Publikace
2019
Název: | MYSLET NA DIVÁKA: VÝSTAVA JAKO PROSTŘEDÍ INFORMÁLNÍHO UČENÍ. |
Autor/autoři: | MYŠÁKOVÁ, Dagmar |
Vydavatelské údaje: | Ústí nad Labem: UJEP, 2019 |
Citace: | MYŠÁKOVÁ, Dagmar. Myslet na diváka: Výstava jako prostředí informálního učení. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2019. ISBN 978-80-7561-233-5. |
Anotace: | Publikace zprostředkovává výsledky kvalitativního výzkumu (vícepřípadové studie). Hlavním tématem publikace je prezentace uměleckého díla v prostoru výstavy či stálé expozice jako v prostředí, v němž dochází k předávání informací a k informálnímu učení diváka. První část knihy se zabývá přístupy k prezentaci uměleckého díla, nahlíží do historie muzejní a galerijní prezentace, věnuje se tématu vnímání uměleckého díla a problematice otevřené interpretace díla. V této části knihy je rovněž vymezen konceptuální rámec tématu a definovány relevantní termíny: informální učení, koncept a prekoncept, kotext a kontext. Zároveň je popsána role, kterou při interpretaci uměleckého díla zastává divák. Představena je také metodologie realizované vícepřípadové studie. Výzkumná zjištění jsou prezentována nejprve v podobě příběhů jednotlivých případů – pěti výstav a jedné stálé expozice zařazených do výzkumného vzorku: Zbyněk Sekal: A věci se zvolna berou před se, Stavy mysli / Za obrazem, Flaesh, Jiří Černický: Divoký sny, Návod k použití. Závěrečná kapitola prezentuje výzkumná zjištění z cross-case analýzy, v rámci které jsou jednotlivé případy porovnávány a výsledky výzkumu poté zasazovány do širších teoretických souvislostí i kontextu muzejní a galerijní praxe. Výstupem závěrečné cross-case analýzy je pět kategorií v podobě škál: vliv výstavního prostoru, instalace díla a umístnění v prostoru, nástroje sdělení, kontext, zapojení a role diváka. Těmito kategoriemi jsou zároveň pojmenovány aspekty, které je nezbytné promýšlet, pokud uvažujeme nad prostředím výstavy jako prostředím informálního učení, respektive, pokud při realizaci výstavy „myslíme na diváka“. |
Odkaz na ISSUU.com |
—
|
2018
Název: | VYBRANÉ VIDĚNÍ: POZICE A STRATEGIE VÝTVARNÉ TVORBY V PROCESU VZDĚLÁVÁNÍ. |
Autor/autoři: | MAKOVSKÝ, Miloš (ed.) / DYTRTOVÁ, Kateřina, GÉRINGOVÁ, Jitka, MRÁZIKOVÁ, Eva, MYSLIVEČKOVÁ, Hana, STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana a Martin VELÍŠEK. |
Vydavatelské údaje: | Ústí nad Labem: UJEP, 2018 |
Citace: | DYTRTOVÁ, Kateřina, Jitka GÉRINGOVÁ, Eva MRÁZIKOVÁ, Hana MYSLIVEČKOVÁ, Hana STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ a Martin VELÍŠEK, MAKOVSKÝ, Miloš, ed. Vybrané vidění: Pozice a strategie výtvarné tvorby v procesu vzdělávání. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2018. ISBN 978-80-7561-165-9. |
Anotace: | Monografická publikace je kritickou studií aktuálních tendencí v oboru výtvarná výchova. Navazuje na stejnojmennou výstavu pěti kateder výtvarné výchovy (Galerie Emila Filly, 6. 12. 2017 – 25. 1. 2018), která představila vybrané strategie ve výtvarné edukaci v terciálním vzdělávání na těch pracovištích v České republice a na Slovensku, jejichž společným znakem je naplňování všech stupňů akademického vzdělávání, od bakalářské po doktorskou formu studia. Kniha obsahově rozvíjí témata interdiscipinarity, dotýká se expresivních umělecko-pedagogických oborů, výtvarného umění a dalších příbuzných oborů a také pro-inkluzivních aspektů výtvarné výchovy. Pozvaní autoři reprezentují jednotlivá pracoviště a odlišné pohledy na danou problematiku. Publikace je kritickou analýzou aktuálních tendencí v oblasti tvůrčích aktivit ve výtvarné edukaci, která mapuje aktuální problémy v oboru, například, v jakých konkrétních postupech a strategiích se odráží specifikum tvůrčích činností na katedrách výtvarné výchovy, jak reagují pracoviště na aktuální stav a proměny výtvarného umění, jak reagují na společenskou situaci a vzdělávací „objednávku“ nadřazených institucí, zda a jak reagují na neutěšenou praxi a reálnou situaci oboru v základním a středním školství nebo jak se v podobách aktuální výtvarné výchovy realizují interkulturní a pro-inkluzivní témata. Cílem publikace není jen prezentovat vybrané vidění jednotlivých pracovišť, která svým dopadem značně ovlivňují reálnou praxi, ale také otevřít kritickou diskusi nad aktuální oborovou problematikou. |
Odkaz na ISSUU.com |
—
|
2016
Název: | PŮSOBIT, KLÁST PŘEKÁŽKY, VYJÍT VSTŘÍC: ROZHOVORY S VÝTVARNÝMI UMĚLCI NA TÉMA JAK UČIT UMĚNÍ. |
Autor/autoři: | GÉRINGOVÁ, Jitka a Iva MLADIČOVÁ |
Vydavatelské údaje: | Ústí nad Labem: UJEP, 2016 |
Citace: | GÉRINGOVÁ, Jitka a Iva MLADIČOVÁ, ed. Působit, klást překážky, vyjít vstříc: rozhovory s výtvarnými umělci na téma jak učit umění. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, 2016. ISBN 978-80-7561-042-3. |
Anotace: | Publikace přináší 16 rozsáhlých rozhovorů o výuce výtvarného umění s významnými osobnostmi české umělecké scény. Jde o umělce s dlouhodobou pedagogickou zkušeností na vysokých uměleckých školách, s akademickými tituly docent a profesor. Náleží k nim Aleš Veselý, Stanislav Kolíbal, Milan Knížák, Adéla Matasová, Kurt Gebauer, Jitka Svobodová, Magdalena Jetelová, Miloš Šejn, Jindřich Zeithamml, Jiří Kovanda, Jiří David, Margita Titlová, Martin Mainer, Michal Gabriel, Milena Dopitová, Federico Díaz. Každý z oslovených autorů hovoří o vlastním specifickém vedení výuky, konkrétní práci se studenty, výběru a hodnocení studentů, možnosti rozpoznání talentu, úrovni českých vysokých uměleckých škol, zahraničních pedagogických zkušenostech, mimo jiné ale i o vlastní umělecké práci. K příspěvku každého autora je připojen i životopisný medailon, přehled jeho nejdůležitějších uměleckých aktivit. Rozhovory jsou uvedeny odbornou studií Jitky Géringové a Dagmar Myšákové „Intuitivní pedagogická pojetí expertů v oblasti umění“, seznamující čtenáře a aktuálním stavem řešení problematiky výuky výtvarného umění ve výzkumech a odborných textech v českém prostředí i v zahraničí. |
Odkaz na ISSUU.com |
—
|
2015
Název: | TOČÍME FILM! |
Autor/autoři: | KRATOCHVÍLOVÁ, Jitka a Johana GABRIELOVÁ |
Vydavatelské údaje: | Ústí nad Labem: UJEP, 2015 |
Citace: | KRATOCHVÍLOVÁ, Jitka a Johana GABRIELOVÁ. Točíme film! Ústí nad Labem: UJEP, 2015. s. 152. ISBN ISBN: 978-80-7414-935-1. |
Anotace: | Publikace Točíme film! se věnuje kouzelnému světu filmu a jeho zprostředkování dětem a studentům. Cílem publikace není popsat dějiny filmu v celé jejich velkoleposti, ale představit vybrané podstatné události, které korespondují se záměrem autorů, zprostředkovat filmovou oblast z teoretické i praktické stránky žákům ZŠ a SŠ a studentům učitelských oborů VŠ. Kniha vznikla jako doplnění a shrnutí cyklu filmových škol, které vznikly v rámci projektu Teen Age Univerzity UJEP v Ústí nad Labem. Text tak shrnuje a doplňuje sérii teoretických přednášek odborníků z filmové branže a praktických workshopů z oblasti kinematografie a filmové tvorby. Druhá část publikace představuje jednotlivé filmové školy, jejich témata a výsledky společné filmové tvorby. V závěru knihy je zveřejněno všech 31 krátkých snímků, které vznikly v rámci projektu. Kniha vznikla jako shrnutí a logické vyústění dvouletého projektu. |
Odkaz na ISSUU.com |
Název: | 3D TISK |
Autor/autoři: | KRATOCHVÍLOVÁ, Jitka |
Vydavatelské údaje: | Ústí nad Labem: UJEP, 2015 |
Citace: | KRATOCHVÍLOVÁ, Jitka. 3D tisk. Ústí nad Labem: UJEP, 2015. 96 s. ISBN 978-80-7414-936-8. |
Anotace: | Publikace 3D tisk se věnuje dynamicky se vyvíjející oblasti 3D modelace a 3D tisku a zprostředkovává ji studentům. Jejím cílem je představit projekt letních škol 3D modelace, které vznikly v rámci projektu Teen Age Univerzity UJEP v Ústí nad Labem. Věnuje se fenoménu 3D tisku a možnostem jeho využití v nejrůznějších oblastech. Představuje jednotlivé technologie a postupy práce. Zprostředkovává nám vybrané události, slavná jména a týmy, které hrají důležitou roli ve vývoji v této oblasti. Druhá část publikace představuje jednotlivé workshopové dílny, jejich témata a zaměření – 3D modelace, modelace v programu SketchUp, 3D tisk, kresba 3D tužkou, brýle na virtuální realitu, 3D skenování aj. Dokumentuje průběh odborných letních škol a výsledky práce žáků ZŠ, SŠ a studentů VŠ v této oblasti. |
Odkaz na ISSUU.com |
2014
Název: | STREET ART |
Autor/autoři: | KRATOCHVÍLOVÁ, Jitka |
Vydavatelské údaje: | Ústí nad Labem: UJEP, 2014 |
Citace: | KRATOCHVÍLOVÁ, Jitka. Street art. Vyd. 1. Ústí nad Labem: UJEP, 2014, 95 s. ISBN 978-80-7414-651-0. |
Anotace: | Publikace se věnuje fenoménu streetartového umění v ucelené formě. Snaží se představit tuto společností kontroverzně vnímanou oblast komplexně a v kulturněhistorickém kontextu. Distribuuje danou problematiku, mapuje dostupné zdroje informací a srovná domácí a zahraniční zdroje a východiska. Popisuje, třídí a strukturuje množství názorů a přístupů k tomuto fenoménu. Představuje street art jako negativně vnímaný společenský jev, jako umělecký proud i jako oblast zájmu teenagerů. Nahlíží na street art v kulturně historickém kontextu a popisuje jeho vznik a vývoj v širším světovém měřítku i ve specifickém prostředí posttotalitních států střední a východní Evropy. Na devadesáti šesti stranách představuje street art jako specifický a svébytný umělecký proud, který nás denně oslovuje přímo na ulici a který se každý den mění a transformuje, vytrvale reflektuje aktuální dění společnosti, potřeby a možnosti každého z nás, a to jak v roli tvůrců, tak diváků. Publikace se se pro velký zájem čtenářů dočkala i druhého vydání. |
Odkaz na ISSUU.com |
Název: | Integra Jam 2010-2014 |
Autor/autoři: | KRATOCHVÍLOVÁ, Jitka a Hana PEJČOCHOVÁ |
Vydavatelské údaje: | Ústí nad Labem: UJEP, 2014 |
Citace: | KRATOCHVÍLOVÁ, Jitka a Hana PEJČOCHOVÁ. Integra Jam 2010-2014. Vyd. 1. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2014, 77 s. ISBN 978-80-7414-694-7. |
Anotace: | Katalog z výtvarně integračního workshopu zachycuje proces příprav a realizace celého projektu, ukazuje průběžný i finální výsledek a poukazuje na tvorbu zúčastněných klientů, studentů i výtvarných umělců. Jednotlivé texty objasňují myšlenkové zázemí a záměr projektu. |
Odkaz na ISSUU.com |
2013
Název: | PEDAGOGIKA UMĚNÍ – UMĚNÍ PEDAGOGIKY, ANEB, PŘÍNOS OBORU VÝTVARNÁ VÝCHOVA KE VŠEOBECNÉMU VZDĚLÁVÁNÍ |
Autor/autoři: | UHL SKŘIVANOVÁ, Věra (ed.) |
Vydavatelské údaje: | Ústí nad Labem: UJEP, 2014 |
Citace: | UHL SKŘIVANOVÁ, Věra. (ed.) Pedagogika umění – umění pedagogiky, aneb, Přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. Vyd. 1. Ústí nad Labem: UJEP, 2014, 253 s. ISBN 978-80-7414-663-3. |
Anotace: | 15.–17. 10. 2012 se konala na KVK PF UJEP konference. Rozšířené verze vybraných příspěvků pak tvoří tuto monografii. |
Odkaz na ISSUU.com |
–
|
Název: | JAROSLAV BROŽEK – ZWISCHEN KÜNSTLER, PÄDAGOGE UND WISSENSCHAFTLER |
Autor/autoři: | KRATOCHVÍLOVÁ, Jitka (ed.) a Hana PEJČOCHOVÁ (ed.). |
Vydavatelské údaje: | Ústí nad Labem: PF UJEP, 2013 |
Citace: | KRATOCHVÍLOVÁ, Jitka (ed.) a Hana PEJČOCHOVÁ (ed.). Jaroslav Brožek – zwischen Künstler, Pädagoge [sic] und Wissenschaftler: kritische Edition des Schaffens. 1. Ausg. In Ústí nad Labem: PF UJEP, 2013, 132 s. ISBN 978-80-7414-662-6. |
Anotace: | Die Publikation Jaroslav Brožek – zwischen Künstler, Pädagoge und Wissenschaftler /kritische Edition des Schaffens/ beschreibt konkrete Aspekte aus dem Leben dieser bedeutungsvollen Persönlichkeit der tschechischen Kunstpädagogik. In einzelnen Kapiteln widmen sich die Autoren einigen charakteristischen Tätigkeiten und Berufen, die das Leben von Prof. Jaroslav Brožek begleiten. In seiner Persönlichkeit verschmelzen unter anderen ein Künstler, ein Pädagoge und ein Wissenschaftler. Gerade diese viele Schichten drücken die Titel der Kapitel aus, mit einem „zwischen“ eingeleitet. Einzelne Kapitel stellen eine Übersicht der grundlegenden Meilensteine im Brožeks Leben sowie in der Geschichte der Tschechischen Republik vor; beachten seine Rolle eines Vermittlers der bildenden Kunst; erforschen seine Kunsttätigkeit und erinnern und priesen seine Forschungstätigkeit. Die Besonderheit der Auffassung einzelnen Textautoren liegt im suchen nach Kontexte v der Geschichte und Gegenwart der Kunst, Pädagogik und wissenschaftlichen Sphäre. Sie widmen sich somit nicht nur der Geschichte und Beruf eines konkreten Menschen, sondern suchen auch allgemein gesellschaftliche und menschliche Zusammenhänge. |
Odkaz na ISSUU.com |
Název: | MODY KOMUNIKACE |
Autor/autoři: | KRATOCHVÍLOVÁ, Jitka a Hana PEJČOCHOVÁ |
Vydavatelské údaje: | Ústí nad Labem: PF UJEP, 2013 |
Citace: | KRATOCHVÍLOVÁ, Jitka a Hana PEJČOCHOVÁ. Mody komunikace. Vyd. 1. V Ústí nad Labem: PF UJEP, 2013, 107 s. ISBN 978-80-7414-688-6. |
Anotace: | Publikace shrnuje výsledky třífázového kvantitativního pedagogického výzkumu zkoumajícího komunikační chování účastníků performativních aktivit a jejich vlastní autoevaluaci komunikačního chování. Cílem publikace je ukázat způsoby a formy komunikace pedagogů, umělců, studentů, žáků a klientů intaktní a neintaktní části společnosti. Výzkum sleduje sociální komunikaci a jednotlivé formy jejího prolnutí do verbálně vyjádřených promluv a naopak ovlivnění sociální komunikace verbálními vyjádřeními. |
Odkaz na ISSUU.com |
–
|
2012
Název: | TAJEMSTVÍ VÝROBY SKLA |
Autor/autoři: | MÜLLEROVÁ, Radka a Jitka KRATOCHVÍLOVÁ |
Vydavatelské údaje: | Ústí nad Labem: UJEP, 2012 |
Citace: | MÜLLEROVÁ, Radka a Jitka KRATOCHVÍLOVÁ. Tajemství výroby skla. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 2012, 70 s. ISBN 978-80-7414-454-7. |
Anotace: | Katalog z letní školy „Tajemství výroby skla“ (5.–9. září 2011) pořádané v rámci projektu „To je věda, seznamte se“. Nad názvem: Teen age university. |
Odkaz na ISSUU.com |
–
|
Název: | OD TUŽKY KE SPREJI |
Autor/autoři: | KRATOCHVÍLOVÁ, Jitka |
Vydavatelské údaje: | Ústí nad Labem: PF UJEP, 2012 |
Citace: | KRATOCHVÍLOVÁ, Jitka. Od tužky ke spreji. Vyd. 1. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2012, 146 s. ISBN 978-80-7414-4. |
Anotace: | Katalog s umělecko-vědných kurzů Teen age university zaměřených na fenomén streetartového umění pořádané v rámci projektu To je věda, seznamte se. |
Odkaz na ISSUU.com |
–
|
Název: | JAROSLAV BROŽEK – MEZI UMĚLCEM, PEDAGOGEM A VĚDCEM: KRITICKÁ EDICE TVORBY. |
Autor/autoři: | KRATOCHVÍLOVÁ, Jitka (ed.), Hana PEJČOCHOVÁ (ed.) |
Vydavatelské údaje: | Ústí nad Labem: PF UJEP, 2012 |
Citace: | KRATOCHVÍLOVÁ, Jitka (ed.), Hana PEJČOCHOVÁ (ed.) Jaroslav Brožek – mezi umělcem, pedagogem a vědcem: (kritická edice tvorby). Vyd. 1. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, Pedagogická fakulta, 2012, 118 s. ISBN 978-80-7414-563-6. |
Anotace: | Publikace Jaroslav Brožek – mezi umělcem, pedagogem a vědcem (kritická edice tvorby) popisuje konkrétní aspekty života této významné osobnosti české výtvarné pedagogiky. V jednotlivých kapitolách se autoři věnují několika charakteristickým činnostem a profesím, provázejícím život prof. Jaroslava Brožka. V jeho osobnosti se totiž mimo jiné snoubí umělec, pedagog i vědec. Právě onu mnohovrstevnatost vystihují názvy kapitol, začínající uvozením „mezi“. Jednotlivé kapitoly představují přehled základních mezníků Brožkova života i dějin České republiky, všímají si jeho role zprostředkovatele výtvarného umění, zkoumají jeho uměleckou činnost a znovu připomínají a vyzdvihují jeho výzkumnou činnost. Zvláštnost přístupu autorů jednotlivých textů spočívá v hledání kontextů v historické i současné umělecké, pedagogické a vědecké scéně. Nevěnují se tudíž pouze historii a profesi konkrétního člověka, ale hledají i souvislosti obecně společenské a lidské. |
Odkaz na ISSUU.com |
2011
Název: | POMÁHAJÍCÍ PROFESE: TVOŘIVÉ ZACHÁZENÍ S ODVRÁCENOU STRANOU. |
Autor/autoři: | GÉRINGOVÁ, Jitka |
Vydavatelské údaje: | Praha: Triton, 2011 |
Citace: | GÉRINGOVÁ, Jitka. Pomáhající profese: tvořivé zacházení s odvrácenou stranou. Vyd. 1. Praha: Triton, 2011, 198 s. Psyché (Triton). ISBN 978-80-7387-394-3. |
Anotace: | Kniha zkoumá tematiku problematických aspektů pomáhajících profesí a hledá možnosti jak s nimi smysluplně zacházet pomocí rozvíjení tvořivosti. |
Odkaz na ISSUU.com |
–
|
2010
Název: | INTERPRETACE A METODY VE VIZUÁLNÍCH OBORECH |
Autor/autoři: | DYTRTOVÁ, Kateřina |
Vydavatelské údaje: | Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2010, Acta Universitatis Purkynianae. |
Citace: | DYTRTOVÁ, Kateřina. Interpretace a metody ve vizuálních oborech. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2010, 249 s. Acta Universitatis Purkynianae. ISBN 978-80-7414-250-5. |
Anotace: | Hlavními tématy publikace jsou různé typy interpretací vizuálních oborů a edukační metody vyvíjené k chápání a odhalování fungujících vztahových, interakčních soustav. Hudba, forma a obsah jako možnosti interpretace výtvarných oborů. Přichází s myšlenkou aktualizovaného, nechronologického využití dějin vizuálních oborů v první části, tak při praktických výtvarných tvůrčích činnostech (komiks, smyslový přepis) obsažených v části druhé. |
Odkaz na ISSUU.com |
–
|
Název: | HRANICE OBORU: SBORNÍK KOLOKVIA DOKTORSKÉHO STUDIA OBORU VÝTVARNÁ VÝCHOVA: KATEDRA VÝTVARNÉ KULTURY PF UJEP V ÚSTÍ NAD LABEM 2010 |
Autor/autoři: | DYTRTOVÁ, Kateřina (ed.), Jitka KRATOCHVÍLOVÁ (ed.) a Hana PEJČOCHOVÁ (ed.) |
Vydavatelské údaje: | Ústí nad Labem: UJEP, 2010 |
Citace: | DYTRTOVÁ, Kateřina (ed.), Jitka KRATOCHVÍLOVÁ (ed.) a Hana PEJČOCHOVÁ (ed.). Hranice oboru: sborník kolokvia doktorského studia oboru výtvarná výchova: katedra výtvarné kultury PF UJEP v Ústí nad Labem 2010. Vyd. 1. V Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2010, 94 s. ISBN 978-80-7414-238-3. |
Anotace: | Sborník doktorandského kolokvia mapuje úroveň jednotlivých příspěvků doktorandů, kteří tak přispívají k diskuzi o tom, jaká je vnitřní struktura oboru výtvarná výchova a kde jsou jeho hranice, což je v době pluralitních tendencí a interdisciplinárních vztahů důležitá modelace oboru a možnost ovlivnit aktuálně zaměření jednotlivých doktorandů. |
Odkaz na ISSUU.com |
Název: | INTEGRA JAM |
Autor/autoři: | KRATOCHVÍLOVÁ, Jitka, Hana PEJČOCHOVÁ a Iva BALKÓ |
Vydavatelské údaje: | Ústí nad Labem: UJEP, 2010 |
Citace: | KRATOCHVÍLOVÁ, Jitka, Hana PEJČOCHOVÁ a Iva BALKÓ. Integra Jam. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2010, 44 s. ISBN 978-80-7414-285-7. |
Anotace: | Katalog z výtvarně integračního workshopu zachycuje proces příprav a realizace celého projektu, ukazuje průběžný i finální výsledek a poukazuje na tvorbu zúčastněných klientů, studentů i výtvarných umělců. Jednotlivé texty objasňují myšlenkové zázemí a záměr projektu. |
Odkaz na ISSUU.com |