Učitelství pro mateřské školy KS

Studenti jež konají praxe , mohou využít  nabídku škol dle svého uvážení a místa bydliště
  • Student se zapisuje v předzápisu prostřednictvím STAG na předmět příslušné praxe:
  • Student navštíví vedení vybraného zařízení, kam předkládá Dohoda_o_realizaci_praxe. Pokud vedení školy souhlasí s konáním praxe studenta, dohodu podepisuje a jeden výtisk si nechává, druhý náleží studentovi, který scan nahrává do systému stag-modul praxe k předmětu praxe. Vedení školy po dohodě se studentem přiřazuje mentora praxe.
  • Student kontaktuje mentora praxe a domluví nástup na praxi.
  • Student předává mentorovi praxe kontakt na web s odkazem na požadavky konkrétní praxe, dohodou o provedení práce mentora a výkazem práce  https://www.pf.ujep.cz/cs/pokyny-mentori.
  • Mentor praxe vyplní elektronicky dohodu dle pokynů, podepíše jako zaměstnanec a odesílá dle instrukcí na CPP PF UJEP k zaevidování a proplacení. Dohoda musí být odeslána nejpozději týden před započetím praxe studenta.
  • Student nahrává Rozvrh do aplikace stag-modul praxe s názvem ROZVRH A KÓD PŘEDMĚTU
  • Po ukončení praxe mentor vyplní Hodnocení_studenta(ke stažení z výše zmíněného webu), které předává studentovi a ten scan nahrává do stagu-modul praxe s názvem HODNOCENÍ STUDENTA. Následně mentor vyplní VÝKAZ PRÁCE a dle pokynů odesílá na CPP PF UJEP.
  • PO UKONČENÍ PRAXE STUDENT NAHRÁVÁ DO STAGU PORTFOLIO Z PRAXE, které obsahuje úvodní stránku z vzoru portfolia, následuje vlastní portfolio, které je tvořeno přípravami na výuku podepsanými mentorem praxe se stručným komentářem shrnujícím rozbor hodiny. Odkaz na vzorové portfolio najdete zde:

Pokud bude praxe sjednána z jakéhokoli důvodu jako neplacená, není třeba předávat Dohodu o provedení práce ani Výkaz práce. Tuto skutečnost napište do pravého dolního rohu spodní části Dohody o realizaci praxe (tzv. vrácenka) slovem “NEPLACENÁ”.

Uznání praxe

Žádost o uznání praxe je nutné podat ve fyzické podobě (vytištěnou) s originálním podpisem na předepsaném formuláři a ve stanoveném termínu (ke stažení), formulář je přílohou č. 2 Směrnice děkana č. 11/2015. Žádosti o uznání praxe je třeba doručit oborovému didaktikovi vždy na začátku příslušného semestru, ve kterém se praxe uskutečňuje. Podání žádosti v jiném termínu je možné výjimečně, nebo z důvodů vyplývajících z harmonogramu praxí. Studenti jsou v případě kladného posouzení vyrozuměni zápisem kontroly studia v systému STAG, v záporném případě na uvedený e-mail. Podmínkou pro uznání praxe je práce na odpovídající nebo příbuzné pozici v souladu s charakterem praxe v délce nejméně 6 měsíců. Žádost lze podat i v případě, že předpokládáte dosažení uvedené délky v průběhu vyřizování žádosti.

A/ Učitelství pro mateřské školy – bakalářské studium – NOVÁ AKREDITACE

POKYNY K PRŮBĚHU PEDAGOGICKÉ PRAXE STUDENTŮ KOMBINOVANÉHO STUDIA

Student svou prací a chováním reprezentuje PF UJEP, bude proto dbát pokynů vedení cvičného zařízení a cvičného pracovníka. Bude dodržovat vnitřní řád zařízení a pravidla bezpečnosti práce, se kterými je povinen se seznámit. Bude dodržovat povinnost mlčenlivosti a ochrany osobních údajů.

Podmínky pro udělení zápočtu:
1. absolvování praxe v plném rozsahu činností
2. kladné hodnocení cvičným pracovníkem (A – E)
3. odevzdání veškerých podkladů pro zápočet

Podklady pro zápočet:
1. hodnocení vypracované cvičným pracovníkem
2. portfolio z praxe

KPR/7316 Pedagogická praxe v MŠ 1 – observační

Obsahové zaměření observační praxe vychází ze zatím nedostatečné teoretické i praktické vybavenosti studentů. Předmět je koncipován tak, že se v pravidelném intervalu 14 dní střídá observační praxe na fakultní nebo spolupracující MŠ s výukou. Hlavní cíl je stanoven tak, že studenti mají poznat činnost mateřské školy komplexně jako výchovně-vzdělávací instituce se všemi vnějšími i vnitřními problémy, poznat děti a třídu jako sociální skupinu a poznat různé pojetí práce učitele. Současně poskytuje pedagogická praxe příležitost k sebeuvědomování se, k reflexi vlastních dispozic a motivů k učitelské profesi, k formování postojů k profesi a k profesní identifikaci. Praxe je vykonávána formou náslechů cvičného učitele, reflexe denních činností, osvojováním si praktických dovedností z oblasti pedagogiky a didaktiky. Student bude hospitovat. Vhodným praktickým prostředím je mateřská škola.

Student vykoná praxi v délce 2 hodin za týden v rámci semestru v tomto rozložení:
– 26 hodin rozborovaných hospitačních / náslechových činnosti

CPP/7320 Pedagogická praxe v MŠ 2 – Asistenční praxe

Asistentční praxe v MŠ je zaměřena na pedagogickou práci s dětmi v mateřské škole. Cílem úvodní praxe je získání přehledu o práci pedagoga v MŠ, seznámení s úkoly, cíli a hlavními činnostmi mateřské školy. Seznámení se Školním vzdělávacím programem, se školskými dokumenty a vnitřním řádem školy a dalšími souvisejícími předpisy. Praxe je vykonávána formou náslechů cvičného učitele, asistentských činností, reflexe denních činností, osvojováním si praktických dovedností z oblasti pedagogiky a didaktiky. Student bude hospitovat a vykonávat asistentské činnosti. Vhodným praktickým prostředím je mateřská škola.

Student vykoná praxi v délce 10 dnů v tomto rozložení:
– 5 hodin rozborovaných hospitačních / náslechových činnosti
– 15 hodin rozborovaných asistentských činnosti
– 20 hodin asistentských činností

CPP/7330 Pedagogická praxe v MŠ 3 – Souvislá praxe

Cílem pedagogické praxe je získat prostřednictvím praktických činností dovednosti a zkušenosti s vedením výchovně vzdělávacího procesu v mateřské škole. Stěžejním úkolem této praxe je příprava a realizace konkrétních úseků výchovně vzdělávací práce se zaměřením na cílené pozorování, projektování, realizaci a jejich následná reflexe s důrazem na sebereflexi. Pedagogická praxe se uskutečňuje formou náslechů, asistentské činnosti a vlastních výstupů. Studenti se seznámí s organizací a přípravou výchovně vzdělávací činnosti a s pedagogickou dokumentací. Studenti budou mít zkušenosti se samostatnou realizací výchovně vzdělávací činnosti, budou schopni provádět analýzu výsledků vyučování a vlastního pedagogického výkonu. Cílem praxe je seznámení se školním vzdělávacím programem a respektování věkových a individuálních potřeb dětí předškolního věku.

Student vykoná praxi v délce 10 dnů v tomto rozložení:
• 4 hodiny rozborované hospitační, náslechové činnosti
• 16 hodin rozborované samostatné pedagogické práce podle příprav
• 20 hodin asistentské činnosti

CPP/7340 Pedagogická praxe v MŠ 4 – Průběžná praxe

Cílem praxe je vzbuzení zájmu a získání přehledu o práci v MŠ. Jedná se o úvodní praxi, studenti se seznamují s prostředím, organizací i vybavením mateřské školy. Pedagogická praxe se uskutečňuje formou náslechů, asistentské činnosti a vlastních výstupů. Studenti budou mít zkušenosti se samostatnou realizací výchovně vzdělávací činnosti, budou schopni provádět analýzu výsledků vyučování a vlastního pedagogického výkonu. Studenti se seznámí s organizací a přípravou výchovně vzdělávací činnosti a s pedagogickou dokumentací. Studenti se učí navazovat kontakt s dětmi, pozorovat a analyzovat práci učitele.

Student vykoná praxi v délce semestru, pravidelně 3 hodiny v týdnu v tomto rozložení:
• 9 hodin rozborované hospitační, náslechové činnosti
• 18 hodin rozborované samostatné pedagogické práce podle příprav
• a dále do celkového počtu hodin asistentské činnosti

CPP/7341 Pedagogická praxe v MŠ 5 – Souvislá praxe

Cílem pedagogické praxe je získat prostřednictvím praktických činností dovednosti a zkušenosti s vedením výchovně vzdělávacího procesu v mateřské škole. Stěžejním úkolem této praxe je příprava a realizace konkrétních úseků výchovně vzdělávací práce se zaměřením na cílené pozorování, projektování, realizaci a jejich následná reflexe s důrazem na sebereflexi. Pedagogická praxe se uskutečňuje formou náslechů, asistentské činnosti a vlastních výstupů. Studenti se seznámí s organizací a přípravou výchovně vzdělávací činnosti a s pedagogickou dokumentací. Studenti budou mít zkušenosti se samostatnou realizací výchovně vzdělávací činnosti, budou schopni provádět analýzu výsledků vyučování a vlastního pedagogického výkonu. Cílem praxe je seznámení se školním vzdělávacím programem a respektování věkových a individuálních potřeb dětí předškolního věku.

Student vykoná praxi v délce 10 dnů v tomto rozložení:
• 4 hodiny rozborované hospitační, náslechové činnosti
• 16 hodin  rozborované pedagogické asistentské práce podle příprav
• 20 hodin asistentské činnosti

CPP/7350 Pedagogická praxe v MŠ 6 – Asistentská v 1. třídě

Cílem asistentské praxe je postupné získávání praktických dovedností pod vedením cvičného učitele se zaměřením na specifiku vstupu dětí do školního prostředí a seznámení se specifickými problémy výchovně vzdělávací činnosti v jejích počátečních fázích. Praxe bude probíhat na základní škole v 1. ročníku a studenti budou pracovat jako asistent – asistentka vyučujícího. V průběhu praxe budou provádět náslechy a pokusí se o samostatné mikrovýstupy. Praxe bude realizována v prvních dvou týdnech zahájení nového školního roku v 1. třídě základná školy. Cílem je vytvoření vhodných pedagogicko-psychologických postojů k dětem při zahájení školní docházky a osvojení si základních
metodických postupu při nácviku čtení a psaní a utváření matematických představ v návaznosti na znalosti z obecné didaktiky a vývojové psychologie. Studenti se seznámí s organizací a přípravou výchovně vzdělávací činnosti a s pedagogickou dokumentací. Seznámí se s organizací základní školy a pedagogickou dokumentací a s činností školní družiny.

Student vykoná praxi v délce 10 dnů v tomto rozložení:
• 4 hodiny rozborované hospitační, náslechové činnosti
• 16 hodin  rozborované samostatné pedagogické práce podle příprav
• 20 hodin asistentské činnosti

CPP/7351 Pedagogická praxe v MŠ 7 – Souvislá praxe

Student si vybírá zaměření dle svého hlubšího zájmu. Praxe umožňuje studentovi seznámit se s vzdělávacím programem speciální mateřské školy či speciálního zařízení a respektování individuálních potřeb dětí. S cílem získat prostřednictvím praktických činností dovednosti a
zkušenosti s vedením výchovně vzdělávacího procesu ve speciální mateřské škole. Úkolem této praxe je příprava a realizace konkrétních úseků výchovně vzdělávací práce se zaměřením na cílené pozorování, projektování, realizaci a jejich následná reflexe s důrazem na sebereflexi. Pedagogická praxe se uskutečňuje formou náslechů, asistentské činnosti a vlastních výstupů. Dále má student možnost seznámit se řízením mateřské školy a to seznámení se s praktickými činnostmi a povinnostmi vedení školy formou shadowingu (stínování) ředitele mateřské školy/speciálního zařízení i v oblastech zaměřených na ekonomické, pracovněprávní vztahy a  administrativu. Studenti se v průběhu této praxe seznámí s organizací a přípravou výchovně vzdělávací činnosti a s pedagogickou dokumentací. Studenti si prohloubí zkušenosti se samostatnou realizací výchovně vzdělávací činnosti, budou schopni provádět analýzu výsledků vyučování a vlastního pedagogického výkonu. Praxe bude přecházet do zjišťování problematiky vstupu dítěte do školy, školní zralosti, připravenosti a adaptace dítěte na školní docházku. Cílem praxe je seznámení se školním vzdělávacím programem a respektování věkových a individuálních potřeb dětí předškolního věku

Student vykoná praxi v délce 20 dnů v tomto rozložení:
• 6 hodin rozborované hospitační, náslechové činnosti
• 34 hodin rozborované samostatné pedagogické práce podle příprav
• 40 hodin asistentské činnosti

B/ Učitelství pro mateřské školy – bakalářské studium – dobíhající (verze A14)

POKYNY K PRŮBĚHU PEDAGOGICKÉ PRAXE STUDENTŮ KOMBINOVANÉHO STUDIA

Student svou prací a chováním reprezentuje PF UJEP, bude proto dbát pokynů vedení cvičného zařízení a cvičného pracovníka. Bude dodržovat vnitřní řád zařízení a pravidla bezpečnosti práce, se kterými je povinen se seznámit. Bude dodržovat povinnost mlčenlivosti a ochrany osobních údajů.

Podmínky pro udělení zápočtu:
1. absolvování praxe v plném rozsahu činností
2. kladné hodnocení cvičným pracovníkem (A – E)
3. odevzdání veškerých podkladů pro zápočet

Podklady pro zápočet:
1. hodnocení vypracované cvičným pracovníkem
2. portfolio z praxe

CPP/4121 Asistentská praxe v MŠ (1)

Asistentská praxe v MŠ je zaměřena na pedagogickou práci s dětmi v mateřské škole. Cílem úvodní praxe je získání přehledu o práci pedagoga v MŠ, seznámení s úkoly, cíli a hlavními činnostmi mateřské školy. Seznámení se Školním vzdělávacím programem, se školskými dokumenty a vnitřním řádem školy a dalšími souvisejícími předpisy. Praxe je vykonávána formou náslechů cvičného učitele, asistentských činností, reflexe denních činností, osvojováním si praktických dovedností z oblasti pedagogiky a didaktiky. Student bude hospitovat a vykonávat asistentské činnosti.
Vhodným praktickým prostředím je mateřská škola.

Student vykoná praxi v délce 5 dnů v tomto rozložení:
• 5 hodin hospitační, náslechové činnosti
• 15 hodin asistentské činnosti

CPP/4123 Pedagogická praxe v MŠ I (2 – ZS)

Pedagogická praxe v MŠ I je zaměřena na pedagogickou práci s dětmi v mateřské škole. Cílem praxe je získávání praktických dovedností a jejich aplikace pod vedením cvičného učitele, seznámení s úkoly, cíli a hlavními činnostmi pedagoga a školy. Seznámení se Školním vzdělávacím programem, se školskými dokumenty a vnitřním řádem školy a dalšími souvisejícími předpisy. Praxe je vykonávána formou náslechů cvičného učitele, asistentských činností a vlastní pedagogické činnosti, reflexe denních činností, osvojováním si praktických dovedností z oblasti pedagogiky a didaktiky. Student bude hospitovat a vykonávat asistentské činnosti a realizovat vlastní pedagogickou činnost.
Vhodným praktickým prostředím je mateřská škola.
Student vykoná praxi v délce 10 dnů v tomto rozložení:
• 6 hodin hospitační, náslechové činnosti
• 10 hodin samostatné pedagogické práce podle příprav
• 24 hodin asistentské činnosti

CPP/4124 Pedagogická praxe v MŠ II (2 – LS)

Pedagogická praxe v MŠ 2 je, zaměřena na pedagogickou práci s žáky MŠ. Cílem praxe je získávání praktických dovedností a jejich aplikace pod vedením cvičného učitele, seznámení s úkoly, cíli a hlavními činnostmi pedagoga a školy. Seznámení se Školním vzdělávacím programem, se školskými dokumenty a vnitřním řádem školy a dalšími souvisejícími předpisy. Praxe je vykonávána formou náslechů cvičného učitele, asistentských činností a vlastní pedagogické činnosti, reflexe denních činností, osvojováním si praktických dovedností z oblasti pedagogiky a didaktiky. Student bude hospitovat a vykonávat asistentské činnosti a realizovat vlastní pedagogickou činnost.
Vhodným praktickým prostředím je mateřská škola.
Student vykoná praxi v délce 15 dnů v tomto rozložení:
• 4 hodin hospitační, náslechové činnosti
• 16 hodin samostatné pedagogické práce podle příprav
• 30 hodin asistentské činnosti

CPP/4125 Asistentská praxe v 1. třídě (3 – ZS)

Pedagogická praxe v 1. třídě je zaměřena na pedagogickou práci s žáky 1. ročníku ZŠ. Cílem praxe je získávání praktických dovedností a jejich aplikace pod vedením cvičného učitele, seznámení s úkoly, cíli a hlavními činnostmi pedagoga a školy. Seznámení se Školním vzdělávacím programem, se školskými dokumenty a vnitřním řádem školy a dalšími souvisejícími předpisy. Praxe je vykonávána formou náslechů cvičného učitele, asistentských činností a vlastní pedagogické činnosti, reflexe denních činností, osvojováním si praktických dovedností z oblasti pedagogiky a didaktiky. Student bude hospitovat a vykonávat asistentské činnosti a realizovat vlastní pedagogickou činnost.
Vhodným praktickým prostředím 1. ročník ZŠ.

Student vykoná praxi v délce 10 dnů v tomto rozložení:
• 4 hodiny hospitační, náslechové činnosti
• 8 hodin samostatné pedagogické práce podle příprav
• 28 hodin asistentské činnosti

CPP/4126 Pedagogická praxe v MŠ III (3 – ZS)

Pedagogická praxe v MŠ III je zaměřena na pedagogickou práci s dětmi MŠ speciální, nebo stínování ředitele MŠ. Cílem praxe je získávání praktických dovedností a jejich aplikace pod vedením cvičného učitele, seznámení s úkoly, cíli a hlavními činnostmi pedagoga a školy. Seznámení se Školním vzdělávacím programem, se školskými dokumenty a vnitřním řádem školy a dalšími souvisejícími předpisy.
Studenti se specializací speciální pedagogika se seznámí se vzdělávacím programem speciální mateřské školy či speciálního zařízení. Cílem je získat dovednosti a zkušenosti s vedením výchovně vzdělávacího procesu ve speciální mateřské škole.
Studenti se specializací školský management se kromě samostatně vedeného výchovně vzdělávacího procesu seznámí s povinnostmi vedení školy formou stínování ředitele mateřské školy/speciálního zařízení.
Praxe je vykonávána formou náslechů cvičného učitele, asistentských činností a vlastní pedagogické činnosti, reflexe denních činností, osvojováním si praktických dovedností z oblasti pedagogiky a didaktiky. Student bude hospitovat, stínovat ředitele, vykonávat asistentské činnosti a realizovat vlastní pedagogickou činnost.
Vhodným praktickým prostředím je mateřská škola nebo mateřská škola speciální.

Student vykoná praxi v délce 20 dnů v tomto rozložení:
• 5 hodin hospitační, náslechové činnosti
• 20 hodin samostatné pedagogické práce podle příprav nebo stínování ředitele (proporci volí student).
• 35 hodin asistentské činnosti