.

BcA. Kateřina Pechová

Vystudovala Střední pedagogickou školu a poté Katedru tance na Akademii múzických umění v Praze. Ve své pedagogické práci se zaměřuje na přirozený pohybový rozvoj, prostorové vnímání a propojení výtvarných a tanečních principů. Ve výuce klade důraz na vnímání těla v prostoru, práci s rekvizitou a kostýmem, které využívá jako estetické prostředky i jako pedagogické pomůcky podporující představivost, vyprávění příběhu i rozvoj technických dovedností. Působila jako pedagog tanečního oboru na ZUŠ v Ústí nad Labem a v současnosti vyučuje na ZUŠ v Litoměřicích, kde pracuje především se žáky v rámci školního vzdělávacího programu. Pravidelně se účastní seminářů pro taneční pedagogy a příležitostně lektoruje i mimo školní prostředí – například ve studiu Fri.da v Děčíně nebo v rámci Celostátní přehlídky scénického tance v Kutné Hoře.

Mgr. Petr Pláteník, Ph.D.

Vystudoval učitelství druhého stupně (český jazyk a literatura a občanská výchova) na PF Univerzity Palackého a bohemistiku a filmovou vědu na FF Univerzity Palackého. Je externím spolupracovníkem Asociace pro filmovou a audiovizuální výchovu, která usiluje o větší prosazení filmové výchovy na českých školách. Několik let pracoval jako externí spolupracovník Českého rozhlasu na pozicích korektor, webeditor a autor textových i rozhlasových příspěvků. Jako filmový publicista přispívá texty nejčastěji do internetového portálu A2larm a oborového magazínu Film a doba.

prof. ak. mal. Mgr. Martin Velíšek, Ph.D.

Vystudoval malbu a konceptuální tendence na Akademii výtvarných umění v Praze. Věnuje se volné tvorbě, publikační a pedagogické činnosti. Třicet let pedagogicky působil na ZŠ, ZUŠ, středních grafických školách, gymnáziu a několika vysokých školách. V současné době vyučuje na Katedře výtvarné kultury Pedagogické fakulty UJEP. Je též členem Odborné rady NIPOS-ARTAMA pro výtvarné aktivity dětí a mládeže. V pedagogické praxi se věnuje kresbě, malbě a grafice. Spolu s prof. Miroslavem Petříčkem i samostatně vydal řadu textů, které se zabývají teorií a dějinami výtvarného umění.