Kvalifikační práce

Od akademického roku 2019/2020 se ruší povinnost odevzdávat text práce v kopii na CD. Práce se nadále budou odevzdávat pouze tištěné a elektronicky nahrávat do systému STAG. CD může student použít jen jako nosič pro eventuální elektronickou přílohu (např. při obsáhlém výzkumu).

Bakalářské a diplomové práce jsou souhrnně označovány jako kvalifikační práce. Vypracování takového dokumentu vyžaduje dostatek času, nápaditosti i odborné zdatnosti. Zadávání a psaní kvalifikačních prací se řídí směrnicí děkana PF UJEP i směrnicí rektora, které stanovují, že podklad pro zadání kvalifikační práce musí být schválen (včetně všech podpisů a zadání do STAGu) minimálně 6 měsíců před plánovaným odevzdáváním práce (termíny odevzdání kvalifikačních prací se řídí harmonogramem PF UJEP).

Níže najdete všechny potřebné podklady, které je bezpodmínečně nutné si dobře nastudovat a následně podle nich také postupovat.

Ke stažení:

Směrnice děkana: Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací na PF UJEP

Směrnice rektora: Ke zveřejňování závěrečných prací

Jak psát kvalifikační práce

Doporučení k formální úpravě kvalifikačních prací obhajovaných na KBO PF UJEP

Doporučení k sestavování odkazů v textu a vytváření bibliografických citací

Český jazyk a literatura

obhájené práce do r. 2013

       obhájené práce od r. 2014 do r. 2021

Možná témata k zadání bakalářských prací

Lingvistická témata

PhDr. Ilona Balkó, Ph.D. – Vývoj výslovnosti a pravopisu přejatých slov / Analýza úkolů a cvičení v učebnicích českého jazyka z hlediska přípravy žáků na rozvoj řečnických dovedností / Změny artikulačního tempa v závislosti na délce intonačních frází

doc. Mgr. Patrik Mitter, Ph.D. – Jazyk a styl textů současné česky psané publicistiky – na základě zvoleného periodika (deníku, časopisu) /téma bude konkretizováno po dohodě s bakalariantem/

PhDr. Mira Marvanová, Ph.D. – Vybrané sémantické gramatické třídy slov ve staroslověnštině a jejich analýza / Vybrané gramatické třídy slov ve staroslověnštině a jejich analýza / Výzkum a analýza na základě Českého národního korpusu daných skupin frazému v češtině

PhDr. František Čajka, Ph.D. – Analýza pravopisné stránky vybraného staročeského rukopisu / Analýza tvaroslovné a lexikální stránky vybraného staročeského rukopisu / Analýza tvarosloví a slovní zásoby vybraných staroslověnských (event. církevněslovanských) textů / Analýza jazykových prvků nářečního původu ve vybraném literárním textu / Příspěvky k dějinám slavistiky – přehled a zhodnocení díla vybraného autora (téma bude vždy upřesněno po dohodě se studentem)

PhDr. Jiří Hasil, Ph.D. – Profesní mluva zdravotnických pracovníků v krajské nemocnici / Jazykové problémy ukrajinských žáků v českých školách / Pranostiky v současné každodenní komunikaci

Mgr. Karel Kulich, Ph.D. – Vymezení výskytu dlouhých variant slovesných předpon s využitím ČNK / Analýza morfologické a slovotvorné paradigmatiky sloves patřících ke vzoru brát

Mgr. Vladimír Trpka, Ph.D. – Porozumění textu na střední škole (příprava učebních materiálů a jejich evaluace) / Cestovatelská reportáž v současné publicistice (stylistická analýza, lze vybrat i jiný útvar) / Textocentrismus v současné didaktice jazyka a slohu (kritický rozbor tendence a vytvoření zásobníku textů s didaktickým komentářem)

Mgr. Romana Wágnerová – Zvláštnosti a nepravidelnosti syntaxe v diskusích na internetu / Zkratky a zkratková slova v učebnicích základní školy / Komparace pravopisné úrovně účastníků internetové diskuse

Mgr. Lucie Zušťáková – Syntakticko-sémantická analýza současných rapových písní (bude specifikováno) / Mimotextové komunikační prostředky v rozhraní sociálních sítí (bude specifikováno) / Akcentace perlokučního aktu na sociálních sítích / Seznamovací aplikace (bude specifikováno) jako komunikační kanál a polomluvený komunikát

Literárněvědná témata

Mgr. Pavel Adámek – Kniha jako studnice moudrosti při výuce českého jazyka / Nápadník aktivit pro seznámení žáků s českou historií skrze literaturu / Využívání českých pohádek při projektových dnech

Mgr. Lukáš Ruml – Analýza děl jednoho z představitelů současné básnické generace / Didaktická transformace vybraného tématu literární výchovy / Kritéria pro zařazení literárního díla do kánonu v současné české škole.

Mgr. Roberto Gaínza – Aktualizace shakespearovské látky v moderní próze / Traumata v prozaické tvorbě Delphine de Vigan / Téma identity v literární fikci

Mgr. Irena Špačková – Sociální sítě jako prostředek komunikace mezi autorem a čtenářem

Mgr. Jiří Koten, Ph.D. – Současní básníci v modelových učebních textech (výklad, čítanka, pracovní sešit) (autoři: Borkovec, Murrer, Hruška, Fridrich, příp. další).

Mgr. Barbara Zemanová – Rozdílná pojetí smrti u dvou vybraných českých autorů (interpretační práce) / Interpretační porovnání dvou lyrizovaných próz vybraných českých autorů (interpretační práce)

Mgr. Jindřich Bernt – Tvorba pro děti současných českých autorů (např. Petr Stančík, Petra Soukupová, Kateřina Blažková, Václav Dvořák atd.)

PhDr. Martin Fibiger, Ph.D. – Komparace literárního a filmového vyprávění (téma upřesněno po domluvě se studentem)

PhDr. Pavel Horký, Ph.D. – Básnické dílo Miroslava Černého (interpretace) / Prozaické dílo Jana Němce (interpretace) / Básnické dílo Sylvie Richterové (interpretace)

Mgr. Jan Tlustý, Ph.D. – Filmová adaptace vybraného díla české literatury

Mgr. Gabriela Vlasáková – Interpretace literárního textu (bude specifikováno) v rámci literární výchovy na ZŠ či SŠ / Interpretace vybraného literárního textu (téma bude blíže specifikováno se studentem v rámci konzultace)

Možná témata k zadání diplomových prací

Lingvistika, didaktika jazyka a slohu

doc. Mgr. Patrik Mitter, Ph.D. – Názvy politických subjektů kandidujících v komunálních volbách v r. 2022 (mezipředmětové vztahy český jazyk-společenské vědy) /téma bude konkretizováno po dohodě s diplomantem/

Mgr. Vladimír Trpka, Ph.D. – Recepce kognitivně komunikačního návrhu didaktiky jazyka a slohu (materiálový výzkum) / Procesuální výuka slohu (návrh vyučovacích hodin) / Dialogické a diskusní metody ve vyučování slohu / Slohové útvary ve vyučování na střední škole (revize stávajícího pojetí) / Vyučovací metody v českém jazyce ve fázích E-U-R (lze upřesnit – zaměření na fázi evokace, případně pouze na fázi reflexe)

PhDr. Ilona Balkó, Ph.D. – Úroveň znalostí slov cizího původu u žáků ZŠ / Pravopis a výslovnost slov cizího původu u žáků 2. stupně ZŠ / Rozvoj komunikativní kompetence žáků 2. stupně ZŠ

PhDr. František Čajka, Ph.D. – Analýza pravopisné stránky vybraného staročeského rukopisu / Analýza tvaroslovné a lexikální stránky vybraného staročeského rukopisu / Analýza tvarosloví a slovní zásoby vybraných staroslověnských (event. církevněslovanských) textů / Analýza jazykových prvků nářečního původu ve vybraném literárním textu / Příspěvky k dějinám slavistiky – přehled a zhodnocení díla vybraného autora (téma bude vždy upřesněno po dohodě se studentem)

Mgr. Karel Kulich – Funkční popis vybraného českého pádu (např. genitivu) ve srovnání s funkcemi stejného pádu v jiném jazyce s dochovanou jmennou flexí / Lexikální a morfologická klasifikace substantivizovaných adjektiv / Lexikální a morfologická adaptace latinských a řeckých jazykovědných pojmů v češtině

PhDr. Mira Marvanová, Ph.D. – Vybrané sémantické gramatické třídy slov ve staroslověnštině a jejich analýza / Vybrané gramatické třídy slov ve staroslověnštině a jejich analýza / Výzkum a analýza daných skupin frazému v češtině (na základě Českého národního korpusu)

Staročeské literární tvorba a díla doby střední vzhledem k vývoji spisovného jazyka.

PhDr. Jiří Hasil, Ph.D. – Teorie jazykové kultury a spisovného jazyka v učebnicích českého jazyka pro základní školy / Teorie jazykové kultury a spisovného jazyka v učebnicích českého jazyka pro střední odborné školy / Teorie jazykové kultury a spisovného jazyka v učebnicích českého jazyka pro gymnázia / Shoda podmětu v množném čísle rodu středního s dalšími větnými členy – dnešní stav v mluvené a psané komunikaci

Literární věda, didaktika literatury

Mgr. Jan Tlustý, Ph.D. – Práce s filmovou adaptací v hodině literární výchovy (na vybraném díle) / Narativní strategie v románech Anny Bolavé

PhDr. Martin Fibiger, Ph.D. -Čtenářské biografie učitelů českého jazyka a literatury (téma upřesněno po domluvě se studentem)

PhDr. Pavel Horký, Ph.D. – Reflexe středoevropské problematiky ve vybraných dílech současné české literatury a její aplikace v literární výchově (interpretace vybraných děl, tvorba modelových pracovních listů pro žáky středních škol) / Český biografický román v literární výchově (interpretace vybraných románů a tvorba modelových pracovních listů pro žáky středních škol) / Možnosti interpretace současné české poezie v literární výchově na střední škole: díla P. Čermáčka, M. Děžinského a K. Goldstein (interpretace vybraných děl se zřetelem k didaktické aplikaci na střední škole)

PhDr. Václav Jindráček, Ph.D. – Rozmanitost současné české poezie pro děti a přístupy k její interpretaci ve školní výuce

PhDr. Zdeněk Valenta, Ph.D. – Vzájemná korespondence: Jaroslav Vrchlický – Adolf Černý

doc. Mgr. Jiří Koten, Ph.D. – Školní pojetí směrových pojmů (biedermeier, secese, expresionismus) / Narativní imaginace jako předpoklad produktivní interpretace

doc. PhDr. Ondřej Hník, Ph.D. – Činnostní/herní (bude specifikováno) uchopení vzdělávacího obsahu (bude specifikován) ve výuce literatury na 2. stupni ZŠ/SŠ (bude specifikováno)