Magisterské studium

Na Katedře výtvarné kultury se lze přihlásit do navazujícího magisterského studijního programu Učitelství výtvarné výchovy pro střední školy v následujících specializacích:

Prezenční forma studia

  • Učitelství výtvarné výchovy pro střední školy, základní školy a základní umělecké školy („jednooborové“ studium)
  • Učitelství výtvarné výchovy pro střední školy (MAIOR – „dvouoborové“ studium)
  • Učitelství výtvarné výchovy pro střední školy (MINOR – „dvouoborové“ studium)

Kombinovaná forma studia

  • Učitelství výtvarné výchovy pro střední školy, základní školy a základní umělecké školy („jednooborové“ studium) – v ak. roce 2023/2024 tuto formu nebudeme otevírat.

Studium se řídí Studijním a zkušebním řádem UJEP v Ústí nad Labem pro studium v bakalářských a magisterských programech a Směrnicí děkana PF UJEP Ústí n. L. č. 7A/2018: Organizace studia v bakalářských a magisterských programech na Pedagogické fakultě UJEP.


Učitelství výtvarné výchovy pro střední školy, základní školy a základní umělecké školy

Standardní doba studia: 2 roky
Forma studia: prezenční
Vizualizace studijního programu

Dvouletý navazující magisterský studijní program je zaměřen na přípravu pedagogů pro obor výtvarná výchova. Obsahem a cílem studia je nabytí specifických oborových kompetencí učitelů v rámci vysokoškolského studia i v těsném kontaktu s pedagogickou a uměleckou praxí na základních, středních a základních uměleckých školách, ve spolupráci s galerijními zařízeními, muzei a dalšími oborovými institucemi. Studium zahrnuje předměty z oblasti teorie výtvarné výchovy, výtvarné, umělecké a pedagogické praxe, oborové didaktiky, dějin umění a pedagogického výzkumu. Kompletně tak připravuje absolventa na povolání učitele výtvarné výchovy, či výtvarného lektora v galerijních či volnočasových zařízeních.

  • Oblast teorie výtvarné výchovy a oborové didaktiky poskytuje studentům přehled základních koncepcí oboru u nás i v zahraničí, základní informace o metodách zprostředkování umění v rámci školní i mimoškolní praxe, přehled vývoje dětského výtvarného projevu, metod, přístupů a pojetí výuky, vzdělávacích programů a kurikulárních dokumentů.
  • Oblast dějin umění (kontextů vizuálních umění) poskytuje studentům základní orientaci v soudobé vizuální kultuře a možnostech jejího zprostředkování.
  • Oblast tvůrčích disciplín z oblasti umělecké praxe poskytuje studentům zážitek autentické tvorby, který je důležitým předpokladem pro zvládnutí výtvarných prostředků, technik, postupů a jejich využití při výuce výtvarné výchovy.
  • Oblast pedagogického výzkumu ve výtvarné výchově umožňuje studentům bližší poznání didaktických jevů a procesů i studium konkrétní pedagogické reality.
  • Oblast reflektovaných pedagogických praxí a pedagogických praxí poskytuje prostor pro aktivní využití získaných znalostí a dovedností a rozvoj kompetencí budoucího pedagoga. V oblasti reflektovaných praxí je student bezprostředně provázen cvičným učitelem, který jeho činnosti upravuje a reflektuje.
  • Oblast souvislých praxí poskytuje širší možnost seznámit se s reálním školním prostředím a výkonem učitelského povolání.

Informace o přijímacím řízení na akademický rok 2023/2024:
Přijímací zkouška je složena z ústního pohovoru, zaměřeného na orientaci v problematice výtvarného umění, na interpretaci a zprostředkování uměleckého díla, na všeobecný přehled uchazeče v oborech výtvarná výchova a pedagogika a na jeho předchozí pedagogické zkušenosti. Součástí pohovoru je hodnocení portfolia a vlastní tvorby uchazeče (viz Informace k přijímacímu řízení na KVK).


Učitelství výtvarné výchovy pro střední školy (MAIOR)

Standardní doba studia: 2 roky
Forma studia: prezenční
Vizualizace studijního programu

Dvouletý navazující magisterský studijní program je zaměřen na přípravu pedagogů pro obor výtvarná výchova. Obsahem a cílem studia je nabytí specifických oborových kompetencí učitelů v rámci vysokoškolského studia i v těsném kontaktu s pedagogickou a uměleckou praxí na základních, středních a základních uměleckých školách, ve spolupráci s galerijními zařízeními, muzei a dalšími oborovými institucemi. Studium zahrnuje předměty z oblasti teorie výtvarné výchovy, výtvarné, umělecké a pedagogické praxe, oborové didaktiky, dějin umění a pedagogického výzkumu. Kompletně tak připravuje absolventa na povolání učitele výtvarné výchovy, či výtvarného lektora v galerijních či volnočasových zařízeních.

  • Oblast teorie výtvarné výchovy a oborové didaktiky poskytuje studentům přehled základních koncepcí oboru u nás i v zahraničí, základní informace o metodách zprostředkování umění v rámci školní i mimoškolní praxe, přehled vývoje dětského výtvarného projevu, metod, přístupů a pojetí výuky, vzdělávacích programů a kurikulárních dokumentů.
  • Oblast dějin umění (kontextů vizuálních umění) poskytuje studentům základní orientaci v soudobé vizuální kultuře a možnostech jejího zprostředkování.
  • Oblast tvůrčích disciplín z oblasti umělecké praxe poskytuje studentům zážitek autentické tvorby, který je důležitým předpokladem pro zvládnutí výtvarných prostředků, technik, postupů a jejich využití při výuce výtvarné výchovy.
  • Oblast pedagogického výzkumu ve výtvarné výchově umožňuje studentům bližší poznání didaktických jevů a procesů i studium konkrétní pedagogické reality.
  • Oblast reflektovaných pedagogických praxí a pedagogických praxí poskytuje prostor pro aktivní využití získaných znalostí a dovedností a rozvoj kompetencí budoucího pedagoga. V oblasti reflektovaných praxí je student bezprostředně provázen cvičným učitelem, který jeho činnosti upravuje a reflektuje.
  • Oblast souvislých praxí poskytuje širší možnost seznámit se s reálním školním prostředím a výkonem učitelského povolání.

V ak. roce 2023/2024 budou otevřeny tyto kombinace:

  • Učitelství výtvarné výchovy pro střední školy + Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy
  • Učitelství výtvarné výchovy pro střední školy + Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy
  • Učitelství výtvarné výchovy pro střední školy + Učitelství hudební výchovy pro střední školy
  • Učitelství výtvarné výchovy pro střední školy + Učitelství historie pro střední školy
  • Učitelství výtvarné výchovy pro střední školy + Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy
  • Učitelství výtvarné výchovy pro střední školy + Učitelství společenských věd pro střední školy
  • Učitelství výtvarné výchovy pro střední školy + Učitelství biologie pro střední školy
  • Učitelství výtvarné výchovy pro střední školy + Učitelství matematiky pro střední školy

Informace o přijímacím řízení na akademický rok 2023/2024:
Přijímací zkouška je složena z ústního pohovoru, zaměřeného na orientaci v problematice výtvarného umění, na interpretaci a zprostředkování uměleckého díla, na všeobecný přehled uchazeče v oborech výtvarná výchova a pedagogika a na jeho předchozí pedagogické zkušenosti. Součástí pohovoru je hodnocení portfolia a vlastní tvorby uchazeče (viz Informace k přijímacímu řízení na KVK).


Učitelství výtvarné výchovy pro střední školy (MINOR)

Standardní doba studia: 2 roky
Forma studia: prezenční
Vizualizace studijního programu

Dvouletý navazující magisterský studijní program je zaměřen na přípravu pedagogů pro obor výtvarná výchova. Obsahem a cílem studia je nabytí specifických oborových kompetencí učitelů v rámci vysokoškolského studia i v těsném kontaktu s pedagogickou a uměleckou praxí na základních, středních a základních uměleckých školách, ve spolupráci s galerijními zařízeními, muzei a dalšími oborovými institucemi. Studium zahrnuje předměty z oblasti teorie výtvarné výchovy, výtvarné, umělecké a pedagogické praxe, oborové didaktiky, dějin umění a pedagogického výzkumu. Kompletně tak připravuje absolventa na povolání učitele výtvarné výchovy, či výtvarného lektora v galerijních či volnočasových zařízeních.

  • Oblast teorie výtvarné výchovy a oborové didaktiky poskytuje studentům přehled základních koncepcí oboru u nás i v zahraničí, základní informace o metodách zprostředkování umění v rámci školní i mimoškolní praxe, přehled vývoje dětského výtvarného projevu, metod, přístupů a pojetí výuky, vzdělávacích programů a kurikulárních dokumentů.
  • Oblast dějin umění (kontextů vizuálních umění) poskytuje studentům základní orientaci v soudobé vizuální kultuře a možnostech jejího zprostředkování.
  • Oblast tvůrčích disciplín z oblasti umělecké praxe poskytuje studentům zážitek autentické tvorby, který je důležitým předpokladem pro zvládnutí výtvarných prostředků, technik, postupů a jejich využití při výuce výtvarné výchovy.
  • Oblast pedagogického výzkumu ve výtvarné výchově umožňuje studentům bližší poznání didaktických jevů a procesů i studium konkrétní pedagogické reality.
  • Oblast reflektovaných pedagogických praxí a pedagogických praxí poskytuje prostor pro aktivní využití získaných znalostí a dovedností a rozvoj kompetencí budoucího pedagoga. V oblasti reflektovaných praxí je student bezprostředně provázen cvičným učitelem, který jeho činnosti upravuje a reflektuje.
  • Oblast souvislých praxí poskytuje širší možnost seznámit se s reálním školním prostředím a výkonem učitelského povolání.

V ak. roce 2023/2024 budou otevřeny tyto kombinace:

  • Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy + Učitelství výtvarné výchovy pro střední školy
  • Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy + Učitelství výtvarné výchovy pro střední školy
  • Učitelství hudební výchovy pro střední školy + Učitelství výtvarné výchovy pro střední školy
  • Učitelství historie pro střední školy + Učitelství výtvarné výchovy pro střední školy
  • Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy + Učitelství výtvarné výchovy pro střední školy
  • Učitelství společenských věd pro střední školy + Učitelství výtvarné výchovy pro střední školy
  • Učitelství biologie pro střední školy + Učitelství výtvarné výchovy pro střední školy
  • Učitelství matematiky pro střední školy + Učitelství výtvarné výchovy pro střední školy

Informace o přijímacím řízení na akademický rok 2023/2024:
Přijímací zkouška je složena z ústního pohovoru, zaměřeného na orientaci v problematice výtvarného umění, na interpretaci a zprostředkování uměleckého díla, na všeobecný přehled uchazeče v oborech výtvarná výchova a pedagogika a na jeho předchozí pedagogické zkušenosti. Součástí pohovoru je hodnocení portfolia a vlastní tvorby uchazeče (viz Informace k přijímacímu řízení na KVK).


Učitelství výtvarné výchovy pro střední školy, základní školy a základní umělecké školy

Standardní doba studia: 2 roky
Forma studia: kombinovaná
Vizualizace studijního programu
Odkaz na studijní opory

Dvouletý navazující magisterský studijní program je zaměřen na přípravu pedagogů pro obor výtvarná výchova. Obsahem a cílem studia je nabytí specifických oborových kompetencí učitelů v rámci vysokoškolského studia i v těsném kontaktu s pedagogickou a uměleckou praxí na základních, středních a základních uměleckých školách, ve spolupráci s galerijními zařízeními, muzei a dalšími oborovými institucemi. Studium zahrnuje předměty z oblasti teorie výtvarné výchovy, výtvarné, umělecké a pedagogické praxe, oborové didaktiky, dějin umění a pedagogického výzkumu. Kompletně tak připravuje absolventa na povolání učitele výtvarné výchovy, či výtvarného lektora v galerijních či volnočasových zařízeních.

  • Oblast teorie výtvarné výchovy a oborové didaktiky poskytuje studentům přehled základních koncepcí oboru u nás i v zahraničí, základní informace o metodách zprostředkování umění v rámci školní i mimoškolní praxe, přehled vývoje dětského výtvarného projevu, metod, přístupů a pojetí výuky, vzdělávacích programů a kurikulárních dokumentů.
  • Oblast dějin umění (kontextů vizuálních umění) poskytuje studentům základní orientaci v soudobé vizuální kultuře a možnostech jejího zprostředkování.
  • Oblast tvůrčích disciplín z oblasti umělecké praxe poskytuje studentům zážitek autentické tvorby, který je důležitým předpokladem pro zvládnutí výtvarných prostředků, technik, postupů a jejich využití při výuce výtvarné výchovy.
  • Oblast pedagogického výzkumu ve výtvarné výchově umožňuje studentům bližší poznání didaktických jevů a procesů i studium konkrétní pedagogické reality.
  • Oblast reflektovaných pedagogických praxí a pedagogických praxí poskytuje prostor pro aktivní využití získaných znalostí a dovedností a rozvoj kompetencí budoucího pedagoga. V oblasti reflektovaných praxí je student bezprostředně provázen cvičným učitelem, který jeho činnosti upravuje a reflektuje.
  • Oblast souvislých praxí poskytuje širší možnost seznámit se s reálním školním prostředím a výkonem učitelského povolání.

Informace o přijímacím řízení na akademický rok 2023/2024:
V ak. roce 2023/2024 tento studijní prgram v kombinované formě studia neotevíráme.
Přijímací zkouška je složena z praktické výtvarné zkoušky (jejím obsahem je řešení výtvarného tvůrčího úkolu na zadané téma) a z ústního pohovoru, zaměřeného na orientaci v problematice výtvarného umění, na interpretaci a zprostředkování uměleckého díla, na všeobecný přehled uchazeče v oborech výtvarná výchova a pedagogika a na jeho předchozí pedagogické zkušenosti. Součástí pohovoru je hodnocení portfolia a vlastní tvorby uchazeče (viz Informace k přijímacímu řízení na KVK).

 


Dobíhající studijní obory (již není možné se do nich hlásit)

Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy, střední školy a ZUŠ

Standardní doba studia: 2 roky
Forma studia: prezenční
Vizualizace studijního programu

Jednooborové magisterské studium Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy, střední školy a základní umělecké školy je zaměřeno na vzdělávání výtvarných pedagogů. Studium zahrnuje předměty z oblasti teorie výtvarné výchovy, výtvarné, umělecké a pedagogické praxe, oborové didaktiky, dějin umění a pedagogického výzkumu. Kompletně tak připravuje absolventa na povolání učitele výtvarné výchovy.
Absolvent navazujícího magisterského studijního oboru se bude uplatňovat jako výtvarný pedagog na různých typech škol, výtvarný lektor v galerijních zařízeních a mimoškolních aktivitách. Uplatnění najde tedy i na půdě galerií, muzeí a výstavních síní, kde zvládne připravit a zrealizovat výtvarný animační program pro jejich návštěvníky. Absolvent tohoto oboru zvládne nejen zrealizovat vlastní umělecký projekt, ale je schopen na profesionální úrovni zvládnout i přednášku, či připravit projekt z oblasti zprostředkování výtvarné tvorby, animaci, výtvarný workshop, tvůrčí dílnu, kurz či exkurzi.


Učitelství výtvarné výchovy pro střední školy

Standardní doba studia: 2 roky
Forma studia: prezenční
Vizualizace studijního programu

Dvouoborové magisterské studium Učitelství výtvarné výchovy pro střední školy je připravováno jako navazující studium pro absolventy dvouoborových bakalářských studijních oborů s výtvarným zaměřením. Realizováno je jako dvouoborové v různých kombinacích (viz sloupec v pravo). Koncepce studijního oboru vychází především ze skutečnosti, že oblast výtvarné pedagogiky v sobě zahrnuje dvě základní, rovnocenné polohy – „praktickou“ i „teoretickou“, tedy schopnost tvořit a schopnost podat svědectví o tomto tvůrčím výkonu ve společensko kulturním kontextu, přičemž důraz je zde kladen zejména na teoretické ukotvení nabytých poznatků a zkušeností.
Absolvent získává kompetence pro výkon učitelské profese na střední škole a odpovídajícíh ročnících víceletých gymnázií. Je vybaven poznatky z oblasti oboru, oborové didaktiky, pedagogiky a psychologie, které je schopen aplikovat ve vyučování a v dalších profesních činnostech, které vykonává ve škole. Absolvent je schopen provést didaktickou analýzu učiva a je prakticky připraven k realizaci vhodných forem a metod výuky k zajištění výchovně vzdělávacího cíle. Absolvent si osvojuje dovednosti potřebné k ovládání nových technických prostředků, moderních výukových technologií a je schopen vyrovnat se s nároky informační společnosti. Absolvent tohoto oboru zvládne nejen zrealizovat vlastní umělecký projekt, ale je schopen na profesionální úrovni zvládnout i přednášku, či připravit projekt z oblasti zprostředkování výtvarné tvorby, animaci, výtvarný workshop, tvůrčí dílnu, kurz či exkurzi.


Výtvarná výchova pro 2. stupeň základních škol

Standardní doba studia: 2 roky
Forma studia: prezenční
Vizualizace studijního programu

Dvouoborové magisterské studium Výtvarná výchova pro 2. stupeň ZŠ je připravováno jako navazující studium pro absolventy bakalářského studijního programu v dvouoborovém studiu a pro absolventy dvouoborových bakalářských studijních oborů se zaměřením na vzdělávání. Realizováno je jako dvouoborové v různých kombinacích (viz sloupec vpravo). Koncepce studijního oboru vychází především ze skutečnosti, že oblast výtvarné pedagogiky v sobě zahrnuje dvě základní, rovnocenné polohy – „praktickou“ i „teoretickou“, tedy schopnost tvořit a schopnost podat svědectví o tomto tvůrčím výkonu ve společensko kulturním kontextu, přičemž důraz je zde kladen zejména na teoretické ukotvení nabytých poznatků a zkušeností.
Absolvent získává kompetence pro výkon učitelské profese. Jako takový je vybaven poznatky z oblasti oboru, oborové didaktiky, pedagogiky a psychologie, které je schopen aplikovat ve vyučování a v dalších profesních činnostech, které vykonává ve škole. Absolvent je schopen provést didaktickou analýzu učiva a je prakticky připraven k realizaci vhodných forem a metod výuky k zajištění výchovně vzdělávacího cíle. Absolvent si osvojuje dovednosti potřebné k ovládání nových technických prostředků, moderních výukových technologií a je schopen vyrovnat se s nároky informační společnosti.


Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy, střední školy a ZUŠ

Standardní doba studia: 2 roky
Forma studia: kombinovaná
Vizualizace studijního programu
Odkaz na studijní opory

Jednooborový studijní obor je určen pro absolventy bakalářských studijních oborů Výtvarná výchova, Výtvarné umění, nebo bakalářských studijních programů Humanitní studium se zaměřením na vzdělávání. Studijní obor primárně slouží k rozšíření nebo doplnění kvalifikace.
Obsahem studia je nabytí specifických oborových kompetencí učitelů a to v těsném kontaktu s pedagogickou a uměleckou praxí. Studium zahrnuje předměty z oblasti teorie výtvarné výchovy, výtvarné, umělecké a pedagogické praxe, oborové didaktiky, dějin umění a pedagogického výzkumu.
Absolvent najde uplatnění v různých typech škol (2. stupeň základních škol a víceletých gymnázií, středních škol všeobecného, ale i uměleckého či technického zaměření, základních uměleckých škol) i na půdě galerií, muzeí a výstavních síní, kde zvládne připravit a zrealizovat výtvarný animační program pro jejich návštěvníky.