Prevence sociálně patologických jevů

Akreditace MŠMT:  1156/2023-4-16

Charakter programu

Jedná se o dvouleté studium (čtyřsemestrální) studium v souladu s § 9 písm. c) vyhlášky MŠMT ČR č. 317/2005 Sb., které je zaměřeno na získání vědomostí a dovedností, které se projeví ve schopnostech aplikace pedagogiky a psychologie, adiktologie a výstupů z nejnovějších výzkumů v oblasti prevence sociálně nežádoucích jevů.

Úspěšný absolvent je kvalifikován k výkonu pozice školního metodika prevence ve školách.

Forma

Celoživotní vzdělávání, 250 hodin, 235 hodin přímé výuky, 15 hodin praktické odborné stáže spojené s reflektivním seminářem.

Výuka probíhá v pátek od 14.hod. a v sobotu od 9.hod. v konkrétních termínech dle rozvrhu v daném semestru.

Vzdělávací cíl

Cílem vzdělávacího programu je jeho účastníkům nejen rozšířit dosavadní teoretické znalosti a praktické dovednosti z oblasti primární prevence rizikového chování, ale i vytvořit nástroje využitelné pro koordinaci a spolupráci při realizaci programů primární prevence mezi jednotlivými subjekty.

Konkrétně k získání kompetencí absolventa jsou realizovány tyto cíle:

prohloubit kompetence účastníků kurzu v oblasti primární prevence rizikového chování,

seznámit účastníky kurzu s různými formami efektivní primární prevence rizikového chování zejména s ohledem na školní prostředí,

vyjasnit a definovat roli školních metodiků prevence a jejich postavení v rámci školy a v rámci dalších složek podílejících se na realizaci primární prevence,

seznámit účastníky s problematikou právních předpisů souvisejících s rizikovým chováním a školním prostředím,

rozvíjet praktické dovednosti pro řešení konkrétních problematických situací a náročných životních situací, rozvíjet kompetence školních metodiků prevence pro práci s dětmi vykazující vyšší riziko vzniku a rozvoje jednotlivých forem rizikového chování a to jak s jednotlivcem, tak se skupinou (třídou) a naučit účastníky tyto jedince vytipovávat a indikovat do dalších služeb a institucí odborné intervence,

do výuky zahrnout témata orientovaná na získání a prohloubení praktických dovedností pro práci s dětmi a komunikaci s jejich rodiči,

posílit kompetentnost školních metodiků primární prevence při přípravě a realizaci Minimálních programů primární prevence,

podpořit rozvoj vzájemné spolupráce mezi subjekty realizujícími programy primární prevence, pedagogy, institucemi a odborníky.

Podmínky pro přijetí ke studiu

Vzdělávací program je určen pro pedagogické pracovníky podle zákona 563/2004 Sb., zvláště pro školní metodiky prevence na ZŠ a SŠ, VOŠ a zájemce o tuto funkci, pedagogické pracovníky škol a školských zařízení, vychovatele, speciální pedagogy, psychology, pedagogy volného času, asistenty pedagoga, trenéry, vedoucí pedagogické pracovníky.

Odborný garant   Mgr. Zdeněk Svoboda, Ph.D.

Odborný asistent katedry pedagogiky PF UJEP, zabývající se problematikou prevence sociálně patologických jevů, sociální pedagogiky, speciální pedagogiky a interkulturním vzděláváním.

Plánové místo konání

Výuka bude probíhat v učebnách v budovách PF UJEP a případně v konzultačních střediscích Most, Karlovy Vary.

Způsob vyhodnocení akce a ukončení studia

V průběhu studia je vedle běžných kontrol studia (zápočet, zkouška), které ověřují získané vědomosti, znalosti a dovednosti získané v dílčích předmětech vzdělávacího plánu, realizovány ještě tři další kontroly studia, které mají charakter sumativního hodnocení.

Jedná se o ročníkovou práci, která je předstupněm závěrečné práce v předpokládaném rozsahu 10 – 15 stran textu. Práce bude zaměřena na specifika tvorby školního programu prevence sociálně patologických jevů. Práce musí být realizována v průběhu prvního roku studia. Závěrečnou práci, která je rozšířením ročníkové práce na rozsah 20 – 25 stran textu a je obohacena o techniky interaktivní práce se třídou nebo o provedení diagnostiky žáka či školní třídy. Je vhodné, když se opírá o příklady dobré praxe. V rámci závěrečné práce je důraz kladen především na praktické využití, příklady dobré preventivní práce, analýzu osvědčených programů a postupů. Závěrečná práce je oponována recenzním posudkem a práci frekventant obhajuje při závěrečné zkoušce před tříčlennou komisí.

Závěrečnou zkoušku odborně zaměřenou do oblasti sociální patologie a dále prevence sociálně patologických jevů. Závěrečná zkouška probíhá před tříčlennou komisí, z níž alespoň jeden člen je lektorem tohoto vzdělávacího programu a alespoň jeden je odborníkem z praxe na oblast prevence sociálně patologických jevů.

Otázky závěrečné zkoušky kopírují jednotlivá témata vzdělávacího plánu. Každý frekventant dostává dvě otázky, z nichž: jedna spočívá v podrobné charakteristice určitého sociálně patologického jevu, vymezení jeho etiologie, vývoje, projevů, následků, specifikace možných intervencí ze stran pedagogických pracovníků, poradenských zařízení eventuálně dalších odborníků, druhá představuje otázku z oblasti prevence sociálně patologických jevů, jejího řízení a evaluace. Tato otázka zahrnuje širší okruh témat, která obsahově vycházejí z tematických oblastí vzdělávacího plánu.

Předpokládaná cena pro jednoho účastníka na jeden semestr činí: 6 500,- Kč.