Logopedie 1 – KPG/4418 (dr. Tomická)
Vážení studenti,
vzhledem k současné situaci je zřejmé, že nebudete někteří schopni splnit zadání a provést orientační logopedické šetření u dítěte/žáka do 13. 5. 2020.
Ten, kdo stihl zpracovat OLV, může zaslat práci na určenou adresu aig.lt@seznam.cz (někteří již tak učinili).
Ostatním doporučuji tedy zpracovat teoreticky okruhy tohoto předmětu ve formě seminární práce v rozsahu 6 – 7 stran (včetně úvodní strany). Práci zasílejte na aig.lt@seznam.cz do 13. 5. 2020 – práce bude označena – 4418/příjmení studenta, název okruhu.
Okruhy:
- Ontogenetický vývoj řeči (porovnejte autory Sovák, Lechta)
- Řečové roviny – foneticko – fonologická……a další roviny
- Logopedická prevence u dětí v období 3 let
- Logopedická prevence u dětí v období školní zralosti
- Fonologická realizace prvků řeči
- Patologie vývoje řeči
- Dyslálie – příčiny projevy a důsledky
- Dysartrie – příčiny, projevy a důsledky
- Poruchy plynulosti a tempa řeči – koktavost a breptavost
- Poruchy zvuku řeči
- Verbální dyspraxie
- Opožděný vývoj řeči prostý – příčiny, projevy a důsledky
- Vývojová dysfázie
- Poruchy řeči – specifický logopedický nález – podklad rizika SPU
- Opožděný vývoj řeči a zároveň omezený vývoj řeči u MR
- Mutizmus
- Narušená komunikační schopnost – dle Lechty – pojetí a definice
- Narušená komunikační schopnost u žáků s PAS
- Afázie (u dětí a dospělých osob)
- Symptomatické vady řeči (Lechta)
S využitím skript Tomická: Speciálně pedagogické metody využitelné ve speciálně pedagogické a logopedické praxi:
- Rozvoj motoriky mluvidel u dětí předškolního věku
- Rozvoj fonematického sluchu u dětí předškolního věku
- Rozvoj fonematického sluchu u žáků školného věku
- Rozvoj verbální – sluchové paměti
- Rozvoj dechové ekonomie u dětí předškolního a školného věku
- Rozvoj slovní zásoby – u dětí předškolního věku
- Rozvoj slovní zásoby u žáků na počátku školní docházky
- Rozvoj slovní zásoby u žáků s mentálním postižením (LMR)
- Rozvoj řečového projevu u dětí předškolního věku
- Rozvoj řečového projevu u žáků na počátku školní docházky
- Pomůcky využitelné v logopedické praxi
- ICT programy využitelné v logopedické praxi pro předškolní věk
- ICT programy využitelné pro školní věk
Doporučená literatura – viz. sylabus předmětu
A dále:
Tomická, V. Speciálně pedagogické metody využitelné v logopedické a speciálně pedagogické praxi. 1. vydání, TU v Liberci, 2006. 106 s. ISBN 80-7372-106-6.
S přátelským pozdravem Václava Tomická