Doktorandi (do října 2020)
Doktorské studium (Ph.D.) – požadavky na doktorandy, kteří byli přijati ke studiu v letech 2011 – 2019
Charakteristika oboru:
Doktorský studijní obor Teorie vzdělávání v bohemistice je určen absolventům magisterských oborů orientovaných na učitelství českého jazyka a literatury pro ZŠ a SŠ (na PF UJEP se např. realizuje jednooborové i dvouoborové studium českého jazyka a literatury v rámci programu Specializace v pedagogice či obor Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání).
Cílem tohoto studia je připravit kvalifikované odborníky, kteří budou schopni propojit vysokou odbornou (tj. lingvistickou či literárněvědnou) kompetenci s hledisky pedagogicko-psychologickými, resp. didaktickými a interdisciplinárními.
Cílem oboru je také poskytnout pracovníkům vysokých škol i kvalitním učitelům z praxe možnost
- dalšího profesního růstu;
- zvyšovat jejich odbornou úroveň v rovině aplikované bohemistiky;
- přispívat k rozvoji lingvodidaktiky a didaktiky literatury;
- řešit specifické otázky pedagogické praxe s ohledem na výuku českého jazyka a literatury na všech vstupních škol.
Studium se skládá
- z atestů z předmětů společného základu (2 cizí jazyky, filozofie, psychologie, pedagogika);
- z atestů odborného studia, které je členěno do dvou modulů (či „košů“); v prvním modulu jsou předměty prohlubující a rozšiřující odborné znalosti lingvistické a literárněvedné, druhý modul obsahuje předměty zaměřené k problematice vzdělávání v lingvodidaktice a didaktice literatury. Odborné atesty si student vybírá podle zaměření disertačního projektu.
- Disertační práce přináší syntézu obou složek přípravy.
Součástí studia je pedagogická praxe, povinná účast na vědeckých konferencích, seminářích a kolokviích, zahraniční stáž a publikační činnost zaměřená k odborné specializaci doktorandů (určuje kreditní systém).
Profil absolventa:
Absolventi jsou vysoce kvalifikovaní bohemisté s kompetencí aplikovat tuto odbornost na problematiku teorie vyučování. Odborná bohemistická příprava je tedy rozšířena o zřetel teoreticko-didaktický. Absolvent je připravován tak, aby působil jako bohemista se specializací na didaktiku českého jazyka a slohu a/nebo na didaktiku literatury, a to jako pedagog na vysokých školách, jako vědecký pracovník v pedagogických ústavech či centrech a v dalších institucích zaměřených na vzdělávání v českém jazyce a v literatuře v České republice i v zahraničí. Absolvent je schopen řešit specifické otázky pedagogické praxe na všech stupních a typech škol v ČR. Uplatní se nejen jako učitel, nýbrž i jako autor studijních materiálů nebo jako odborník na realizaci učebních a studijních programů a plánů.
Požadavky pro uchazeče:
Uchazeč získal titul Mgr. v oboru zaměřeném na učitelství českého jazyka a literatury (případně rovněž v jiném filologickém či pedagogickém oboru).
Uchazeč je schopen doložit zájem o obor (ideálně publikační či další tvůrčí činností); je teoreticky vyhraněn, orientuje se v metodologii oboru a v odborném diskurzu. Je způsobilý osvědčit předpoklady pro samostatnou vědeckou a výzkumnou práci.
Na přijímací zkoušku je schopen připravit projekt budoucí disertační práce, který obhajuje v odborné rozpravě.
Studijní předměty:
Předměty tzv. společného základu (povinné atesty pro všechny doktorandy):
- Cizí jazyk I
- Cizí jazyk II
- Filozofie
- Psychologie
- Pedagogika – volba předmětů:
- (a) Současné edukativní trendy
- (b) Vybrané aspekty empirického výzkumu pedagogických jevů
Nabídka odborných předmětů pro lingvodidakticky orientované doktorandy (doktorand si z každého modulu povinně volí jeden předmět, z něhož je atestován):
Modul A:
- Vybrané problémy z české gramatiky, lexikologie a slovotvorby
- Vybrané problémy ze stylistiky a nauky o textu
- Vybrané problémy z teorie spisovného jazyka a jazykové kultury
- Vztah lingvistiky a lingvodidaktiky: lingvodidaktika z hlediska vývojového
- Vybrané problémy z didaktiky českého jazyka pro základní školu a školy střední s všeobecným a s odborným zaměřením
- Čeština jako jazyk cizí a druhý
Modul B:
- Psycholingvální, sociolingvální a pragmalingvální problémy vyučování češtině
- Ontogeneze řeči ve vztahu ke komunikační výchově; problémy komunikační výchovy a způsoby jejich řešení u nás a v zahraničí
- Vyučování českému jazyku z hlediska konfrontačního a vývojového; konfrontace vyučování češtině s vyučováním cizích jazyků
- Teorie komunikace z hlediska didaktického
- Vybrané lingvodidaktické problémy různých jazykových rovin
- Syntax současné češtiny z hlediska didaktického
- Vývojové tendence české morfologie z hlediska didaktického
- Vývojové tendence české syntaxe z hlediska didaktického
Nabídka odborných předmětů pro doktorandy orientované na didaktiku literatury:
(doktorand si z každého modulu povinně volí jeden předmět z něhož je atestován):
Modul A:
- Vybrané problémy starší české literatury
- Vybrané problémy literatury 19. století
- Vybrané problémy literatury 1. poloviny 20. století
- Vybrané problémy literatury po r. 1945
- Literární vztahy česko-německé, česko-polské a česko-lužickosbské
- Vybrané problémy z dějin českého myšlení o literatuře
Modul B:
- Možnosti literární interpretace a její místo ve výuce
- Metodologické trendy literární vědy jako teoretické zázemí učitele
- Výuka literatury v perspektivě kulturních studií
- Literární komparatistika a její uplatnění ve školní praxi
- Literární kánon jako předpoklad pro strukturaci výuky
- Výuka literatury v mezipředmětových vztazích
Publikační činnost
V průběhu doktorského studia jsou požadovány minimálně dvě publikace uznatelné podle Metodiky hodnocení výsledků výzkumu a vývoje (např. v recenzovaných odborných časopisech Český jazyk a literatura, Pedagogika, Orientace v pedagogice, Česká literatura, Svět literatury, Naše řeč, Slovo a smysl, Slovo a slovesnost atd.).
Dále jsou v průběhu doktorského studia požadovány minimálně dvě další publikace v recenzovaných sbornících z domácích a zahraničních konferencí.
Účast na zahraničních a domácích konferencích
V průběhu doktorského studia je požadována pasivní účast na minimálně jedné zahraniční konferenci a aktivní účast na minimálně jedné zahraniční konferenci nebo odborném semináři.
V průběhu doktorského studia je požadována pasivní účast na minimálně dvou domácích konferencích a aktivní účast na minimálně dvou domácích konferencích.
Účast na zahraničních stážích, pobytech, kurzech a přednáškách
Pokud to bude možné, doktorand by měl absolvovat zahraniční studijní probyt nebo pracovní stáž (pokud to možné není, doktorand musí tuto aktivitu nahradit; o způsobu náhrady rozhoduje OR).
Spoluúčast v grantových projektech
● V průběhu doktorského studia je požadováno podání alespoň dvou návrhů grantových projektů s pedagogickým nebo odborným zaměřením v pozici řešitele.
Výuková povinnost
● U studentů doktorského studijního programu v prezenční formě studia je v souladu se Studijním a zkušebním řádem pro studium v doktorském studijním programu UJEP v Ústí nad Labem požadováno zapojení do výuky v bakalářském či navazujícím magisterském studijním programu v maximálním rozsahu 4 hodiny týdně po dobu 4 semestrů.
Kontrola plnění
● Uvedené povinnosti studentů doktorského studijního programu budou povinnou součástí individuálního studijního plánu studentů schvalovaného příslušnou oborovou radou. Za kontrolu jejich plnění je zodpovědný školitel. Splnění uvedených povinností je podmínkou k připuštění studenta k obhajobě dizertační práce a bez splnění uvedených povinností není možné řádné ukončení studia v doktorském studijním programu. (Základní povinnosti doktoranda vymezuje v těchto intencích rovněž Studijní a zkušební řád pro studium v doktorském studijním programu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem ze dne 20. listopadu 2006.)
Státní doktorská zkouška
Ke státní doktorské zkoušce (SDZ) se doktorand přihlásí, jakmile má splněny všechny atestace stanovené individuálním studijním plánem a další povinnosti doktoranda.
U SDZ se ověřuje, zdali má doktorand dostatečně hluboké znalosti z oblasti teorie vyučování českého jazyka a literatury. Student musí prokázat znalost odborné literatury domácí i zahraniční, znalost moderních metodologických přístupů, jednotlivé problémy musí být schopen samostatně domýšlet.
Doktorand odpovídá na dva okruhy otázek, jeden z nich má bezprostřední vztah k tématu disertační práce, druhý si doktorand losuje.
Součástí SDZ je i obhajoba disertační práce. V této práci musí doktorand doložit, že je schopen samostatné tvůrčí práce, že dokáže přinášet inovativní poznatky a přesvědčivě interpretovat jevy, jimiž se zabývá.
Disertační práce má předepsaný rozsah (min. 160 normostran) a obsahuje předem stanovené náležitosti (seznamy pramenů, odkazované literatury, dalších použitých zdrojů, cizojazyčné resumé atd.).