Edukace jedinců s narušenou komunikační schopností – KPG/4510, KPG/4560, CCV/G4560 (dr. Tomická)
Vážení studenti,
čas běží a v současné době by bylo vhodné přistoupit k samostudiu, než budeme mít možnost se setkat. Pro tento předmět by bylo vhodné se připravit na požadavky ke splnění zápočtu a zkoušky.
Pro zápočet doporučuji zpracovat seminární práci standardním způsobem v maximálním rozsahu 5-7 stran. Každý si může vybrat téma samostatně a vyjde ze sylabu předmětu. Práci zkuste zaměřit prakticky na zvolené dítě/žáka (kde jste již kazuistiku zpracovávali, nebudete v žádném případě nyní vyhledávat nějaké dítě) a nastavit konkrétní doporučení z pohledu poradenského pracoviště pro školy. Pro splnění je tedy nutné se dobře zorientovat zejména v legislativě (viz. odkaz níže).
Kazuistika by měla být stručná s vymezením jednotlivých diagnóz a následně v přehledu uvést navrhovaná podpůrná opatření pro školu, doporučení pro práci v domácí přípravě rodičům a nástin předmětu speciálně pedagogické péče vzhledem k vadě řeči, případně dále i pedagogické intervenci (zejména u dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí).
Kazuistika dítěte s NKS nebo kazuistiku dítěte s jiným postižení a symptomatickou vadou řeči a dle případu nastavit PO – pro příslušnou instituci. Bude se jednat samozřejmě o modelové situace a nebudete například znát podrobnosti, kolik je žáků nebo již asistentů pedagoga ve třídě, proto volte vždy variantu od minimální podpory do maximální podpory.
Případně, kdo nemá zpracovanou žádnou kazuistiku, z obsahu předmětu může vybrat téma, které zpracujete teoreticky – např. – Institucionální výchova a možnosti logopedická péče v platné legislativě (MŠ, MŠ logopedická, MŠ a integrace dítěte s NKS, mateřská škola speciální, přípravný stupeň, stacionář, přípravná třída). Organizace logopedické péče v ČR. Metodika práce s individuálně integrovaným žákem v hodinách českého a cizího jazyka. Možné důsledky NKS v komplexu edukační práce. Podpůrná opatření ve školním prostředí v kontextu platné školské legislativy MŠMT ČR.
Vím, že řada z vás je zapálená pro obor a že přistoupíte zodpovědně ke zpracování.
Seminární práci odešlete do 25. 4. 2020 na adresu aig.lt@seznam.cz a jako dokument bude označena (pojmenována) 1. Název předmětu a příjmení studenta (např. 4510/Nováková).
Pro následnou zkoušku doporučuji prostudovat:
- Základní: LECHTA, V. a kol. Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2005. Zde se zaměřte na úvod do problematiky s. 1 až s. 84!!!
- Současnou legislativu
- Školský zákon k 1. 9. 2018
- Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění účinném od 1. 1. 2020
- Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění účinném od 1. 1. 2020
V případě dotazů mne můžete kontaktovat prostřednictvím emailu: vaclava.tomicka@ujep.cz .
S přátelským pozdravem Václava Tomická