Učitelství pro první stupeň ZŠ a speciální pedagogika KS
Učitelství pro 1. stupeň ZŠ a speciální pedagogika KS
Pokyny:
- Místo konání praxe si student volí sám
- Student se domluví osobně, telefonicky nebo e-mailem s vedením vybraného zařízení, kam předkládá Smlouvu o realizaci praxe, pokud vedení školy souhlasí s konáním praxe studenta, dohodu podepisuje, jeden výtisk si nechává a druhý náleží studentovi, který sken nahrává do systému IS STAG do modulu Praxe (Přihláška na praxi) k předmětu dané praxe, vedení školy přiřazuje studentovi mentora praxe
- Student kontaktuje mentora praxe a domluví nástup na praxi
- Student seznámí svého mentora s požadavky konkrétní praxe
- Student nahrává Rozvrh do systému IS STAG do modulu Praxe (Docházka) k předmětu dané praxe nejpozději 2 dny od započetí praxe
- Po skončení praxe mentor vyplní studentovi Protokol o absolvování praxe a hodnocení studenta (tzv. Hodnocení), které předá studentovi a ten nahrává sken do systému IS STAG do modulu Praxe (Závěrečné hodnocení) k předmětu dané praxe
- Součástí praxí jsou realizované reflektivní semináře, dle konkrétních požadavků oborových didaktiků
- PO UKONČENÍ PRAXE STUDENT NAHRÁVÁ DO STAGU DO MODULU PRAXÍ (Výstup z praxe) PORTFOLIO Z PRAXE, které obsahuje úvodní stránku z vzoru portfolia, následuje vlastní portfolio, které je tvořeno přípravami na výuku se stručným komentářem shrnujícím rozbor hodiny. Odkaz na vzorové portfolio najdete zde:
- Možnosti uznání praxe – proklik
Pokud bude praxe sjednána z jakéhokoli důvodu jako neplacená, není třeba předávat Dohodu o provedení práce ani Výkaz práce. Tuto skutečnost napište do pravého dolního rohu spodní části Dohody o realizaci praxe (tzv. vrácenka) slovem “NEPLACENÁ”.
POKYNY K PRŮBĚHU PEDAGOGICKÉ PRAXE STUDENTŮ KOMBINOVANÉHO STUDIA
Student svou prací a chováním reprezentuje PF UJEP, bude proto dbát pokynů vedení cvičného zařízení a cvičného pracovníka. Bude dodržovat vnitřní řád zařízení a pravidla bezpečnosti práce, se kterými je povinen se seznámit. Bude dodržovat povinnost mlčenlivosti a ochrany osobních údajů.
Podmínky pro udělení zápočtu:
- absolvování praxe v plném rozsahu činnost
- kladné hodnocení cvičným pracovníkem (A – E)
- odevzdání veškerých podkladů pro zápočet
Podklady pro zápočet:
- hodnocení vypracované cvičným pracovníkem
- portfolio z praxe
CPP/7910 Asistent pedagoga (1 – ZS) + CPP/Q910
Asistent pedagoga je zaměřen na pedagogickou práci s žáky na 1. stupni ZŠ. Cílem praxe je postupné získávání praktických dovedností pod vedením cvičného učitele, seznámení s úkoly, cíli a hlavními činnostmi asistenta pedagoga. Student realizuje praxi jako asistent pedagoga.
Vhodným praktickým prostředím je nejlépe 1. – 5. ročník základní školy.
Student vykoná praxi v délce 28 hodin jako Asistent pedagoga
K zápočtu odevzdává stručný popis průběhu jeho praxe s postřehy, které získal.
CPP/7911 Úvodní exkurze do speciálních zařízení (1 – ZS) + CPP/Q911
Exkurzi konají studenti na zařízeních které si zvolí dle svého budoucího zaměření. Rozsah odpovídá 2 hodinám týdně v rámci semestru. Plnění je po dohodě s oborovým didaktikem individuální. Student k zápočtu odevzdává hodnocení mentorem praxe a stručnou esej.
Student realizuje exkurzi v délce 14 hodin přímé činnosti a 14 hodin formou studia aktuální legislativou pracoviště atd..
CPP/7920 Asistentská praxe I (1 – LS) + CPP/Q920
Asistentská praxe I je, zaměřena na pedagogickou práci s žáky na 1. stupni ZŠ. Cílem praxe je postupné získávání praktických dovedností pod vedením cvičného učitele, seznámení s úkoly, cíli a hlavními činnostmi pedagoga a školy. Seznámení se Školním vzdělávacím programem, se školskými dokumenty a vnitřním řádem školy a dalšími souvisejícími předpisy. Praxe je vykonávána formou náslechů cvičného učitele, reflexe denních činností, osvojováním si praktických dovedností z oblasti pedagogiky a didaktiky. Student bude hospitovat a vykonávat asistentské činnosti.
Vhodným praktickým prostředím je nejlépe 2. – 5. ročník základní školy.
Student vykoná praxi v délce 10 dnů či dle vlastních možností v rámci semestru v tomto rozložení:
• 8 hodin rozborované hospitační, náslechové činnosti
• 12 hodin rozborované asistentské činnosti
• 8 hodin asistentské činnosti
CPP/7940 Asistentská praxe II (2 – LS) + CPP/Q940
Asistentská praxe II je, zaměřena na pedagogickou práci s žáky na 1. stupni ZŠ. Cílem praxe je postupné získávání praktických dovedností pod vedením cvičného učitele, seznámení s úkoly, cíli a hlavními činnostmi pedagoga a školy. Seznámení se Školním vzdělávacím programem, se školskými dokumenty a vnitřním řádem školy a dalšími souvisejícími předpisy. Praxe je vykonávána formou náslechů cvičného učitele, reflexe denních činností, osvojováním si praktických dovedností z oblasti pedagogiky a didaktiky. Student bude hospitovat a vykonávat asistentské činnosti.
Vhodným praktickým prostředím je nejlépe 1.-5. ročník základní školy.
Student vykoná praxi v délce 10 dnů či dle vlastních možností v rámci semestru v tomto rozložení:
• 6 hodin rozborované hospitační, náslechové činnosti
• 12 hodin rozborované asistentské činnosti
• 2 hodiny vlastní rozborované pedagogické činnosti podle příprav
• 8 hodin asistentské činnosti
CPP/7952 Exkurze do speciálních zařízení (3 – ZS) + CPP/Q952
Exkurzi konají studenti na zařízeních které si zvolí dle svého budoucího zaměření. Rozsah odpovídá 2 hodinám týdně v rámci semestru. Plnění je po dohodě s oborovým didaktikem individuální. Student k zápočtu odevzdává hodnocení mentorem praxe a stručnou esej
Student realizuje exkurzi v délce 14 hodin přímé činnosti a 14 hodin formou studia aktuální legislativou pracoviště atd..
CPP/7950 Asistentská praxe III (3 – ZS) + CPP/Q950
Asistentská praxe III je, zaměřena na pedagogickou práci s žáky na 1. stupni ZŠ. Cílem praxe je postupné získávání praktických dovedností pod vedením cvičného učitele, seznámení s úkoly, cíli a hlavními činnostmi pedagoga a školy. Seznámení se Školním vzdělávacím programem, se školskými dokumenty a vnitřním řádem školy a dalšími souvisejícími předpisy. Praxe je vykonávána formou náslechů cvičného učitele, reflexe denních činností, osvojováním si praktických dovedností z oblasti pedagogiky a didaktiky. Student bude hospitovat a vykonávat asistentské činnosti.
Vhodným praktickým prostředím je nejlépe 1. ročník základní školy.
Student vykoná praxi v délce 10 dnů či dle vlastních možností v rámci semestru v tomto rozložení:
• 6 hodin rozborované hospitační, náslechové činnosti
• 12 hodin rozborované asistentské činnosti
• 2 hodiny vlastní rozborované pedagogické činnosti podle příprav
• 8 hodin asistentské činnosti
CPP/7951 Průběžná pedagogická praxe (3 – ZS) + CPP/Q951
Průběžná pedagogická praxe je, zaměřena na pedagogickou práci s žáky na 1. stupni ZŠ. Cílem praxe je získávání praktických dovedností a jejich aplikace pod vedením cvičného učitele, seznámení s úkoly, cíli a hlavními činnostmi pedagoga a školy. Seznámení se Školním vzdělávacím programem, se školskými dokumenty a vnitřním řádem školy a dalšími souvisejícími předpisy. Praxe je vykonávána formou náslechů cvičného učitele, asistentských činností a vlastní pedagogické činnosti, reflexe denních činností, osvojováním si praktických dovedností z oblasti pedagogiky a didaktiky. Student bude hospitovat a vykonávat asistentské činnosti a realizovat vlastní pedagogickou činnost.
Vhodným praktickým prostředím je 1. – 3. ročník základní školy, obvykle se jedná o fakultní zařízení PF UJEP.
• praxe bude probíhat pravidelně v určený den v průběhu celého semestru na zvolené základní škole.
Student vykoná praxi v délce 2 h za týden po dobu celého semestru, tak jak určí metodik CPP.
Organizace praxe:
• Studenti se účastní praxe v určených hodinách, podle rozvrhu, na určené škole.
• Za nepřítomnost se student omlouvá cvičnému učiteli.
• Didaktici odborných předmětů v průběhu praxe studenty kontrolují. Jestliže o to student požádá, konzultují jeho přípravy, příp. problémy.
• Pokud cvičný učitel neurčí jinak, studenti nastupují do školy vždy nejméně 30 minut před zahájením hodiny, které se účastní – podle zaslaného rozvrhu.
• Na začátku praxe studenti absolvují náslechy. Po náslechu provede cvičný učitel se studentem rozbor.
• V následujících týdnech studenti již provádějí podle pokynů cvičného učitele samostatné výstupy.
• Povinností každého studenta je realizovat na základě vlastní přípravy nejméně 6 hodin jako celek. Každou přípravu je nutné několik dní předem prokonzultovat s cvičným učitelem a upravit ji podle jeho připomínek.
• Po rozboru výstupu studenta učitel provede stručné hodnocení (známkou či slovně) a i toto hodnocení si student zaznamená.
• Z hodin, které vede cvičný učitel a ostatní spolužáci si vede student hospitační záznam.
• Student se účastní vyučovacího procesu a koná další aktivity podle pokynů cvičného učitele.
• Student je povinen plnit další povinnosti stanovené oborovými didaktiky
CPP/7960 Souvislá pedagogická praxe I (3 – LS) + CPP/Q960
Souvislá pedagogická praxe I je, zaměřena na pedagogickou práci s žáky na 1. stupni ZŠ. Cílem praxe je získávání praktických dovedností a jejich aplikace pod vedením cvičného učitele, seznámení s úkoly, cíli a hlavními činnostmi pedagoga a školy. Seznámení se Školním vzdělávacím programem, se školskými dokumenty a vnitřním řádem školy a dalšími souvisejícími předpisy. Praxe je vykonávána formou náslechů cvičného učitele, asistentských činností a vlastní pedagogické činnosti, reflexe denních činností, osvojováním si praktických dovedností z oblasti pedagogiky a didaktiky. Student bude hospitovat a vykonávat asistentské činnosti a realizovat vlastní pedagogickou činnost.
Vhodným praktickým prostředím je nejlépe 1.-2. ročník základní školy.
Student vykoná praxi v délce 15 dnů či dle vlastních možností v rámci semestru v tomto rozložení:
• 8 hodin rozborované hospitační, náslechové činnosti
• 20 hodiny vlastní rozborované pedagogické činnosti podle příprav
• 13 hodin rozborované asistentské činnosti
• 15 hodin asistentské činnosti
CPP/7970 Souvislá pedagogická praxe II (4 – ZS) + CPP/Q970
Souvislá pedagogická praxe II je, zaměřena na pedagogickou práci s žáky na 1. stupni ZŠ. Cílem praxe je získávání praktických dovedností a jejich aplikace pod vedením cvičného učitele, seznámení s úkoly, cíli a hlavními činnostmi pedagoga a školy. Seznámení se Školním vzdělávacím programem, se školskými dokumenty a vnitřním řádem školy a dalšími souvisejícími předpisy. Praxe je vykonávána formou náslechů cvičného učitele, asistentských činností a vlastní pedagogické činnosti, reflexe denních činností, osvojováním si praktických dovedností z oblasti pedagogiky a didaktiky. Student bude hospitovat a vykonávat asistentské činnosti a realizovat vlastní pedagogickou činnost.
Vhodným praktickým prostředím je nejlépe 2. – 3. ročník základní školy.
Student vykoná praxi v délce 15 dnů či dle vlastních možností v rámci semestru v tomto rozložení:
• 6 hodin rozborované hospitační, náslechové činnosti
• 25 hodiny vlastní rozborované pedagogické činnosti podle příprav
• 10 hodiny rozborované asistentské činnosti
• 15 hodin asistentské činnosti
CPP/7980 Souvislá pedagogická praxe III (4 – LS) + CPP/Q980
Souvislá pedagogická praxe III je, zaměřena na pedagogickou práci s žáky na 1. stupni ZŠ. Cílem praxe je získávání praktických dovedností a jejich aplikace pod vedením cvičného učitele, seznámení s úkoly, cíli a hlavními činnostmi pedagoga a školy. Seznámení se Školním vzdělávacím programem, se školskými dokumenty a vnitřním řádem školy a dalšími souvisejícími předpisy. Praxe je vykonávána formou náslechů cvičného učitele, asistentských činností a vlastní pedagogické činnosti, reflexe denních činností, osvojováním si praktických dovedností z oblasti pedagogiky a didaktiky. Student bude hospitovat a vykonávat asistentské činnosti a realizovat vlastní pedagogickou činnost.
Vhodným praktickým prostředím je nejlépe 4. – 5. ročník základní školy.
Student vykoná praxi v délce 15 dnů či dle vlastních možností v rámci semestru v tomto rozložení:
• 6 hodin rozborované hospitační, náslechové činnosti
• 25 hodiny vlastní rozborované pedagogické činnosti podle příprav
• 10 hodiny rozborované asistentské činnosti
• 15 hodin asistentské činnosti
CPP/7990 Projektová praxe (5 – ZS) + CPP/Q990
Projektová praxe je, zaměřena na pedagogickou práci s žáky na 1. stupni ZŠ s využitím projektového vyučování. Cílem praxe je získávání praktických dovedností a jejich aplikace pod vedením cvičného učitele, seznámení s úkoly, cíli a hlavními činnostmi pedagoga a školy. Seznámení se Školním vzdělávacím programem, se školskými dokumenty a vnitřním řádem školy a dalšími souvisejícími předpisy. Praxe je vykonávána formou náslechů cvičného učitele, asistentských činností a vlastní pedagogické činnosti, reflexe denních činností, osvojováním si praktických dovedností z oblasti pedagogiky a didaktiky. Student bude hospitovat a vykonávat asistentské činnosti a realizovat vlastní pedagogickou činnost. Student v rámci praxe realizuje vlastní střednědobý projekt.
Vhodným praktickým prostředím je 1. – 5. ročník základní školy.
V rámci praxe studenti odučí minimálně 4 hodiny tělesné výchovy, úkoly k praxi z TV dostanou na výuce předmětu Didaktika TV II s praxí.
Student vykoná praxi v délce 20 dnů či dle vlastních možností v rámci semestru v tomto rozložení:
• 8 hodin rozborované hospitační, náslechové činnosti
• 35 hodiny vlastní rozborované pedagogické činnosti podle příprav
• 14 hodin rozborované asistentské činnosti
• 15 hodin asistentské činnosti