Učitelství pro SŠ

Pravidla získávání a udělování zápočtů z pedagogických praxí v navazujících magisterských studijních programech pro vzdělávání.

Studenti v rámci svého studia realizují tyto předměty praxí:

Předmět Uznání / zapisuje zápočet 
Přípravný seminář k pedagogické praxi Oborový didaktik / oborový didaktik
Průběžná pedagogická praxe Oborový didaktik / oborový didaktik
Souvislá pedagogická praxe na 2. stupni ZŠ Oborový didaktik / oborový didaktik
Souvislá pedagogická praxe na střední škole Oborový didaktik / oborový didaktik
Komplexní reflektivní seminář praxe Oborový didaktik / oborový didaktik

Místo konání praxe je určeno oborovým didaktikem.

Příslušná oborová katedra řeší komunikaci se studentem ohledně vlastní praxe, včas informuje studenta o požadavcích i možnostech a místě konání praxe a ve finále uděluje studentovi zápočet. Odpovídá za kvalitativní zajištění praxe i výběr mentora.

Jakékoli organizační problémy je nutné řešit s oborovou katedrou a příslušnými oborovými didaktiky.

Centrum pedagogické praxe řeší jen smluvní zajištění a garantuje správnost celého finančního procesu.

Z pohledu možnosti odměny pro mentora praxe lze u Průběžné a obou Souvislých pedagogických praxí vyplatit mentorovi praxe odměnu formou DPP. Mentor o ni žádá prostřednictvím vyplněné a v termínu, dle pokynů pro mentory na webu CPP, odevzdané DPP a následně doložením odevzdaného výkazu práce.

Každá fakulta plně hradí spolupráci v rámci vedení praxí mentorům studentů na těch katedrách a součástech, které pod ní spadají.

Přípravný a komplexní reflektivní seminář vede oborový didaktik katedry a zadává kontrolu studia.

Všechny praxe (průběžná a obě souvislé) v navazujícím magisterském studiu jsou v gesci oborového didaktika a to jak z pohledu zadávání zápočtových požadavků, jejich kontroly, zadávání zápočtů i případného uznávání praxí. Praxe lze studentovi uznat oborovým didaktikem za splnění podmínek Směrnice děkana č. 11/2015.

A/Nové akreditace učitelství pro SŠ:

V rámci NMgr. studia jsou plánovány tyto praxe:

  • Průběžná pedagogická praxe – 1/LS

V kompetenci oborového didaktika příslušné oborové katedry.

Student vykoná praxi dle pokynů oborového didaktika v rámci semestru rozvrhově vyhrazeny 2 hodiny týdně celkovém rozsahu 15 rozborovaných náslechů a vlastní rozborované pedagogické činnosti.

  • Souvislá praxe na 2. st ZŠ – 1/LS, 3T

Souvislá pedagogická praxe je, zaměřena na pedagogickou práci s žáky na 2. stupni ZŠ. Cílem praxe je postupné získávání praktických dovedností pod vedením cvičného učitele, seznámení s úkoly, cíli a hlavními činnostmi pedagoga a školy. Seznámení se Školním vzdělávacím programem, se školskými dokumenty a vnitřním řádem školy a dalšími souvisejícími předpisy. Praxe je vykonávána formou náslechů cvičného učitele, reflexe denních činností, osvojováním si praktických dovedností z oblasti pedagogiky a didaktiky. Student bude hospitovat a vykonávat asistentské činnosti. Vhodným praktickým prostředím je 2. stupeň základní školy.

Student vykoná praxi v délce 3 týdnů

V rámci praxe realizuje 30 hodin rozborovaných náslechů a vlastní rozborované pedagogické činnosti

U dvouoborářů z každého předmětu 15 hodin praxe, tedy polovinu uvedených činností na každý oborový předmět.

  • Souvislá praxe na SŠ – 2/ZS, 3T

Souvislá pedagogická praxe je, zaměřena na pedagogickou práci s žáky na 2. stupni ZŠ. Cílem praxe je postupné získávání praktických dovedností pod vedením cvičného učitele, seznámení s úkoly, cíli a hlavními činnostmi pedagoga a školy. Seznámení se Školním vzdělávacím programem, se školskými dokumenty a vnitřním řádem školy a dalšími souvisejícími předpisy. Praxe je vykonávána formou náslechů cvičného učitele, reflexe denních činností, osvojováním si praktických dovedností z oblasti pedagogiky a didaktiky. Student bude hospitovat a vykonávat asistentské činnosti. Vhodným praktickým prostředím je střední škola.

Student vykoná praxi v délce 3 týdnů

V rámci praxe realizuje 30 hodin rozborovaných náslechů a vlastní rozborované pedagogické činnosti

U dvouoborářů z každého předmětu 15 hodin praxe, tedy polovinu uvedených činností na každý oborový předmět.

 

Student svou prací a chováním reprezentuje PF UJEP, bude proto dbát pokynů vedení cvičného zařízení a cvičného pracovníka. Bude dodržovat vnitřní řád zařízení a pravidla bezpečnosti práce, se kterými je povinen se seznámit. Bude dodržovat povinnost mlčenlivosti a ochrany osobních údajů.

Podmínky pro udělení zápočtu:
1. absolvování praxe v plném rozsahu činností
2. kladné hodnocení cvičným pracovníkem (A – E)
3. odevzdání veškerých podkladů pro zápočet

Podklady pro zápočet:
1. hodnocení vypracované cvičným pracovníkem
2. dle požadavků oborového didaktika, který uděluje zápočet portfolio z praxe

 

Dokumenty k praxím: