Matematika jinak (pro 1. a 2. st. ZŠ)

Akreditace MŠMT 27998/2022-4-854

Hodinová dotace
16 hodin přímé výuky (4 krát 4 hodiny). Účastníci obdrží certifikát až po absolvování celého semináře, nikoliv pouze vybraných jednotlivých cyklů.

Počet účastníků a upřesnění cílové skupiny pedagogů
15 účastníků, učitelé 1. a 2. st. ZŠ podle zákona č. 563/2004 Sb.

Odborný garant a lektor: Mgr. Vlastimil Chytrý, Ph.D.

Základní myšlenkou celého kurzu je seznámit posluchače s metodami omezujícími využití frontálního způsobu vyučování, kdy hlavní dikce je směřována zejména k rozvoji matematické gramotnosti a metakognice žáka. Kurz je koncipovány tak, že po jeho ukončení budou absolventi sami schopni tento kurz prezentovat na svých školách jako lektoři nebo v rámci DVPP vzdělávat. Program kurzu je realizován z části v učebnách PF UJEP a z části mimo budovu, kde si účastníci kurzu ověří své znalosti a dovednosti připravovat a řešit konkrétní matematické úlohy pomocí moderních didaktických multimediálních pomůcek. Studenti tak získají nejen přehled o metodách rozvíjejících matematickou gramotnost a podporující metakognici, získají také ucelené teoretické zázemí s těmito fenomény spojené. Hlavní akcent bude kladen nejen na metodu PBL vycházející z konstruktivistického pojetí výuky a přímo podporující metakognici žáků, ale také na méně známé metody jako je BOV, skupinové vyučování, metoda černé skříňky a další. Zmíněna bude práce s Cabri geometrií, ale také s multimediální mobilní učebnou, didaktickými hrami a jinými netradičními pomůckami.

1. Setkání – 4 hodiny

Vymezení základních pojmů (matematická gramotnost, metakognice). Teoretický a praktický náhled do problematiky didaktického konstruktivismu zaměřený převážně na aplikaci mechanismu poznávacího procesu do prostředí vyučovací jednotky s akcentem na pochopení způsobu zařazení nové myšlenky/pojmu do již existující kognitivní struktury žáka. Provázanost didaktického konstruktivismu s méně známými metodami výuky.

2. Setkání – 4 hodiny

Didaktický konstruktivismus – metakognice a metoda PBL. Základní teoretická východiska včetně vzájemného provázání zmíněného. Ukázka využití metody PBL v praxi. Ukázka možnosti měření metakognitivní rozvinutosti žáka včetně metakognitivního monitorování.

3. Setkání – 4 hodiny

Seznámení s didaktickými hrami. Ukázka konkrétních didaktických her, rozdíl didaktických her od her běžně používaných, stanovení kritérií pro výběr vhodných didaktických her, sestavení záznamový archů, na základě kterých je možné poznat, jak žák hru hrál a jakých mentálních procesů při hře využíval. Využití metod brainstorming a brainwriting při vyučování matematice (případně využití při jiných předmětech), podrobný rozbor těchto metod na konkrétní ukázce. Rozbor části brainstormingové metody, kterou je metoda rolestorming.

4. Setkání – 4 hodiny

Rozbor méně známých vyučovacích hodin. Tento blok bude zaměřen zejména na následující netradiční vyučovací metody: Metoda černé skříňky, Metoda konfrontace, Metoda lodní porady, Gordonova metoda. U každé z těchto metod proběhne podrobný rozbor výhod/ nevýhod a také rozbor konkrétních ukázek.

Předpokládaná cena pro jednoho účastníka při počtu 10 činí 2150,- Kč.