Strategie vzdělávání jedinců s PAS a vícenásobným postižením – KPG/4571 (dr. Zilcher)

Vážené a milé studentky, vážení studenti,
vzhledem k aktuální situaci a posouvání harmonogramu se logicky zvyšuje frekvence vašich dotazů ohledně plnění kontroly studia jednotlivých předmětů. Kromě jiného se jedná o předmět KPG/4571, který jste měli mít již dávno splněný, ale nebylo možné se vidět. Zároveň se jedná o předmět pro druhý ročník navazujícího studia, avšak je zapsáno relativně mnoho kolegů z 1. ročníku. Tato situace mě ponaučila a od příštího roku již bude nutná prerekvizita, aby nebylo možné si tento předmět zapsat z nižších ročníků.

Měl jsem pro Vás připraveno několik informací, zároveň jeden úkol, který by se stal zároveň kontrolou studia, tedy pro splnění předmětu. Naprostá většina z vás prošla již úvodním seminářem v bakalářském studiu, tedy ke státnicím jistě máte prostudované následující materiály.

http://kramerius-vs.nkp.cz/view/uuid:8abfaf10-439b-11e8-a0d9-005056827e52?page=uuid:d1ac38c0-7592-11e8-be68-5ef3fc9bb22f

https://uss.upol.cz/wp-content/uploads/2015/01/Poruchy-autistickeho-spektra_Pastierikova.pdf

http://katalogpo.upol.cz/poruchy-autistickeho-spektra-nebo-vybrana-psychicka-onemocneni/uvod-3/

Pokud ano, pak můžeme přejít k následujícímu úkolu, pokud ne, silně doporučuji dostudovat, nebo se to může stát osudným při SZZ. Nehodlám nikoho nyní trápit testy k zápočtu, protože máte před státnicemi, ale rozhodně nepodceňte přípravu, protože budu počítat, že vše již znáte.

Nyní k zápočtovému požadavku. Je Vás 42, tedy se prosím rozdělte do 3 skupin.
První skupina bude sestavena z kolegů z prvního ročníku, tedy osobní čísla P19…
Další dvě skupiny si rozdělte tak, aby byly vycházely početně.

Vaším úkolem bude ve skupině zareagovat na níže zmíněnou kasuistiku. Vaší reakcí bude nastavení podpůrných opatření, která by v dané situaci byla vyhovující a mohla by způsobit udržení žáka ve třídě. Každé opatření musí vycházet z vyšších myšlenkových operací, tedy to nebude jen nějaký „nápad“. Podpůrná opatření musejí vycházet z aktuální legislativy, katalogů, musí cílit na konkrétní problém a reflektovat, že třeba problém nevyřeší, ale třeba zlepší nějaký stav. Nadále ke každému opatření budu potřebovat vědět, kde je zmíněno, že toto můžeme učinit. Například dle jakého zákona si zaslouží asistenta pedagoga? Chcete ubrat počet hodin? Jak to uděláte? Podle jakého zákona? Jaké jsou možnosti „zrušení“ nějaké hodiny? Proč jste vybrali zrovna tuto variantu atd.?

Dále, nyní jste poslední instance, která může zajistit, že tento žák zůstane ve škole a nebude neadekvátně přemístěn do jiného typu zařízení, udělejte tedy maximum. Nedržte se při zemi. Naplánujte co nejvíce, aby to, dle vás, fungovalo. PO si rozdělte do několika kategorií, ve kterých vnímáte klíčovou roli. Nebudu vám dávat příklad, protože si přeji, abyste na základní kategorie podpory přišli. Formální úprava je také na vás, avšak počítejte s tím, že spolu budeme komunikovat o výsledku (ideálně s jedním zástupcem skupiny). Některé součásti podpory mohou vycházet i z obecných doporučení pro práci s lidmi s autismem (citovat zdroj).

Nyní na co reagujeme:

Chlapec Rostislav Darebný, 12 let. Asperegrův syndrom aktivního typu, hyperaktivita, zvýšená iritabilita, nízká frustrační tolerance, vysoký intelekt.

Popis problému: Žák je v 7. třídě základní školy. Již vystřídal 3. ZŠ a má hyperprotektivní matku (otce nemá). Ve třídě během výuky i přestávky neustále sprostě vykřikuje a nadává (několik desítek velmi, velmi sprostých výkřiků za hodinu, v řádu stovek za den). Z tohoto důvodu již školu opustily tři asistentky pedagoga, že toto nevydržely snášet. Nyní je zde jedna, která prozatím zvládá, ale spokojená není. Žák nesnáší HV, TV, VV, atd. Nenávidí jej ostatní děti, rodiče ostatních dětí jsou také rozčíleni. Jediné, co žák miluje je minecraft. Celkem dobře si vede v přírodních vědách, humanitní vědy buďto odmítá nebo jej nezajímají. Doposud byl hledán pouze problém na straně žáka, prostředí mu příliš nebylo přizpůsobováno. Máte velmi, velmi nakloněnou paní ředitelku, která učiní „cokoliv“ si řeknete. Chcete žáka udržet na stejné škole, ve stejné třídě. Poradenská zařízení příliš nespolupracují, avšak paní ředitelka má relativně silné slovo. Vy jste v pozici nového speciálního pedagoga, který má „bezmezné“ možnosti (v mezích zákona – případně na hraniční strategie vás také podpoří).

Nyní tedy co dělat? Prosím, nepřesahujte dvě strany. Materiál strukturujte a odůvodňujte PO. Nezapomínejte na rodiče a ostatní žáky.

Mnoho štěstí.

Standardně vyžaduji daleko více zdrojů, avšak berte to jako skutečně krizové řešení daného předmětu.

Děkuji vám všem za pochopení a přeji vám i vašim blízkým silnou imunitu a žádné zdravotní obtíže. Také s trochou nadsázky doufá, že pokud budete mít coronu, tak to bude jedině ta z Mexika, ne z Číny.

S pozdravem a úctou,
Ladislav Zilcher