PhDr. Pavel Adámek, Ph.D.
Konzultační hodiny ZS 2024/2025
Středa: 14:00 - 15:00 (pouze po předchozí domluvě)
Na konzultacích mimo KH je potřeba se předem domluvit e-mailem na adamek.pa@seznam.cz.
Informace o vyučujícím
Akademický pracovník Pedagogické fakulty Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem. Věnuje se přípravě budoucích učitelů/učitelek 1. stupně ZŠ a mateřských škol. Specializuje se na problematiku výuky českého jazyka a literatury na 1. stupni základních škol. K této problematice rovněž publikuje. V rámci svého profesního rozvoje se také věnuje managementu a řízení škol a školských zařízení.
Seznam základní literatury pro studenty oboru – (Učitelství 1. stupně ZŠ, Učitelství 1. st. ZŠ se spec. ped.): ZDE
Témata pro bakalářské práce (učitelství pro mateřské školy):
1. Využití obrázkových knih při rozvoji předčtenářských dovedností (Analýza, jak obrázkové knihy podporují dovednosti jako je vnímání příběhu a rozvoj slovní zásoby).
2. Vliv dramatizace pohádek na rozvoj slovní zásoby a vyjadřovacích schopností dětí (Výzkum, jak dramatizace známých pohádek podporuje dětskou řeč a tvorbu vět).
3. Hry se slovy: Vliv slovních her na jazykový rozvoj dětí v předškolním věku (Analýza toho, jak jednoduché slovní hry (např. rýmování, hádanky) ovlivňují vývoj slovní zásoby a gramatiky).
4. Didaktické hry pro rozvoj jazykových dovedností v mateřské škole (Vytvoření a analýza didaktických her zaměřených na rozvoj slovní zásoby a komunikačních schopností dětí).
5. Pohádky a jejich role ve výchovně-vzdělávacím procesu v mateřské škole (Výzkum zaměřený na význam pohádek pro formování hodnot a rozvoj literárního povědomí dětí).
6. Rozvoj předčtenářských dovedností u dětí v předškolním věku (Zkoumání metod, které podporují rozvoj schopností potřebných pro čtení a psaní).
Témata pro diplomové práce (učitelství 1. stupně základních škol):
1. Rozvoj čtenářské gramotnosti v 1. třídě pomocí interaktivních knih (Výzkum toho, jak interaktivní knihy (s prvky jako dotykové senzory, audiopříběhy) ovlivňují motivaci a čtenářské dovednosti dětí).
2. Využití her ve výuce gramatiky na 1. stupni základní školy (Výzkum toho, jak různé typy her (deskové, interaktivní, pohybové) přispívají k pochopení gramatických pravidel).
3. Rozvoj psaní slohových prací na 1. stupni základní školy: Metody a strategie (Analýza efektivních metod výuky slohu, zaměřená na děti v 3. a 4. třídě).
4. Podpora dětí s poruchami učení při výuce českého jazyka na 1. stupni základní školy (Zkoumání účinných metod a přístupů, které pomáhají dětem s poruchami učení (dyslexie, dysgrafie) zvládat výuku češtiny).
5. Výuka čtení s porozuměním v 1. třídě základní školy: Metody a techniky (Výzkum různých technik, jak zlepšit čtení s porozuměním, například pomocí obrázků, otázek k textu nebo dramatizace).
6. Didaktické postupy pro výuku české literatury na prvním stupni ZŠ (Výzkum inovativních přístupů k výuce literatury, které jsou vhodné pro děti v raném školním věku).
7. Role dramatizace v rozvoji slovní zásoby a komunikačních dovedností dětí na prvním stupni ZŠ (Výzkum zaměřený na použití dramatických technik k rozvoji jazykových schopností dětí).
8. Využití interaktivních prvků v hodinách českého jazyka na prvním stupni (Studie o vlivu digitálních a interaktivních nástrojů na výuku gramatiky a literatury).
9. Rozvoj čtenářské gramotnosti u žáků 1. a 2. třídy základní školy (Výzkum zaměřený na metody, které podporují motivaci a rozvoj čtení u nejmladších žáků).
Všechna témata je možno upravit podle zájmu studentů, případně mohou studenti přijít s vlastními návrhy témat, která lze upřesnit po konzultaci.
KPR/4407,
Syntax III,
KPR/4507,
Syntax III,
KPR/4406,
Lexikologie II,
KPR/4605,
Lexikologie II,
KPR/4506,
Lexikologie II,
KPR/4705,
Lexikologie II,