Studium pedagogiky pro učitele 2. stupně ZŠ a učitele SŠ (e-přihláška: SP U)
E-přihláška: SP U, označení fakulty PFC – nepožadujeme platbu za podání přihlášky. Do e-přihlášky žádné soubory nevkládejte, pouze do poznámky uveďte alespoň jednu zvolenou oborovou didaktiku, která svým charakterem odpovídá předchozímu magisterskému vzdělání (nabídka v textu níže).
O přijetí rozhoduje pořadí doručení vytištěné a podepsané podané e-přihlášky a úředně ověřené kopie diplomu (Ing., Mgr., včetně dodatku).
STAG: Prohlížení: Fakulta PFC, akad.rok 2025/2026 – Hledat – SP U 24
Akreditace MSMT – 4828/2024-7-35
Jedná se o třísemestrové studium ke splnění kvalifikačních předpokladů podle § 1 a 2 vyhlášky 317/2005 o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků – studium pedagogiky v rozsahu 300 hodin. Tím absolvent získá odbornou kvalifikaci pedagogického pracovníka – učitele 2. stupně základních škol podle a učitele všeobecně vzdělávacích předmětů středních škol podle § 7a písm. c) odst. 2 zákona č. 563/2004 o pedagogických pracovnících.
Studium je zaměřené na osvojení si kompetencí v oborech: pedagogika psychologie, pedagogika, obecná didaktika, tvorba kurikula, oborová didaktika všeobecně vzdělávacích předmětů, potřebných k výkonu funkce pedagogického pracovníka (učitele 2.st. ZŠ a učitele SŠ).
Forma: Forma je prezenční a probíhá v pátek od 14.hod. a v sobotu od 9.hod. v konkrétních termínech dle rozvrhu v daném semestru v blocích. Jedná se celkem o 300 hodin studia, z toho je 150 hodin prezenčních a 150 hodin tvoří praxe.
Vzdělávací cíl: Cílem studia je splnění kvalifikačních předpokladů podle § 1 a 2 vyhlášky 317/2005 o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků – studium pedagogiky v rozsahu 300 hodin. Tím absolvent získá odbornou kvalifikaci pedagogického pracovníka – učitele 2. stupně základních škol podle a učitele všeobecně vzdělávacích předmětů středních škol podle § 7a písm. c) odst. 2 zákona č. 563/2004 o pedagogických pracovnících. Účastníci získají kompetence (znalosti a dovednosti) v oblasti pedagogické, psychologické, obecně didaktické, komunikační, legislativní, speciálně pedagogické a oborově didaktické. Uvedené kompetence jim umožní výkon kvalifikované profese učitele na 2. stupni základních škol a na středních školách. Konkrétní cíle programu jsou pak uvedeny v následujícím kompetenčním rámci absolventa a absolventky.
Hodinová dotace: Celkový počet hodin vzdělávacího programu činí 300 hodin, jedná se o kombinaci prezenčního a distančního studia a praxe. Počet hodin pro jednotlivé předměty a praxe uvádí tabulky v bodě 2. Nezbytná přítomnost účastníků na vzdělávání je stanovena na 75% účast na teoretické části programu a 100% účast na praxi. Jelikož je uplatněna kombinovaná forma programu se počítá se 75% účast v každé z realizovaných forem programu.
Upřesnění cílové skupiny: Absolventi magisterských studijních programů neučitelského zaměření, v jednom ročníku, kteří vyučují nebo chtějí vyučovat na 2. stupni základních škol nebo všeobecně vzdělávací předmět nebo předměty na středních školách, které svým charakterem odpovídají jejich předchozímu magisterskému vzdělání.
Plánové místo konání: Centrum celoživotního vzdělávání PF UJEP, učebny na adresách: České mládeže 8, Pasteurova 1, Hoření 13, 400 96 Ústí nad Labem.
Odborný garant: prof. PaedDr. Pavel Doulík, Ph.D., Katedra pedagogiky a aplikovaných disciplín PF UJEP
Materiální a technické zabezpečení:
Sylaby pro každý uvedený předmět a dále studijní opory včetně další odborné literatury (dostupnost ve Vědecké knihovně UJEP, v prostředí LMS Moodle).
Učebny PF UJEP jsou standardně vybaveny výpočetní technikou (PC a dataprojektor) pro potřeby všech studentů studijních programů PF. Učebny vybavené interaktivní tabulí typu SmartBoard, 20 studentskými multimediálními PC stanicemi s OS Windows a programovým balíkem MS Office 2019, programy Zoner Photo studio, Smart NTB, které studenti běžně využívají k práci. Wifi připojení umožňuje studentům využívat i vlastní NTB a tablety
Způsob zakončení studia:
Prezentace a obhajoba závěrečné písemné práce (včetně rozpravy na portfoliem) před zkušební komisí a závěrečná komisionální ústní zkouška z těchto předmětů:
– pedagogika,
– psychologie,
– oborová didaktika.
Portfolio obsahuje
- a) písemné přípravy alespoň 5 vyučovacích hodin praxe,
- b) písemný rozbor průběhu a výsledku vyučovacích hodin uvedených v písmenu a) na základě reflexe s učitelem, který vedl praxi,
- c) písemné závěrečné hodnocení6 praxe účastníka studia učitelem, který vedl praxi, a
- d) sebehodnocení v profesních kompetencích (dle Kompetenčního rámce absolventa či absolventky učitelství či jeho části nebo podle z něj odvozeného sebehodnotícího nástroje)
- e) další doklady, pokud jsou uvedeny v akreditaci vzdělávacího programu.
Mezi další doporučené součásti portfolia patří:
- f) seznam odborné literatury zejména z oblasti pedagogiky, didaktiky a psychologie, kterou účastník použil pro přípravu a výkon praxe,
- g) anonymizované výstupy práce žáků vytvořené během praxe (které dokládají proces či výsledky učení žáků či jejich pokrok v souvislosti s hodinami vedenými účastníkem v průběhu pedagogické praxe; jedná se o podklady využitelné zejména v průběhu reflexe těchto hodin).
Závěrečná písemná práce: Součástí obhajoby závěrečné písemné práce je rozprava nad portfoliem, které je přílohou závěrečné písemné práce, a tato práce z portfolia vychází a odkazuje na něj. Cílem závěrečné písemné práce je prokázat naplnění profesních kompetencí účastníkem a formulovat učitelskou vizi účastníka či účastnice programu, tj. zformulovat, jakým chce být účastník učitelem či jakou učitelkou a proč; co to přinese žákům a žákyním; jak je tato vize ukotvena v odborné literatuře; jaké kroky k jejímu naplnění už účastník či účastnice vykonal/a; jaké profesní kompetence za tímto účelem rozvinul/a, jakým způsobem, a jaké o tom má důkazy ve svém portfoliu. Závěrečná písemná práce v tomto případě je tedy vysvětlením a syntézou portfolia a prokazuje rozvinutí profesních kompetencí účastníka. Smyslem práce je mj. přispět k vědomému utváření profesního sebepojetí účastníka. Účastníkům bude detailně předem vysvětlen smysl písemné práce i způsob jejího zpracování a bude jim poskytnuto přesné zadání a doporučená struktura a rozsah práce.
Osvědčení o absolvování studia v oblasti pedagogických věd v souladu s § 1a 2 vyhlášky č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků, jehož absolvent bude – učitel 2. stupně základních škol a učitel všeobecně vzdělávacích předmětů středních škol podle § 7a písm. c) odst. 2 zákona č. 563/2004 o pedagogických pracovnících.
Cena kurzu 50 000 Kč. V případě studia další didaktiky se cena navyšuje o 5 000,- Kč. (bude možné rozložit na splátky, zaměstnavatel může hradit z prostředků DVPP).
Tato cena reflektuje 150 hodin praxe, které musí účastník absolvovat a kterou podle nových standardů nebude již možné uznávat z předchozího působení na pozici učitele.
Nabídka oborových didaktik
Didaktika anglického jazyka pro 2. stupeň ZŠ a SŠ
Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ a SŠ
Didaktika hudební výchovy pro 2. stupeň ZŠ a SŠ
Didaktika tělesné výchovy pro 2. stupeň ZŠ a SŠ
Didaktika výtvarné výchovy pro 2. stupeň ZŠ a SŠ
Didaktika německého jazyka pro 2. stupeň ZŠ a SŠ
Didaktika dějepisu pro 2. stupeň ZŠ a SŠ
Didaktika společenských věd pro 2. stupeň ZŠ a SŠ
Didaktika ekonomických předmětů pro SŠ
Didaktika biologie (přírodopisu) a environmentální výchovy pro 2. stupeň ZŠ a SŠ
Didaktika chemie pro 2. stupeň ZŠ a SŠ
Didaktika technických předmětů pro 2. stupeň ZŠ a SŠ
Didaktika zeměpisu pro 2. stupeň ZŠ a SŠ
Didaktika fyziky pro 2. stupeň ZŠ a SŠ
Didaktika matematiky pro 2. stupeň ZŠ a SŠ
Didaktika informatiky pro 2. stupeň ZŠ a SŠ
Didaktika pedagogiky pro SŠ