Deník: Vzdělávají romské žáky, dostávají větší výplatu

Deník uveřejnil v pondělí 4. března 2019 článek o programu podpory učitelů a našich dvou studentech, kteří vyučují v ZŠ Školní náměstí v ústeckých Předlicích. Celý článek je k dispozici níže:

Krajské město přidává učitelům ve vyloučených lokalitách.

KRISTIÁN ŠUJAN
Ústecký kraj – Filip Matoušek je už rok a půl učitelem v ústeckých Předlicích. V sociálně vyloučené lokalitě vzdělává romské žáky v českém jazyce a dějepisu. Pedagogů, jako je on, si město cení, podporuje je proto zvláštním programem.
„Byla to pro mě velká výzva, kterou jsem chtěl zkusit, a nyní mohu říci, že to bylo jedno z mých nejlepších rozhodnutí a nikdy bych neměnil,“ podotýká Matoušek (na fotografii výše; projektový den v ZŠ Školní náměstí).
Spolu s ním učí ve škole například i Nur Ashraf Bekai, Palestinka původem z Libanonu. Už rok žije v Ústí nad Labem, předtím s rodinou bydlela v Teplicích. Na Pedagogické fakultě UJEP studuje navazující magisterský obor Učitelství pro základní školy. „V Předlicích jsem byla měsíc na praxi a později mě oslovili, že mě chtějí nastálo. V islámu je učitel prorok, posel, takže k výuce tak i přistupuji. Dětem chci něco předat. K čemu mi je učit chytré dítě, kterému rodiče zaplatí 150 doučování a kroužků? Tady cítím a věřím, že dětem z Předlic mohu pomoci a že mě potřebují, hlavně můj individuální přístup. Nepotřebuj&iac ute; učitele, který odvykládá látku a odejde. Hledají v něm vzor, kterému se můžou svěřovat,“ míní Bekai, která vnímá učitelství jako životní poslání. „Myslím si, že u toho zůstanu. Dokázat dětem, že tu pro ně jsem, to je lepší než cokoli jiného. Chtěla bych v umění učit stoupat stále výš a výš,“ podotýká Bekai.

TŘI PILOTNÍ ŠKOLY
Matoušek, Bekai i ostatní pedagogové ve třech ústeckých školách v problémových ghettech mají ve výplatní pásce pravidelně o něco více peněz než jejich kolegové. A to zásluhou města Ústí nad Labem. Radní totiž vytvořili a i letos znovu podpořili ojedinělý projekt na podporu pedagogických pracovníků ve školách ve vyloučených lokalitách. Od roku 2017 začal fungovat právě v ZŠ Školní náměstí v Předlicích a taktéž v ZŠ Hlavní v další vyloučené lokalitě v Mojžíři. „Od 1. září 2018 pak byla do pilotního programu zařazena také ZŠ a ZUŠ Husova v Neštěmic& iacute;ch. Pro rok 2019 jsou už peníze pro všechny tři školy součástí schváleného rozpočtu odboru městských organizací a školství,“ upřesňuje mluvčí ústeckého magistrátu Romana Macová.
Částka, která vychází na jednoho učitele díky podpoře města, činí průměrně zhruba tři tisíce korun včetně povinných odvodů, tedy necelé dva tisíce korun čistého. Podle ředitele předlické školy Martina Košnara jde o vítanou motivaci. „Do podobných lokalit je komplikované sehnat kvalifikovaného učitele. Pracují s dětmi, které mají o školu menší zájem než děti z jiných škol. Ani pro jejich rodiče není vzdělání na prvním místě, děti nemají pomůcky, které by měly mít, nejsou připravené do školy a učitelé potom ztrácejí chuť a sílu v takových třídách pracovat. Finanč ní bonus proto skutečně motivuje učitele k tomu, aby k nám nastoupili,“ míní ředitel Košnar.
To koneckonců uvádí i náměstek primátora Michal Ševcovic, který má příspěvkové organizace města v oblasti školství v gesci. „Zaznamenávám pozitivní ohlasy, že když se mladí učitelé rozhodovali, kam půjdou učit, tak raději zvolili nějakou z těchto tří škol, a to právě i díky naší podpoře,“ uvedl Ševcovic.
Potvrzují to i učitelé. „Zvýšený plat je pro mladého učitele velkou motivací. V době mého nástupu do práce jsem o tomto bonusu ale nevěděl. Později to tedy bylo příjemné zjištění,“ dodává Matoušek. Podobně hovoří i Bekai. „Finanční motivace je rozhodně dobrá, ale to nikdy nestačí. Učitel musí současně věřit tomu, že na té škole musí být,“ připomíná pedagožka.
Radní pro letošní školní rok poslali na platy učitelů do zmíněných tří škol 3,1 milionu korun. Pro ZŠ Hlavní a ZŠ a ZUŠ Husova vyčlenili shodně 1,2 milionu korun, pro předlickou ZŠ Školní náměstí pak 724 tisíc korun.