Logopedie 1 – KPG/4418 (dr. Tomická)

Vážení studenti,
vzhledem k současné situaci je zřejmé, že nebudete někteří schopni splnit zadání a provést orientační logopedické šetření u dítěte/žáka do 13. 5. 2020.

Ten, kdo stihl zpracovat OLV, může zaslat práci na určenou adresu aig.lt@seznam.cz (někteří již tak učinili).

Ostatním doporučuji tedy zpracovat teoreticky okruhy tohoto předmětu ve formě seminární práce v rozsahu 6 – 7 stran (včetně úvodní strany). Práci zasílejte na aig.lt@seznam.cz do 13. 5. 2020 – práce bude označena – 4418/příjmení studenta, název okruhu.

Okruhy:

  • Ontogenetický vývoj řeči (porovnejte autory Sovák, Lechta)
  • Řečové roviny – foneticko – fonologická……a další roviny
  • Logopedická prevence u dětí v období 3 let
  • Logopedická prevence u dětí v období školní zralosti
  • Fonologická realizace prvků řeči
  • Patologie vývoje řeči
  • Dyslálie – příčiny projevy a důsledky
  • Dysartrie –  příčiny, projevy a důsledky
  • Poruchy plynulosti a tempa řeči – koktavost a breptavost
  • Poruchy zvuku řeči
  • Verbální dyspraxie
  • Opožděný vývoj řeči prostý – příčiny, projevy a důsledky
  • Vývojová dysfázie
  • Poruchy řeči – specifický logopedický nález – podklad rizika SPU
  • Opožděný vývoj řeči a zároveň omezený vývoj řeči u MR
  • Mutizmus
  • Narušená komunikační schopnost – dle Lechty – pojetí a definice
  • Narušená komunikační schopnost u žáků s PAS
  • Afázie (u dětí a dospělých osob)
  • Symptomatické vady řeči (Lechta)

S využitím skript Tomická: Speciálně pedagogické metody využitelné ve speciálně pedagogické a logopedické  praxi:

  • Rozvoj motoriky mluvidel u dětí předškolního věku
  • Rozvoj fonematického sluchu u dětí předškolního věku
  • Rozvoj fonematického sluchu u žáků školného věku
  • Rozvoj verbální – sluchové paměti
  • Rozvoj dechové ekonomie u dětí předškolního a školného věku
  • Rozvoj slovní zásoby – u dětí předškolního věku
  • Rozvoj slovní zásoby u žáků na počátku školní docházky
  • Rozvoj slovní zásoby u žáků s mentálním postižením (LMR)
  • Rozvoj řečového projevu u dětí předškolního věku
  • Rozvoj řečového projevu u žáků na počátku školní docházky
  • Pomůcky využitelné v logopedické praxi
  • ICT programy využitelné v logopedické praxi pro předškolní věk
  • ICT programy využitelné pro školní věk

Doporučená literatura – viz. sylabus předmětu
A dále:
Tomická, V. Speciálně pedagogické metody využitelné v logopedické a speciálně pedagogické praxi. 1. vydání, TU v Liberci, 2006. 106 s. ISBN 80-7372-106-6.

S přátelským pozdravem Václava Tomická