Projekty
Konference psychomotoriky
Projekty
Konference psychomotoriky vznikla původně jako seminář pro užší skupinu studentů psychomotorických oborů z Belgie a pedagogických oborů na UJEP v ČR. První ročník byl poprvé realizován v roce 2009. Na organizaci se nejvíce podílela dr. Milena Adámková – Ségard, doc. Běla Hátlová z katedry psychologie PF UJEP a prof. Michel Probst z KU Leuven v Belgii. Jednalo se o významnou mezinárodní spolupráci, která zásadním způsobem ovlivnila rozvoj psychomotoriky a psychomotorické terapie v ČR. V průběhu dalších let se konference dostala do povědomí dalším odborníkům, zejména fyzioterapeutům z psychiatrických léčeben. O konferenci začalo mít zájem stále více lidí z ČR i ze zahraničí. Od roku 2012 převzala organizaci dr. Tereza Louková z katedry psychologie PF UJEP. V letech 2014 – 2017 se konference stala součástí projektu PsychPAT, který se zabýval pohybovou aktivitou u psychiatrických pacientů v ČR a v Norsku. Byla navázána úzká vědecko – výzkumná spolupráce s Norskou školou sportovních studií (NSSS) v Oslu, odkud jsme se nechali inspirovat především teoretickými východisky ohledně teorie motivace k pohybové aktivitě (Self-Determination theory – Deci & Ryan, 1984).
Na konferenci si můžete poslechnout řadu teoretických přednášek z oboru psychomotoriky, psychomotorické terapie a zúčastnit se praktických workshopů, které jsou vždy prožitkově zaměřeny. Cílem konference je šířit základní myšlenky psychomotoriky dle EFP (European Forum of psychomotricity), prohlubovat povědomí o pozitivních efektech přirozeného pohybu na psychiku celé populace, inspirovat a podporovat účastníky v jejich práci, připravit půdu a prostor pro vzájemné sdílení zkušeností, zážitků v oblasti výchovy a vzdělávání, psychiatrie i osobnostního rozvoje.
Za dobu konání konference Psychomotoriky bylo vydáno několik knih týkající se problematiky Psychomotorické terapie.
Některé tištěné tituly jsou nyní přístupnější v elektronické podobě, hlavními autory jsou vyučující katedry psychologie doc. PhDr. Běla Hátlová, Ph.D., Mgr. Tereza Dvořáková (Louková), Ph.D. atd. včetně zahraničních autorů.
- https://www.pf.ujep.cz/wp-content/uploads/2022/03/Psychomotor_Therapy_and_Physical_Self_Concept.pdf
- https://www.pf.ujep.cz/wp-content/uploads/2022/03/Psychomotor_Therapy_and_Motivation_for_physical_Activity.pdf
- https://www.pf.ujep.cz/wp-content/uploads/2022/03/Psychomot_Therapy_Motivation_and_Physical_Activity_of_psychiatric_Patients_Treatment.pdf
- https://www.pf.ujep.cz/wp-content/uploads/2022/03/Psychomot_terapie_v_léčbě_psychyckých-onemocnění.pdf
OP VVV Pregraduální vzdělávání – „Učíme se učit spolu“, reg.č. CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_038/0006783 (2018–2020)
Odkaz na interaktivní mapu škol vytvořenou v rámci projektu zde.
Vzdělávací materiál ke kurzu protidrogové prevence zde.
Skripta vytvořena v rámci projektu – Moderní přístupy pedagogického výzkumu a analýzy dat
Úvod do formativního hodnocení – prezentace zde.
V rámci projektu proběhla v roce 2018 celkem 4x Letní filmová škola, během kterých vzniklo několik krátkých filmů.
Filmová škola 1:
Filmová škola 2:
Filmová škola 3:
Filmová škola 4:


Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ 4.0 Mezinárodní License.
Projekt NORSKÉ FONDY (2014 – 2017)
Pohybová aktivita jako součást léčby psychiatrických pacientů
CZ – 09 Česko-norský výzkumný program
ID 7F14500
Program Norských fondů období 2009 – 2014
Projekt Pohybová aktivita jako součást léčby psychiatrických pacientů, zkráceně „PsychPat“ je koncipován jako interdisciplinární výzkum na rozhraní oblasti zdraví, sociálních a humanitních věd. Jeho cílem je rozšířit vědeckou, výzkumnou a inovační spolupráci mezi českou a norskou výzkumnou organizací v základním a aplikovaném výzkumu – v ČR reprezentovanou Univerzitou Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem a v Norsku Norwegian School of Sport Sciences v Oslu. Projekt vychází z výsledků českých i zahraničních studií, které zkoumaly vliv pohybové aktivity na zdraví osob dlouhodobě duševně nemocných v psychiatrických léčebnách. Záměrem projektu je navázat na dosavadní výzkumné práce v této oblasti v ČR a Norsku a přispět novými poznatky založenými na vědeckém bádání.
Dalším cílem projektu je zlepšení kvality života dlouhodobě duševně nemocných pacientů v psychiatrických léčebnách prostřednictvím začlenění vybraných pohybových aktivit v pravidelném denním léčebném programu a navrhnout další výzkumné projekty vyplývající z výsledků výzkumu.
Výsledky vzešly za podpory projektu grantem MŠMT ČR, Czech – Norwegian Research Programme (CZ09) 7F14500 “Pohybová aktivita jako součást léčby psychiatrických pacientů” 2009 – 2014.
Projekt Pri-Sci-Net
Zkratka projektu: Pri-Sci-Net
Název projektu: Vytváření sítě pedagogů primárního vzdělávání v oblasti přírodovědy jako prostředku pro jejich profesní rozvoj v metodách badatelsky orientovaného vyučování
Grantová smlouva č.: 266647
Hlavním cílem projektu je podpora činností a rozvoj badatelsky orientovaného vyučování (IBSE – vzdělávací přístup, založený na kognitivně-konstruktivistickém postupu ve výuce), zaměřená na děti a žáky věkové skupiny od 3 do 11 let v různých evropských zemích.Do projektu je zapojeno celkem 17 vysokoškolských a výzkumných institucí ze 13 evropských zemí.Vývoj 45 aktivit dle koncepce IBSE (badatelské, objevné metody výuky), model klade důraz na poznávací dialog orientovaný na auto-socio-konstrukci tj. efektivní výstavbu poznání i osobní rozvoj žáků;
- Vytváření sítí, nejen akademiků ale i učitelů základních škol napříč Evropou;
- Provádět trénink učitelů pro didaktický IBSE postup, jak v národní tak i mezinárodní úrovni;
- Nalézání, identifikace úspěšné edukační praxe vyučování spojené s psycho-didaktickou citlivostí a výzkum přístupu IBSE s mladšími žáky v preprimárním a primárním stupni vzdělávání.
Výstupy projektu
- 45 výukových aktivit v přírodovědné oblasti s využitím IBSE postupu pro děti od 3 do 11 let v patnácti různých jazycích.
- Osvědčení způsobilosti — Certifikát Excellence pro učitele realizující úspěšně IBSE postup – konstruktivní, badatelské vyučování v praxi primárního vzdělávání.
- Dvě mezinárodní vědecké konference (Portugalsko a Malta).
- Čtyři národní tréninky s obsahem metodického školení v postupu IBSE pro učitele ve 13 zemích o rozsahu 20 hod..
- Tři mezinárodní výcvikové kurzy pro učitele.
- Dvě virtuální evropské sítě, platformy pro komunikaci učitelů a výzkumníků v IBSE.
- On-line zpravodaj a odborný časopis o výzkumu IBSE v didaktice základní školy.
- Příležitosti profesního rozvoje pro učitele a výzkumné pracovníky, kteří se zúčastní mezinárodních tréninků a konferencí.
Projekt OP VK CZ.1.07/1.3.00/48.0133 Podpora profesního rozvoje učitelů v počátečním vzdělávání (2014–2015)
Projekt vycházel z analýzy vzdělávacích potřeb učitelů v počátečním vzdělávání (viz příloha č. 10) a z absence nabídky některých témat v rámci kurzů DVPP, které nabízí NIDV. Projekt byl zaměřen na oblast metodické podpory profesního rozvoje vedoucích pracovníků a učitelů MŠ a ZŠ. Přispěl k dlouhodobější strategii rozvoje dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků ve dvou regionech ČR. Prostřednictvím třech hlavních a jedné doplňkové klíčové aktivity řešitelský tým připravil a pilotoval vzdělávací kurzy určené pro budoucí lektory dalšího vzdělávání, dále kurzy a stáže určené pro vedoucí pedagogické pracovníky a učitele MŠ. Aktivity byly zajišťovány odborníky převážně z PF UJEP, kteří se danými oblastmi dlouhodobě pedagogicky i výzkumně zabývají. Veškeré aktivity, výstupy a materiály byly pilotně ověřeny, externě a interně evaluovány a jako ucelený soubor prezentovány na závěrečné evaluační konferenci.
Projekt OP VK CZ.1.07/2.2.00/18.0020 Zkvalitnění podmínek pro vzdělávání učitelů na PF UJEP v Ústí (2011–2013)
Projekt byl zaměřen na zkvalitnění VŠ vzdělávání učitelů. Z evaluačních šetření PF UJEP vyplynula potřeba inovovat obsah, formy i metody výuky; z šetření na školách Ústeckého kraje pak vyvstává potřeba vytváření podmínek pro VŠ vzdělávání nekvalifikovaných učitelů. Aktivity projektu byly zaměřeny na vytváření motivujícího prostředí pro vzdělávání pedagogických pracovníků s nedostatečnou kvalifikací, a to podporou nabídky učitelských studijních programů v kombinované formě. Toho bylo docíleno inovováním obsahu a forem výuky, zpracováním nových studijních opor, rozšířením nabídky volitelných kurzů, zavedením e-learningové výuky, vypracováním metodiky pro uznávání předchozího vzdělání (pedagogické praxe), vytvořením nového systému přijímacích řízení a zvyšováním odborné úrovně akademických pracovníků. Všechny aktivity jsou zaměřeny na kombinovanou formu studia učitelských oborů a byly realizovány převážně Katedrou psychologie a Katedrou primárního vzdělávání PF UJEP Ústí n. L.
Projekt OP VK CZ.1.07/1.1.00/08.0036 REGION – Program ekologické výchovy v Ústeckém a Karlovarském kraji (2010–2012)
Cílem projektu bylo vytvořit a ověřit nástroje výuky a výchovy k odpovědnému vnímání regionu pro jeho udržitelný rozvoj u žáků ZŠ a SŠ Ústeckého a Karlovarského kraje. Předkladatel s partnery chce napomoci komplexně řešit praktickou výuku průřezového tématu Environmentální výchovy školních vzdělávacích programů základních a středních škol (dle příslušných RVP) se specifikací pro pánevní regiony – ojedinělým přírodním prostředím a intenzitou přeměny krajiny je tato oblast vhodnou učebnicí environmentu. Ideovým cílem bylo, aby mladí lidé poznali místo, kde žijí, cítili za jeho vývoj zodpovědnost, naučili se v oblasti ochrany životního prostředí uplatňovat lokální řešení globálních problémů a získali k němu emocionálně kladný vztah. Výstupem projektu byl soubor vzdělávacích aktivit (exkurze, ekologické koutky a ekostezky), metodických a učebních materiálů a jejich pilotní ověření ve spolupracujících školách a volnočasových zařízeních. Všechny výstupy mají také elektronickou obdobu.
Projekt OP VK CZ.1.07/2.2.00/07.0420 Zefektivnění a inovace výuky psychologie na Univerzitě Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (2009–2011)
Projekt byl v souladu se standardy EU zaměřen na zefektivnění výuky psychologických disciplín, jež jsou součástí studijních programů akreditovaných na Univerzitě J. E. Purkyně Ústí n. L. Z pravidelných evaluačních šetření prováděných katedrou psychologie PF UJEP vyplynula potřeba inovovat obsah, formy i metody výuky. Jednotlivé aktivity projektu byly zaměřeny na podporu rozvoje osobnostních, odborných, profesních a specifických psychologických kompetencí studentů a akademických pracovníků UJEP Ústí n. L. Toho bylo docíleno inovováním obsahu a forem výuky, zpracováním nových studijních opor, rozšířením nabídky volitelných a výběrových kurzů s psychologickou tématikou, zavedením e-learningové výuky, ověřením a nastavením systému specifických praxí u budoucích zaměstnavatelů a zvyšováním pedagogické a vědecké úrovně akademických pracovníků především katedry psychologie PF UJEP UL. Tyto aktivity byly realizovány katedrou psychologie PF UJEP Ústí n. L. a Pedagogickým centrem Ústí n. L.
COMENIUS 2.1: 128865-CP-1-2006-1-BE-COMENIUS-C21 ‘Small heroes in trouble’ (2006–2009) – řešitel EHSAL Brussels, Belgie
Projekt ESF CZ.04.1.03/2.1.15.3/0019 VIA II- Vzdělávání terénních sociálních pracovníků (2006–2007)
Protože byl projekt VIA úspěšný a zájem přesahoval jeho kapacitní možnosti, rozhodli se projektoví pracovníci vytvořit pokračování tohoto projektu a vznikl projekt VIA II., který vzdělávání inovoval a rozšířil do čtyř krajů – Jihomoravského, Karlovarského, Libereckého a Ústeckého.
V rámci tohoto projektu byla vydána publikace „Terénní sociální práce v praxi“ ISBN 978-80-7044-975-2
Projekt Phare 2003 RLZ 2.1 „VIA – Vzdělávání terénních sociálních pracovníků“ (2005–2006)
Cílem tohoto projektu bylo zlepšení úrovně terénních sociálních služeb v Ústeckém kraji, a to především zmapováním situace terénní sociální práce v regionu, definováním potřeb terénních sociálních pracovníků, vytvořením a realizací vzdělávacího programu, podnícením následné spolupráce institucí sociálních služeb.
V rámci tohoto projektu bylo vyškoleno 45 terénních sociálních pracovníků Ústeckého kraje a byla vydána publikace „Vybrané psychologické aspekty terénní sociální práce“ ISBN 80-7044-769-9