Matematika jinak pro učitele SŠ a VOŠ

Hodinová dotace
16 hodin přímé výuky (4 krát 4 hodiny). Účastníci obdrží certifikát až po absolvování celého semináře, nikoliv pouze vybraných jednotlivých cyklů.

Počet účastníků a upřesnění cílové skupiny pedagogů
15 účastníků, pedagogičtí pracovníci SŠ a VOŠ včetně vedoucích pedagogických pracovníků podle zákona č. 563/2004 Sb.
Absolvent získá osvědčení o absolvování průběžného vzdělávání (§ 10, Vyhláška č. 317/2005 Sb.
o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků).

Odborný garant a lektor: Mgr. Vlastimil Chytrý, Ph.D.

Předložený kurz je vystavěn na principech § 10 vyhlášky č. 317/2005 Sb. jakožto studia k prohlubování odborné kvalifikace v oblasti didaktiky matematiky a to jak po stránce teoretické, tak zejména praktické. Hlavní dikce je směřována k omezení frontálního způsobu výuky a přípravy učitelů na vedení hodiny zcela odlišným způsobem. Kurz je rozdělen do několika na sebe navazujících bloků. Každý z těchto bloků je uvozen základními teoretickými východisky dané problematiky včetně všech kladů, záporů a možností zapojení do výuky. Následuje konkrétní ukázka ve formě skupinového vyučování doprovázena dílčími vstupy ve formě úkolů, testových baterií atd. V závěru každého bloku se očekává, že posluchači sami prezentují nově nabyté vědomosti (forma prezentace je závislá na počtu uchazečů). Studenti tak získají nejen přehled o metodách rozvíjejících matematickou gramotnost a podporující metakognici, získají také ucelené teoretické zázemí s těmito fenomény spojené. Program kurzu je realizován z části v učebnách PF UJEP a z části mimo budovu, kde si účastníci kurzu ověří své znalosti a dovednosti připravovat a řešit konkrétní matematické úlohy pomocí moderních didaktických multimediálních pomůcek. Hlavní důraz je tedy kladen na činnosti, které umožní posluchačům uvědomit si:

Jakým způsobem se nová myšlenka zařazuje do již existující kognitivní struktury žáka. V tomto případě se jedná o dva mechanismy poznávacího procesu žáka.

Jak předejít „bacilu formalismu“ na základě vhodného výkladu a testování žáka.
Jaká je sebereflexe žáka ve smyslu přeceňování nebo podceňování na základě metakognitivního monitorování. Posluchači se nejen naučí, jak analyzovat sebepojetí žáka, ale naučí se jej také pozitivně ovlivnit na základě metody PBL (problém based learning).
Jakým způsobem je možné zařadit méně známé výukové metody do vyučování.

Jednotlivé činnosti budou teoreticky analyzovány, tak také prakticky ozkoušeny. Po teoretické stránce seznámí zejména s:
i) Konstruktivistické pojetí výuky,
ii) Metoda PBL,
iii) Metakognitivní rozvinutost žáka,
iv) Metakognitivní monitorování. V případě metakognitivního monitorování bude okrajově také zmíněno, jakým, způsobem se správně sestavuje didaktický test, jelikož kvalita testu je pro testování sebehodnocení žáka nepostradatelná.Po praktické stránce je kurz zaměřen na oblasti:
Badatelsky orientované vyučování
Geogebra (práce s interaktivní mobilní učebnou)
Matematické hry a stavebnice (X-Geo, Cubulus, Abakus, Polydron, a další.)
Netradiční přístupy k vyučování (brainstorming a brainwriting, Metoda černé skříňky, Metoda konfrontace, Metoda lodní porady, Gordonova metoda)

  1. Setkání – 4 hodiny

Vymezení základních pojmů (matematická gramotnost, metakognice, metakognitivní rozvinutost, metakognitivní monitorování). Teoretický a praktický náhled do problematiky didaktického konstruktivismu zaměřený převážně na aplikaci mechanismu poznávacího procesu do prostředí vyučovací jednotky s akcentem na pochopení způsobu zařazení nové myšlenky/pojmu do již existující kognitivní struktury žáka. Provázanost didaktického konstruktivismu s méně známými metodami výuky.

  1. Setkání – 4 hodiny

Didaktický konstruktivismus – metakognice a metoda PBL.  Základní teoretická východiska včetně vzájemného provázání zmíněného. Ukázka využití metody PBL v praxi na úlohách vhodných pro studenty středních škol. Ukázka možnosti měření metakognitivní rozvinutosti žáka včetně metakognitivního monitorování s akcentem na správnost testování po didaktické stránce. Upozornění na silná a slabá místa klasického testování s akcentem na úlohy vyšší kognitivní náročnosti.

  1. Setkání – 4 hodiny

Seznámení s didaktickými hrami. Ukázka konkrétních didaktických her, rozdíl didaktických her od her běžně používaných, stanovení kritérií pro výběr vhodných didaktických her, sestavení záznamový archů, na základě kterých je možné poznat, jak žák hru hrál a jakých mentálních procesů při hře využíval. Využití metod brainstorming a brainwriting při vyučování matematice (případně využití při jiných předmětech), podrobný rozbor těchto metod na konkrétní ukázce. Rozbor části brainstormingové metody, kterou je metoda rolestorming. Ukázka práce s interaktivní mobilní učebnou, Geogebrou a matematickými hrami/stavebnicemi jako je X-Geo, Cubulus, Abakus, Polydron a další.

  1. Setkání – 4 hodiny

Rozbor méně známých vyučovacích metod/přístupů. Tento blok bude zaměřen zejména na následující netradiční vyučovací metody: Metoda černé skříňky, Metoda konfrontace, Metoda lodní porady, Gordonova metoda. U každé z těchto metod proběhne podrobný rozbor výhod/nevýhod a také rozbor konkrétních ukázek.
Předpokládaná cena kurzu pro jednoho účastníka při počtu 10 činí 2 150,- Kč.