Učitelství pro 1. stupeň ZŠ a speciální pedagogika KS

Učitelství pro 1. stupeň ZŠ a speciální pedagogika – magisterské studium, kombinované

Pokyny:

  1. Místo konání praxe si student volí sám
  2. Student se domluví osobně, telefonicky nebo e-mailem s vedením vybraného zařízení, kam předkládá Dohodu o realizaci praxe, pokud vedení školy souhlasí s konáním praxe studenta, dohodu podepisuje, jeden výtisk si nechává a druhý náleží studentovi, který sken nahrává do systému IS STAG do modulu Praxe (Přihláška na praxi) k předmětu dané praxe, vedení školy přiřazuje studentovi mentora praxe
  3. Student kontaktuje mentora praxe a domluví nástup na praxi
  4. Student seznámí svého mentora s požadavky konkrétní praxe
  5. Student nahrává Rozvrh do systému IS STAG do modulu Praxe (Docházka) k předmětu dané praxe nejpozději 2 dny od započetí praxe
  6. Po skončení praxe mentor vyplní studentovi Protokol o absolvování praxe a hodnocení studenta (tzv. Hodnocení), které předá studentovi a ten nahrává sken do systému IS STAG do modulu Praxe (Závěrečné hodnocení) k předmětu dané praxe
  7. PO UKONČENÍ PRAXE STUDENT NAHRÁVÁ DO STAGU DO MODULU PRAXÍ (Výstup z praxe) PORTFOLIO Z PRAXE, které obsahuje úvodní stránku z vzoru portfolia, následuje vlastní portfolio, které je tvořeno přípravami na výuku se stručným komentářem shrnujícím rozbor hodiny. Odkaz na vzorové portfolio najdete zde:
  8. Možnosti uznání praxe – proklik

Pokud bude praxe sjednána z jakéhokoli důvodu jako neplacená, není třeba předávat Dohodu o provedení práce ani Výkaz práce. Tuto skutečnost napište do pravého dolního rohu spodní části Dohody o realizaci praxe (tzv. vrácenka) slovem “NEPLACENÁ”.

POKYNY K PRŮBĚHU PEDAGOGICKÉ PRAXE STUDENTŮ KOMBINOVANÉHO STUDIA

Student svou prací a chováním reprezentuje PF UJEP, bude proto dbát pokynů vedení cvičného zařízení a cvičného pracovníka. Bude dodržovat vnitřní řád zařízení a pravidla bezpečnosti práce, se kterými je povinen se seznámit. Bude dodržovat povinnost mlčenlivosti a ochrany osobních údajů.

Podmínky pro udělení zápočtu:

  1. absolvování praxe v plném rozsahu činnost
  2. kladné hodnocení cvičným pracovníkem (A – E)
  3. odevzdání veškerých podkladů pro zápočet

Podklady pro zápočet:

  1. hodnocení vypracované cvičným pracovníkem
  2. portfolio z praxe

Abyste měli jistotu správného výběru zařízení pro výkon své praxe, tak je možné odeslat vyplněnou charakteristiku instituce v el. podobě na e-mail: david.bauer@ujep.cz (praxe týkající se speciální pedagogiky) nebo lukas.cirus@ujep.cz (praxe týkající se základních škol) a to minimálně 14 před dojednáním její realizace. Správný výběr vám bude schválen, a V PŘÍPADĚ NEVHODNÉHO VÝBĚRU BUDETE NEPRODLENĚ KONTAKTOVÁNI.


CPP/4251 Úvodní exkurze do speciálních zařízení (1 – ZS) – ODLIŠNÁ PRAVIDLA

Metodik: Mgr. David Bauer

U kombinovaného studia si exkurze domlouvá každý student sám individuálně. Obě exkurze jsou realizovány v rozmezí zimního semestru 2. ročníku. V případě, že si student není jist výběrem vhodného zařízení pro exkurzi, kontaktuje metodika praxí se žádostí o posouzení.

Student svou prací a chováním reprezentuje PF UJEP, bude proto dbát pokynů vedení cvičného zařízení a cvičného pracovníka. Bude dodržovat vnitřní řád zařízení a pravidla bezpečnosti práce, se kterými je povinen se seznámit. Bude dodržovat povinnost mlčenlivosti a ochrany osobních údajů.

Podmínky pro udělení zápočtu:

  1. absolvování exkurze v plném rozsahu
  2. odevzdání 2 zpráv z exkurze

Termín odevzdání je do 15. ledna


CPP/4252 Náslechová praxe ve speciální škole I. (1 – ZS)

Metodik: Mgr. David Bauer

Výkon odborné praxe je součástí studia učitelství pro I. stupeň ZŠ a speciální pedagogika. Praxe je individuální, krátkodobá a je realizovaná přímo na pracovištích speciálních škol (ZŠP a ZŠS). Hlavní úlohou náslechové praxe je porozumět systému fungování instituce, v nichž je praxe vykonávána a hlouběji chápat souvislosti systémového propojení mezi teoretickými a praktickými poznatky a zkušenostmi studenta. Student má možnost osvojit si teoretické i praktické kompetence, identifikovat se s profesí a možnost naučit se pracovat reflektujícím způsobem. Současně dostává možnost výběru i korekce svého profesního zaměření v oblasti záběru studovaném oboru.

Přednostně si student vybírá z nabídky fakultních a spolupracujících zařízení. Pouze v případě, kdy si student není jist výběrem, konzultuje vhodnost zvolené instituce s garantem praxe.

 Student vykoná praxi v délce 8 hodin v tomto rozložení:

  • 4 hodin hospitační, náslechové činnosti
  • 4 hodin asistentské činnosti

Termín odevzdání je do 15. ledna


CPP/4253 Náslechová praxe ve speciální škole II. (1 – LS)

Metodik: Mgr. David Bauer

Výkon odborné praxe je součástí studia učitelství pro I. stupeň ZŠ a speciální pedagogika. Praxe je individuální, krátkodobá a je realizovaná přímo na pracovištích speciálních škol (ZŠP a ZŠS). Hlavní úlohou náslechové praxe je porozumět systému fungování instituce, v nichž je praxe vykonávána a hlouběji chápat souvislosti systémového propojení mezi teoretickými a praktickými poznatky a zkušenostmi studenta. Student má možnost osvojit si teoretické i praktické kompetence, identifikovat se s profesí a možnost naučit se pracovat reflektujícím způsobem. Současně dostává možnost výběru i korekce svého profesního zaměření v oblasti záběru studovaném oboru.

Přednostně si student vybírá z nabídky fakultních a spolupracujících zařízení. Pouze v případě, kdy si student není jist výběrem, konzultuje vhodnost zvolené instituce s garantem praxe.

 Student vykoná praxi v délce 8 hodin v tomto rozložení:

  • 4 hodin hospitační, náslechové činnosti
  • 4 hodin asistentské činnosti

Termín odevzdání je do 15. června


CPP/4254 Asistentská praxe na ZŠ I. (2 – ZS)

Metodik: Mgr. et Bc. Lukáš Círus, Ph.D.

Výkon odborné praxe je součástí studia učitelství pro I. stupeň ZŠ a speciální pedagogika. Praxe je individuální, krátkodobá a je realizovaná přímo na pracovištích základních škol.

Asistentská praxe I je, zaměřena na pedagogickou práci s žáky na 1. stupni ZŠ. Cílem praxe je postupné získávání praktických dovedností pod vedením cvičného učitele, seznámení s úkoly, cíli a hlavními činnostmi pedagoga a školy. Seznámení se Školním vzdělávacím programem, se školskými dokumenty a vnitřním řádem školy a dalšími souvisejícími předpisy. Praxe je vykonávána formou náslechů cvičného učitele, reflexe denních činností, osvojováním si praktických dovedností z oblasti pedagogiky a didaktiky. Student bude hospitovat a vykonávat asistentské činnosti.

Vhodným praktickým prostředím je nejlépe 2. – 5. ročník základní školy.

 Student vykoná praxi v délce 24 hodin v tomto rozložení:

  • 12 hodin hospitační, náslechové činnosti
  • 12 hodin asistentské činnosti

Termín odevzdání je do 15. ledna


CPP/4255 Průběžná praxe na ZŠ (2 – LS)

Metodik: Mgr. et Bc. Lukáš Círus, Ph.D.

Průběžná pedagogická praxe je, zaměřena na pedagogickou práci s žáky na 1. stupni ZŠ. Cílem praxe je získávání praktických dovedností a jejich aplikace pod vedením cvičného učitele, seznámení s úkoly, cíli a hlavními činnostmi pedagoga a školy. Seznámení se Školním vzdělávacím programem, se školskými dokumenty a vnitřním řádem školy a dalšími souvisejícími předpisy. Praxe je vykonávána formou náslechů cvičného učitele, asistentských činností a vlastní pedagogické činnosti, reflexe denních činností, osvojováním si praktických dovedností z oblasti pedagogiky a didaktiky. Student bude hospitovat a vykonávat asistentské činnosti a realizovat vlastní pedagogickou činnost.

Vhodným praktickým prostředím je 1. – 5. ročník základní školy, obvykle se jedná o fakultní zařízení PF UJEP.

 Student vykoná praxi v délce 2 h za týden po dobu celého semestru, dle rozvrhu.

Student svou prací a chováním reprezentuje PF UJEP, bude proto dbát pokynů vedení cvičného zařízení a cvičného pracovníka. Bude dodržovat vnitřní řád zařízení a pravidla bezpečnosti práce, se kterými je povinen se seznámit. Bude dodržovat povinnost mlčenlivosti a ochrany osobních údajů.

Organizace praxe:

  • Studenti se účastní praxe v určených hodinách, podle rozvrhu, na určené škole.
  • Cvičný učitel si vede docházku studentů. Za nepřítomnost se student omlouvá cvičnému učiteli a metodikovi Centra pedagogické praxe.
  • Didaktici odborných předmětů v průběhu praxe studenty kontrolují. Jestliže o to student požádá, konzultují jeho přípravy, příp. problémy.
  • Pokud cvičný učitel neurčí jinak, studenti nastupují do školy vždy nejméně 30 minut před zahájením hodiny, které se účastní – podle zaslaného rozvrhu.
  • Na začátku praxe studenti absolvují náslechy. Po náslechu provede cvičný učitel se studentem rozbor.
  • V následujících týdnech studenti již provádějí podle pokynů cvičného učitele samostatné výstupy.
  • Povinností každého studenta je realizovat na základě vlastní přípravy nejméně 8 hodin jako celek. Každou přípravu je nutné předem prokonzultovat s cvičným učitelem a upravit ji podle jeho připomínek.
  • Po rozboru výstupu studenta učitel provede stručné hodnocení (známkou či slovně) a i toto hodnocení si student zaznamená.
  • Z hodin, které vede cvičný učitel a ostatní spolužáci si vede student hospitační záznam.
  • Po ukončení hodiny cvičný učitel zodpoví dotazy studentů, vysvětlí, zdůvodní své kroky v hodině, případně provede rozbor výstupu studenta.
  • Student se účastní vyučovacího procesu a koná další aktivity podle pokynů cvičného učitele.

Student je povinen plnit další povinnosti stanovené oborovými didaktiky Termín odevzdání je do 15. června


CPP/4256 Asistentská praxe na ZŠ II. (2 – LS)

Metodik: Mgr. et Bc. Lukáš Círus, Ph.D.

Výkon odborné praxe je součástí studia učitelství pro I. stupeň ZŠ a speciální pedagogika. Praxe je individuální, krátkodobá a je realizovaná přímo na pracovištích základních škol.

Asistentská praxe I je, zaměřena na pedagogickou práci s žáky na 1. stupni ZŠ. Cílem praxe je postupné získávání praktických dovedností pod vedením cvičného učitele, seznámení s úkoly, cíli a hlavními činnostmi pedagoga a školy. Seznámení se Školním vzdělávacím programem, se školskými dokumenty a vnitřním řádem školy a dalšími souvisejícími předpisy. Praxe je vykonávána formou náslechů cvičného učitele, reflexe denních činností, osvojováním si praktických dovedností z oblasti pedagogiky a didaktiky. Student bude hospitovat a vykonávat asistentské činnosti.

Vhodným praktickým prostředím je nejlépe 2. – 5. ročník základní školy.

 Student vykoná praxi v délce 24 hodin v tomto rozložení:

  • 12 hodin hospitační, náslechové činnosti
  • 12 hodin asistentské činnosti

Termín odevzdání je do 15. června


CPP/4257 Exkurze do speciálních zařízení (3 – ZS) – ODLIŠNÁ PRAVIDLA

Metodik: Mgr. David Bauer

U kombinovaného studia si exkurzi domlouvá každý student sám individuálně. Exkurzi realizuje individuálně v rozmezí zimního semestru 3. ročníku. V případě, že si student není jist výběrem vhodného zařízení pro exkurzi, kontaktuje metodika praxí se žádostí o posouzení.

Realizace exkurze je součástí studia učitelství pro I. stupeň ZŠ a speciální pedagogika. Exkurze je realizována v institucích mající vliv na realizaci výchovně – vzdělávacího procesu s dětmi se SVP, jsou semipedagogicky zaměřeny a nemají charakter školy (pokud garant neurčí jinak). Cílem je, aby si studenti prohloubili vhled struktury a aktivit institucí, které mají potenciální podpůrný vliv na pedagogickou činnost s výše zmíněnými dětmi. Mohou si tak provést nejen deskripci faktické spolupráce ale i navrhnout její zlepšení nebo si uvědomit případné limity. Studenti se seznámí s aktuální legislativou a také s případným průnikem vlivu ostatních ministerských resortů (pokud existuje) s gescí MŠMT.

Student svou prací a chováním reprezentuje PF UJEP, bude proto dbát pokynů vedení cvičného zařízení a cvičného pracovníka. Bude dodržovat vnitřní řád zařízení a pravidla bezpečnosti práce, se kterými je povinen se seznámit. Bude dodržovat povinnost mlčenlivosti a ochrany osobních údajů.

Podmínky pro udělení zápočtu:

  1. absolvování exkurze v plném rozsahu
  2. odevzdání 1 zprávy z exkurze

Termín odevzdání je do 15. ledna


CPP/4258 Souvislá praxe na ZŠ (3 – ZS)

Metodik: Mgr. et Bc. Lukáš Círus, Ph.D.

Souvislá pedagogická praxe I je, zaměřena na pedagogickou práci s žáky na 1. stupni ZŠ. Cílem praxe je získávání praktických dovedností a jejich aplikace pod vedením cvičného učitele, seznámení s úkoly, cíli a hlavními činnostmi pedagoga a školy. Seznámení se Školním vzdělávacím programem, se školskými dokumenty a vnitřním řádem školy a dalšími souvisejícími předpisy. Praxe je vykonávána formou náslechů cvičného učitele, asistentských činností a vlastní pedagogické činnosti, reflexe denních činností, osvojováním si praktických dovedností z oblasti pedagogiky a didaktiky. Student bude hospitovat a vykonávat asistentské činnosti a realizovat vlastní pedagogickou činnost.

 Student vykoná praxi v délce 10 dnů v tomto rozložení:

  • 5 hodin hospitační, náslechové činnosti
  • 15 hodin samostatné pedagogické práce podle příprav
  • 28 hodin asistentské činnosti

Termín odevzdání je do 15. ledna


CPP/4259 Průběžná praxe ve speciální škole I. (3 – LS)

Metodik: Mgr. David Bauer

Absolvování průběžné praxe ve speciální škole I. je součástí studia oboru učitelství pro I. stupeň ZŠ a speciální pedagogika.

Praxe je individuální je realizována na speciálních školách (ZŠP a ZŠS). Cílem, je provázanost činnosti studenta (budoucího učitele.) se systémovým přístupem v oblasti výchovy a vzdělávání realizovaném ve výše uvedené institucí.

Student je v průběhu souvislé praxe povinen plnit následující úkoly. Student bude pracovat ve vyučovacích hodinách jako asistent (asistentskou činností se rozumí např. příprava a výroba pomůcek na vyučování, příprava a oprava písemných prací, práce s pedagogickou dokumentací, asistentská práce při výuce – pomoc při skupinové práci, při práci s problémovými či talentovanými žáky a jakákoli jiná činnost související s výukou či chodem školy, kterou cvičný učitel studentovi zadá). Dále bude pomáhat učiteli s přípravou na vyučování, přípravou a hodnocením žákovských prací. A v neposlední řadě má student možnost si vyzkoušet samostatnou pedagogickou činnost v krátkém rozsahu.

Doprovodnými pracovníky v pedagogickém prostředí budou odborně vzdělaní učitelé realizující v rámci své školní činnosti výchovu a vzdělávání dětí se SVP. Student bude provádět stínování a deskripci pedagogické činnosti pedagoga (učitele). Absolvovaná praxe umožní studentům hlouběji chápat souvislosti systémového propojení mezi teoretickými a praktickými poznatky a zkušenostmi získanými v průběhu studia. Student má možnost osvojit si teoretické i praktické kompetence, identifikovat se s profesí a možnost naučit se pracovat reflektujícím způsobem. Na podkladě realizované praxe mu bude usnadněna volba tématu diplomové práce. Současně dostává možnost výběru i korekce svého potenciálního profesního zaměření v oblasti záběru studovaného oboru.

Student vykoná praxi v rozsahu 14 hodin:

  • 6 hodin hospitační činnosti
  • 6 hodin stínování, asistentské činnosti a součinnosti s pedagogem
  • 2 hodin samostatné pedagogické činnosti

Termín odevzdání je do 15. června


CPP/4260 Asistentská praxe ve speciální škole (3 – LS)

Metodik: Mgr. David Bauer

Výkon asistentské praxe je součástí studia učitelství pro I. stupeň ZŠ a speciální pedagogika.

Praxe je individuální a je realizovaná přímo na pracovištích schválených speciálních škol. Hlavní úlohou praktické výuky je dosáhnout u studentů stavu osvojení si nezbytných kompetencí pro vhled a realizaci spolupráce učitele s asistentem pedagoga. Dále vymezit si možnosti a limity činnosti asistenta pedagoga, jako jednoho ze spolutvůrců výchovně vzdělávacího procesu.

Student bude pracovat ve vyučovacích hodinách jako asistent (asistentskou činností se rozumí např. příprava a výroba pomůcek na vyučování, příprava a oprava písemných prací, práce s pedagogickou dokumentací, asistentská práce při výuce – pomoc při skupinové práci, při práci s problémovými či talentovanými žáky a jakákoli jiná činnost související s výukou či chodem školy, kterou cvičný učitel studentovi zadá) Student bude pomáhat učiteli s přípravou na vyučování, přípravou a hodnocením žákovských prací.

Student zhodnotí průběh praxe včetně přínosů praxe ve vztahu ke zvolenému zařízení. Student si v průběhu praxe prohloubí praktické zkušenosti a poznatky zejména v oblasti samostatné práce v ZŠ. Student je seznámen s organizací a přípravou výchovně vzdělávací činnosti a s pedagogickou dokumentací v ZŠ. Má zkušenosti se samostatnou realizací výchovně vzdělávací činnosti na základní škole. Je schopen provádět analýzu výsledků vyučování. Student se orientuje v základní terminologii primární výchovy a vzdělávání. Specifikuje koncepci osobnostně orientované školní výchovy, její cíle a klíčové oblasti primární výchovy a vzdělávání. Orientuje se teoreticky i prakticky v základních koncepcích výchovy a v alternativních edukačních programech. Charakterizuje základní požadavky na výkon učitelské profese na ZŠ, popíše pracovní činnosti a povinnosti učitele ZŠ, význam sebereflexe pro profesní a osobní růst.

 Student vykoná praxi v rozsahu 16 hodin:

  • 8 hodin hospitační činnosti
  • 8 hodin stínování, asistentské činnosti a součinnosti s pedagogem

Termín odevzdání je do 15. června


CPP/4261 Průběžná praxe ve speciální škole II. (4 – ZS)

Metodik: Mgr. David Bauer

Absolvování průběžné praxe ve speciální škole I. je součástí studia oboru učitelství pro I. stupeň ZŠ a speciální pedagogika.

Praxe je individuální je realizována na speciálních školách (ZŠP a ZŠS). Cílem, je provázanost činnosti studenta (budoucího učitele.) se systémovým přístupem v oblasti výchovy a vzdělávání realizovaném ve výše uvedené institucí.

Student je v průběhu souvislé praxe povinen plnit následující úkoly. Student bude pracovat ve vyučovacích hodinách jako asistent (asistentskou činností se rozumí např. příprava a výroba pomůcek na vyučování, příprava a oprava písemných prací, práce s pedagogickou dokumentací, asistentská práce při výuce – pomoc při skupinové práci, při práci s problémovými či talentovanými žáky a jakákoli jiná činnost související s výukou či chodem školy, kterou cvičný učitel studentovi zadá). Dále bude pomáhat učiteli s přípravou na vyučování, přípravou a hodnocením žákovských prací. A v neposlední řadě má student možnost si vyzkoušet samostatnou pedagogickou činnost v krátkém rozsahu.

Doprovodnými pracovníky v pedagogickém prostředí budou odborně vzdělaní učitelé realizující v rámci své školní činnosti výchovu a vzdělávání dětí se SVP. Student bude provádět stínování a deskripci pedagogické činnosti pedagoga (učitele). Absolvovaná praxe umožní studentům hlouběji chápat souvislosti systémového propojení mezi teoretickými a praktickými poznatky a zkušenostmi získanými v průběhu studia. Student má možnost osvojit si teoretické i praktické kompetence, identifikovat se s profesí a možnost naučit se pracovat reflektujícím způsobem. Na podkladě realizované praxe mu bude usnadněna volba tématu diplomové práce. Současně dostává možnost výběru i korekce svého potenciálního profesního zaměření v oblasti záběru studovaného oboru.

Student vykoná praxi v rozsahu 24 hodin:

  • 8 hodin hospitační činnosti
  • 6 hodin stínování, asistentské činnosti a součinnosti s pedagogem
  • 2 hodin samostatné pedagogické činnosti

Termín odevzdání je do 15. ledna


CPP/4262 Souvislá praxe ve speciální škole (4 – LS)

Metodik: Mgr. David Bauer

Praxe je individuální a je realizovaná přímo na pracovištích schválených škol běžného vzdělávacího proudu pracujícími se žáky se SVP. Hlavní úlohou praktické výuky je dosáhnout u studentů stavu osvojení si nezbytných kompetencí pro vhled a realizaci spolupráce učitele s asistentem pedagoga. Dále vymezit si možnosti a limity činnosti asistenta pedagoga, jako jednoho ze spolutvůrců výchovně vzdělávacího procesu.

Student je v průběhu souvislé praxe povinen plnit následující úkoly. Student bude pracovat ve vyučovacích hodinách jako asistent (asistentskou činností se rozumí např. příprava a výroba pomůcek na vyučování, příprava a oprava písemných prací, práce s pedagogickou dokumentací, asistentská práce při výuce – pomoc při skupinové práci, při práci s problémovými či talentovanými žáky a jakákoli jiná činnost související s výukou či chodem školy, kterou cvičný učitel studentovi zadá). Dále bude pomáhat učiteli s přípravou na vyučování, přípravou a hodnocením žákovských prací. A v neposlední řadě má student možnost si vyzkoušet samostatnou pedagogickou činnost ve stanoveném rozsahu.

Student zhodnotí průběh praxe včetně přínosů praxe ve vztahu ke zvolenému zařízení. Student si v průběhu praxe prohloubí praktické zkušenosti a poznatky zejména v oblasti samostatné práce v ZŠ. Student je seznámen s organizací a přípravou výchovně vzdělávací činnosti a s pedagogickou dokumentací v ZŠ. Má zkušenosti se samostatnou realizací výchovně vzdělávací činnosti na základní škole. Je schopen provádět analýzu výsledků vyučování a vlastního pedagogického výkonu. Student se orientuje v základní terminologii primární výchovy a vzdělávání. Specifikuje koncepci osobnostně orientované školní výchovy, její cíle a klíčové oblasti primární výchovy a vzdělávání. Orientuje se teoreticky i prakticky v základních koncepcích výchovy a v alternativních edukačních programech. Charakterizuje základní požadavky na výkon učitelské profese na ZŠ, popíše pracovní činnosti a povinnosti učitele ZŠ, význam sebereflexe pro profesní a osobní růst. Student je schopen samostatně vést vyučovací hodiny na základě písemných příprav prokonzultovaných cvičným učitelem.

 Student vykoná praxi v rozsahu 16 hodin:

  • 6 hodin hospitační činnosti
  • 6 hodin stínování, asistentské činnosti a součinnosti s pedagogem
  • 4 hodin samostatné pedagogické činnosti (aplikace individuální intervence a její evaluace)

Termín odevzdání je do 15. června


CPP/4263 Souvislá praxe ve školském nebo školním poradenském zařízení (4 – LS)

Metodik: Mgr. David Bauer

Absolvování souvislé praxe je součástí studia učitelství pro I. stupeň ZŠ a speciální pedagogika.

Praxe je individuální a je realizovaná ve školském poradenském pracovišti typu PPP nebo SPC, případně na školním poradenském pracovišti (pokud má škola školního speciálního pedagoga, nebo školního psychologa). Student se postupně seznámí za pomoci stínování určeného speciálního pedagoga, psychologa a sociálního pracovníka s jejich činností, vymezenou v rámci vyhlášky č. 72/2005 Sb. v platném znění. Hlavní úlohou realizované praxe je porozumět fungování poradenského systému v dané instituci, v níž je praxe vykonávána speciálně pedagogickým prismatem. Praxe umožní studentům hlouběji chápat souvislosti systémového propojení mezi teoretickými a praktickými poznatky a zkušenostmi získanými v průběhu studia.

Student je v průběhu souvislé praxe povinen plnit následující úkoly. Student bude pracovat ve zvolené instituci jako asistent (asistentskou činností se rozumí např. příprava a pomoc s výrobou materiálů potřebných pro diagnostickou (nebo jinou) činnost instituce, příprava a oprava písemných dokumentů, práce s dokumentací, asistentská práce při diagnostických (nebo jiných) činnostech – pomoc při individuální (nebo skupinové) práci, při práci s problémovými či talentovanými žáky a jakákoli jiná činnost související s činností zvolené instituce, kterou mentor studentovi zadá). Dále bude pomáhat mentorovi s přípravou na práci, přípravou a hodnocením klientských prací. A v neposlední řadě má student možnost si vyzkoušet samostatnou diagnostickou (nebo jinou) činnost v krátkém rozsahu. (Veškeré aktivity vykonává student po dohodě s mentorem, s ohledem na zásady ochrany osobních údajů a s ohledem na zákony a vnitřní předpisy instituce)

 Student vykoná praxi v rozsahu 20 hodin:

  • 8 hodin hospitační činnosti
  • 8 hodin stínování, asistentské činnosti a součinnosti s pedagogem
  • 4 hodin samostatné pedagogické činnosti (aplikace individuální intervence a její evaluace)

Termín odevzdání je do 15. června


CPP/4264 Souvislá praxe ve speciální škole I (5 – ZS)

Metodik: Mgr. David Bauer

Praxe je individuální a je realizovaná přímo na pracovištích schválených škol běžného vzdělávacího proudu pracujícími se žáky se SVP. Hlavní úlohou praktické výuky je dosáhnout u studentů stavu osvojení si nezbytných kompetencí pro vhled a realizaci spolupráce učitele s asistentem pedagoga. Dále vymezit si možnosti a limity činnosti asistenta pedagoga, jako jednoho ze spolutvůrců výchovně vzdělávacího procesu.

Student je v průběhu souvislé praxe povinen plnit následující úkoly. Student bude pracovat ve vyučovacích hodinách jako asistent (asistentskou činností se rozumí např. příprava a výroba pomůcek na vyučování, příprava a oprava písemných prací, práce s pedagogickou dokumentací, asistentská práce při výuce – pomoc při skupinové práci, při práci s problémovými či talentovanými žáky a jakákoli jiná činnost související s výukou či chodem školy, kterou cvičný učitel studentovi zadá). Dále bude pomáhat učiteli s přípravou na vyučování, přípravou a hodnocením žákovských prací. A v neposlední řadě má student možnost si vyzkoušet samostatnou pedagogickou činnost ve stanoveném rozsahu.

Student zhodnotí průběh praxe včetně přínosů praxe ve vztahu ke zvolenému zařízení. Student si v průběhu praxe prohloubí praktické zkušenosti a poznatky zejména v oblasti samostatné práce v ZŠ. Student je seznámen s organizací a přípravou výchovně vzdělávací činnosti a s pedagogickou dokumentací v ZŠ. Má zkušenosti se samostatnou realizací výchovně vzdělávací činnosti na základní škole. Je schopen provádět analýzu výsledků vyučování a vlastního pedagogického výkonu. Student se orientuje v základní terminologii primární výchovy a vzdělávání. Specifikuje koncepci osobnostně orientované školní výchovy, její cíle a klíčové oblasti primární výchovy a vzdělávání. Orientuje se teoreticky i prakticky v základních koncepcích výchovy a v alternativních edukačních programech. Charakterizuje základní požadavky na výkon učitelské profese na ZŠ, popíše pracovní činnosti a povinnosti učitele ZŠ, význam sebereflexe pro profesní a osobní růst. Student je schopen samostatně vést vyučovací hodiny na základě písemných příprav prokonzultovaných cvičným učitelem.

 Student vykoná praxi v rozsahu 30 hodin: 

  • 12 hodin hospitační činnosti
  • 12 hodin stínování, asistentské činnosti a součinnosti s pedagogem
  • 6 hodin samostatné pedagogické činnosti (aplikace individuální intervence a její evaluace)

Termín odevzdání je do 15. ledna


CPP/4265 Souvislá praxe ve speciální škole II (5 – LS)

Metodik: Mgr. David Bauer

Praxe je individuální a je realizovaná přímo na pracovištích schválených škol běžného vzdělávacího proudu pracujícími se žáky s e SVP. Hlavní úlohou praktické výuky je dosáhnout u studentů stavu osvojení si nezbytných kompetencí pro vhled a realizaci spolupráce učitele s asistentem pedagoga. Dále vymezit si možnosti a limity činnosti asistenta pedagoga, jako jednoho ze spolutvůrců výchovně vzdělávacího procesu.

Student je v průběhu souvislé praxe povinen plnit následující úkoly. Student bude pracovat ve vyučovacích hodinách jako asistent (asistentskou činností se rozumí např. příprava a výroba pomůcek na vyučování, příprava a oprava písemných prací, práce s pedagogickou dokumentací, asistentská práce při výuce – pomoc při skupinové práci, při práci s problémovými či talentovanými žáky a jakákoli jiná činnost související s výukou či chodem školy, kterou cvičný učitel studentovi zadá). Dále bude pomáhat učiteli s přípravou na vyučování, přípravou a hodnocením žákovských prací. A v neposlední řadě má student možnost si vyzkoušet samostatnou pedagogickou činnost ve stanoveném rozsahu.

Student zhodnotí průběh praxe včetně přínosů praxe ve vztahu ke zvolenému zařízení. Student si v průběhu praxe prohloubí praktické zkušenosti a poznatky zejména v oblasti samostatné práce v ZŠ. Student je seznámen s organizací a přípravou výchovně vzdělávací činnosti a s pedagogickou dokumentací v ZŠ. Má zkušenosti se samostatnou realizací výchovně vzdělávací činnosti na základní škole. Je schopen provádět analýzu výsledků vyučování a vlastního pedagogického výkonu. Student se orientuje v základní terminologii primární výchovy a vzdělávání. Specifikuje koncepci osobnostně orientované školní výchovy, její cíle a klíčové oblasti primární výchovy a vzdělávání. Orientuje se teoreticky i prakticky v základních koncepcích výchovy a v alternativních edukačních programech. Charakterizuje základní požadavky na výkon učitelské profese na ZŠ, popíše pracovní činnosti a povinnosti učitele ZŠ, význam sebereflexe pro profesní a osobní růst. Student je schopen samostatně vést vyučovací hodiny na základě písemných příprav prokonzultovaných cvičným učitelem.

 Student vykoná praxi v rozsahu 24 hodin: 

  • 10 hodin hospitační činnosti
  • 10 hodin stínování, asistentské činnosti a součinnosti s pedagogem
  • 4 hodin samostatné pedagogické činnosti (aplikace individuální intervence a její evaluace)

Termín odevzdání je do 15. června