Psychologická poradna
Nabízíme
Odbornou psychologickou pomoc, v rámci psychologického poradenství a psychoterapie, členům akademické obce.
Schůzky je možné rezervovat v rezervačním systému psychologické poradny, kde si vyberete konzultanta a termín.
Katedra psychologie PF UJEP
České mládeže 8, budova kateder 4. patro,
400 96 Ústí nad Labem
Další možnosti psychologické pomoci:
Kontakt
Tel: +420 475 283711
Je můj problém natolik závažný, abych s ním šel/šla k psychologovi?
V naší poradně nijak neměříme a nepoměřujeme problémy na větší či menší, závažnější či méně závažné. Pro pracovníky poradny existují pouze problémy našich klientů, a ty jim bez výhrad pomáháme řešit a vyřešit.
Kamarádka říká, že řeším jen takové blbosti, mohu přesto přijít?
Indiáni mají takové přísloví – Nesuď druhého, dokud jsi měsíc nechodil v jeho mokasínech! Vaše kamarádka nemůže vidět Vaše starosti Vašima očima, tím méně je jakkoli hodnotit. O tom, zda potřebujete či nepotřebujete pomoc, dokážete rozhodnout daleko lépe Vy sama, než Vaše kamarádka.
Nedůvěřuji svému psychologovi. Jak tuto situaci mohu řešit?
Důvěra v terapeuta nebo psychologa je základní podmínkou pro vznik terapeutické dohody a spojení. Bez důvěry v jeho odborné schopnosti, dodržení etického kodexu, v jeho osobní lidské vlastnosti empatie a pochopení druhého a vlastního pocitu přijetí, bych uvažoval o změně terapeuta.
Kdo se dozví, že jdu k psychologovi?
Ze strany psychologické poradny garantujeme absolutní mlčenlivost. Že jste byl/a u psychologa se tedy dozví pouze ti, kterým se sami svěříte.
Mohu navštívit Vaši poradnu i když se můj problém netýká studia?
Určitě ano. Poradna je určena především pro studenty a ostatní členy akademické obce, nicméně spektrum témat, kterými se zabýváme a na kterých spolu s klienty pracujeme, dalece přesahuje rámec studia.
Vyučující mne šikanuje, bojím se (chci dostudovat), mám nějakou možnost situaci řešit?
Na takovou otázku nelze odpovědět jednoznačně. Za poradnu Vám však můžeme i v tomto případě garantovat citlivý přístup a mlčenlivost. Tedy přijďte na konzultaci, kde budeme mít dostatek času vše v klidu probrat a nalézt východisko z této nepříjemné situace.
Práva klienta naší Psychologické poradny
Máte právo na srozumitelné informace o podmínkách a možnostech poskytované služby. Poskytne Vám je pracovník poradny při prvním sezení. Pokud něčemu nerozumíte, nebojte se zeptat.
Máte právo ukončit službu kdykoliv a bez udání důvodu. Pokud by Vaše důvody mohly posloužit ke zkvalitnění služby, budeme rádi, když nám je sdělíte (můžete využít např. Schránku důvěry, která je umístěna na chodbě u schodiště).
Máte právo na ochranu svého soukromí a osobních údajů. Není zvykem, aby musel klient o sobě zveřejnit více, než sám uzná za vhodné. Pro většinu případů užití služeb poradny nezakládáme žádnou dokumentaci.
Konzultace psychologické pomoci jsou poskytovány zdarma.
Nejsem si jist/a jaká profese je pro mne ta správná. Umíte mi v poradně s tímto pomoci?
Volba povolání patří k nejvýznamnějším rozhodnutím v životě člověka a někdy je velmi náročná a vyžaduje odbornou pomoc. Práce a tedy i povolání je nedílnou součástí rozvoje všech osobností v dospělosti. Povolání jedince má vliv na hodnocení spokojenosti s vlastním životem, životním stylem či způsobem trávení volného času. Vzhledem k výsledkům výzkumů, které ukázaly, že pouze jedna pětina lidí má zaměstnání, které jim umožňuje odpovídající realizaci, tak ke zlepšení současného stavu chceme přispět naší poradenskou činností v oblasti startu budoucí kariéry.
Dílčí porady mohou zahrnovat konzultace k situacím spojenými s následující tematikou:
* Státní bakalářské či magisterské zkoušky, kvalifikační práce, informace o možnostech dalšího studia, Den kariéry aj.
Pro efektivnější využití času, si studenti připraví životopis (motivační dopis) a nástin problematiky, na kterou se chtějí v poradně zaměřit. Patří k nim:
Motivace volby profese - Otázky spojené s hledáním zaměstnání - Individuální kariérové konzultace. Např.
- problematika rozhodování mezi různými obory/pracovními místy
- informace potřebné pro správnou volbu povolání
- hledání zaměstnání a orientace na trhu práce
- životopis, motivační dopis
- příprava na pohovor a jeho průběh
- problematika Assessment center a psychologické diagnostiky
V ČR je od roku 2008 je rozvíjen program Kariérní a pracovní poradenství (KaPPo). Rozšíření programu též do psychologické poradny PF UJEP v Ústí n. L. tak reaguje na neustále se zvyšující požadavky ohledně pracovní kvalifikace a využívá též výsledků výzkumu Uplatnění absolventů PF v praxi. Poradce může pomoci zkvalitnit dovednosti studentů sestavit životopis, napsat motivační dopis, sebeprezentaci při výběrovém řízení, vyhledávání informací na webu a proces zdokonalení tzn. Soft skills.
Máte právo na vlastní volbu cíle, kterého chcete dosáhnout prostřednictvím služby. Cíl samozřejmě musí odpovídat smyslu a účelu poradny. Tento cíl můžete ve spolupráci s pracovníkem poradny měnit.
Máte právo na péči pracovníka v rozsahu stanoveném pravidly pracoviště případně v rozsahu stanoveným vzájemnou dohodou poradce a uživatele služby. Konkrétní organizační záležitosti budou dohodnuty s daným pracovníkem poradny.
Povinnost vysoké školy poskytovat uchazečům o studium, studentům a dalším osobám poradenství související se studiem vyplývá ze zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), v platném znění.
Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP) poskytuje poradenské služby prostřednictvím Poradenského centra UJEP, které v souladu s Organizačním řádem UJEP zajišťuje:
- poradenství pro uchazeče o studium a studenty se specifickými potřebami, které je zaměřené na podporu uchazečů a studentů s pohybovým, zrakovým či sluchovým postižením, s poruchami učení, narušenou komunikační schopností, psychickou poruchou či chronickým somatickým postižením,
- speciálně pedagogické poradenství pro uchazeče o studium a studenty, které je zaměřené na podporu jejich dalšího osobnostního a sociálního rozvoje a na pomoc při výběru vhodných edukačních strategií, popřípadě pomoc při zajišťování či aktualizaci funkční diagnostiky,
- psychologické poradenství založené na modelu poradce vs. klient, jehož cílem je pomoci studentovi či zaměstnanci UJEP (prostřednictvím porozumění jeho myšlenkám, emocím a chování) řešit jeho životní situace a překonávat osobní, rodinné, partnerské či studijní problémy, kterými si aktuálně prochází,
- kariérové poradenství, jehož cílem je umožnit studentům v posledních rocích studia řídit, na základě poznání schopností, dovedností a zájmů, svůj další postup ve vzdělávání, odborné přípravě a přípravu na vstup do praxe,
- sociálně právní poradenství pro studenty, které je zaměřené na řešení situací souvisejících s jejich studiem a na podporu jejich orientace v relevantních právních a vnitřních předpisech UJEP,
- studijní poradenství pro studenty, které je zaměřené zejména na informování o závazných pravidlech studia platných na příslušné fakultě UJEP.
Organizační řád Poradenského centra UJEP, který stanoví organizační strukturu a působnost centra, je vydáván formou Přílohy č. 5 příkazu rektora – Organizační řád UJEP, v platném znění.
Podmínky využívání Poradenského centra UJEP se řídí SMĚRNICÍ REKTORA č. 1/2020 – PROVOZNÍ ŘÁD PORADENSKÉHO CENTRA UJEP.
Poradenství pro studenty se specifickými potřebami se řídí SMĚRNICÍ REKTORA č. 1/2015 – METODIKA PODPORY A VYROVNÁVÁNÍ PODMÍNEK UCHAZEČŮ A STUDENTŮ SE SPECIFICKÝMI POTŘEBAMI NA UJEP
Ostatní poradenské služby se řídí následujícími pravidly:
- na poradenské služby mají nárok uchazeči o studium, studenti a zaměstnanci UJEP dle příslušné specifikace služby uvedené v Organizačního řádu Poradenského centra UJEP (dále také jako „klienti“);
- klient si poradenské služby rezervuje prostřednictvím REZERVAČNÍHO SYSTÉMU
- poradenské služby jsou pro klienty poskytovány zdarma;
- pokud jsou poradenské služby poskytovány osobně, místo poskytnutí služby je uvedeno v rezervačním systému vždy u termínu, na který se klient přihlašuje;
- pokud jsou poradenské služby poskytovány distančně, místo poskytnutí služby se v rezervačním systému centra neuvádí,
- poradenské služby jsou poskytovány obvykle v rozsahu 45 – 60 minut;
- v jednom akademickém roce lze využít každou z poradenských služeb až desetkrát, konkrétní počet si určuje sám poradce po konzultaci s klientem;
- poradce může odmítnout nebo ukončit spolupráci s klientem, pokud mu není schopen v dané problematice pomoci; v daném případě poradce doporučí jiného odborníka nebo instituci;
- pokud se klient nemůže dostavit na dojednanou a potvrzenou schůzku, omluví se prostřednictvím e-mailu přímo poradci (jeho email vidí v rezervačním systému), nebo na email: michala.linkova@ujep.cz, tel.: +420 475 283711
- pokud se klient dvakrát po sobě bez omluvy nedostaví na domluvený termín, poradce může další spolupráci ukončit;
- poradci jsou ze zákona povinni respektovat občanská práva na ochranu osobnosti, zachovávají mlčenlivost a chrání osobní údaje klientů, bez písemného souhlasu klientů nesmí poskytnout žádnou informaci třetí osobě (pouze pro potřeby soudů, policie a orgánů sociálně právní ochrany dětí za splnění zákonných podmínek tento souhlas nutný není);
- klient může spolupráci kdykoliv ukončit bez udání důvodu (stačí e-mailové sdělení).
Poradenské služby jsou poskytovány v souladu se Standardy vysokoškolského poradenství a v souladu s příslušnými etickými kodexy, zejména s Etickým kodexem UJEP, Etickým kodexem pracovníků vysokoškolských poraden a dalšími profesními kodexy.
- Standardy vysokoškolského poradenství: https://www.asociacevsp.cz/o-nas/standardy-vs-poradenstvi/
- Etický kodex UJEP: https://www.ujep.cz/wp-content/uploads/2022/06/Eticky_kodex_UJEP.pdf
- Etický kodex pracovníků vysokoškolských poraden: https://www.asociacevsp.cz/o-nas/eticky-kodex/