Učitelství pro SŠ KS
Pravidla získávání a udělování zápočtů z pedagogických praxí v navazujících magisterských studijních programech pro vzdělávání.
Studenti v rámci svého studia realizují tyto předměty praxí:
Předmět | Uznání / zapisuje zápočet |
Přípravný seminář k pedagogické praxi | Oborový didaktik / oborový didaktik |
Průběžná pedagogická praxe | Oborový didaktik / oborový didaktik |
Souvislá pedagogická praxe na 2. stupni ZŠ | Oborový didaktik / oborový didaktik |
Souvislá pedagogická praxe na střední škole | Oborový didaktik / oborový didaktik |
Komplexní reflektivní seminář praxe | Oborový didaktik / oborový didaktik |
Příslušná oborová katedra řeší komunikaci se studentem ohledně vlastní praxe, včas informuje studenta o požadavcích i možnostech a místě konání praxe a ve finále uděluje studentovi zápočet. Odpovídá za kvalitativní zajištění praxe i výběr mentora.
Jakékoli organizační problémy je nutné řešit s oborovou katedrou a příslušnými oborovými didaktiky.
Centrum pedagogické praxe řeší jen smluvní zajištění a garantuje správnost celého finančního procesu.
Z pohledu možnosti odměny pro mentora praxe lze u Průběžné a obou Souvislých pedagogických praxí vyplatit mentorovi praxe odměnu formou DPP. Mentor o ni žádá prostřednictvím vyplněné a v termínu, dle pokynů pro mentory na webu CPP, odevzdané DPP a následně doložením odevzdaného výkazu práce.
Každá fakulta plně hradí spolupráci v rámci vedení praxí mentorům studentů na těch katedrách a součástech, které pod ní spadají.
Přípravný a komplexní reflektivní seminář vede oborový didaktik katedry a zadává kontrolu studia.
Všechny praxe (průběžná a obě souvislé) v navazujícím magisterském studiu jsou v gesci oborového didaktika a to jak z pohledu zadávání zápočtových požadavků, jejich kontroly, zadávání zápočtů i případného uznávání praxí. Praxe lze studentovi uznat oborovým didaktikem za splnění podmínek Směrnice děkana č. 11/2015.
Učitelství pro SŠ:
V rámci NMgr. studia jsou plánovány tyto praxe:
- Průběžná pedagogická praxe – 1/LS
V kompetenci oborového didaktika příslušné oborové katedry.
Student vykoná praxi v rozsahu 15 hodin rozborovaných náslechů a vlastní rozborované pedagogické činnosti.
- Souvislá praxe na 2. st ZŠ – 1/LS, 3T
Souvislá pedagogická praxe je, zaměřena na pedagogickou práci s žáky na 2. stupni ZŠ. Cílem praxe je postupné získávání praktických dovedností pod vedením cvičného učitele, seznámení s úkoly, cíli a hlavními činnostmi pedagoga a školy. Seznámení se Školním vzdělávacím programem, se školskými dokumenty a vnitřním řádem školy a dalšími souvisejícími předpisy. Praxe je vykonávána formou náslechů cvičného učitele, reflexe denních činností, osvojováním si praktických dovedností z oblasti pedagogiky a didaktiky. Student bude hospitovat a vykonávat asistentské činnosti. Vhodným praktickým prostředím je 2. stupeň základní školy.
Student vykoná praxi v délce 3 týdnů
V rámci praxe realizuje 30 hodin rozborovaných náslechů a vlastní rozborované pedagogické činnosti a 20 hodin nerozborovaných.
U dvouoborářů z každého předmětu 15 hodin praxe, tedy polovinu uvedených činností na každý oborový předmět.
- Souvislá praxe na SŠ – 2/ZS, 3T
Souvislá pedagogická praxe je, zaměřena na pedagogickou práci s žáky na 2. stupni ZŠ. Cílem praxe je postupné získávání praktických dovedností pod vedením cvičného učitele, seznámení s úkoly, cíli a hlavními činnostmi pedagoga a školy. Seznámení se Školním vzdělávacím programem, se školskými dokumenty a vnitřním řádem školy a dalšími souvisejícími předpisy. Praxe je vykonávána formou náslechů cvičného učitele, reflexe denních činností, osvojováním si praktických dovedností z oblasti pedagogiky a didaktiky. Student bude hospitovat a vykonávat asistentské činnosti. Vhodným praktickým prostředím je střední škola.
Student vykoná praxi v délce 3 týdnů
V rámci praxe realizuje 30 hodin rozborovaných náslechů a vlastní rozborované pedagogické činnosti a 20 hodin nerozborovaných.
U dvouoborářů z každého předmětu 15 hodin praxe, tedy polovinu uvedených činností na každý oborový předmět.
Student svou prací a chováním reprezentuje PF UJEP, bude proto dbát pokynů vedení cvičného zařízení a cvičného pracovníka. Bude dodržovat vnitřní řád zařízení a pravidla bezpečnosti práce, se kterými je povinen se seznámit. Bude dodržovat povinnost mlčenlivosti a ochrany osobních údajů.
Obecné podmínky pro udělení zápočtu:
1. absolvování praxe v plném rozsahu činností
2. kladné hodnocení cvičným pracovníkem (A – E)
3. odevzdání veškerých podkladů pro zápočet
Podklady pro zápočet:
1. hodnocení vypracované cvičným pracovníkem
2. dle požadavků oborového didaktika, který uděluje zápočet portfolio z praxe
Dokumenty k praxím k dispozici: