Projekty
Usta ad Albim BOHEMICA
Učíme se učit spolu
ISSN 1802-825X
Pedagogická fakulta UJEP v Ústí nad Labem
Katedra bohemistiky
České mládeže 8
400 96 Ústí nad Labem
web: www.pf.ujep.cz
Aktuální číslo: USTA ad Albim Bohemica 2024
Časopis Usta ad Albim BOHEMICA, vydávaný Katedrou bohemistiky Pedagogické fakulty v Ústí nad Labem, zahájil svou činnost v roce 2002. Jedná se o odborný recenzovaný časopis, jehož cílem je rozvíjet informačně plodnou diskusi nad aktuálními problémy současné bohemistiky, slavistiky a pedagogiky. Časopis odborné veřejnosti prostředkuje podnětné výstupy orientované zvláště k pedagogické praxi, resp. teorii vzdělávání v bohemistice. Každoročně jsou vydána minimálně dvě čísla časopisu.
Název periodika se dovolává veršované skladby o dějinách královského města Ústí nad Labem zdejšího básníka Jana Augustina Tichtenbauma Usta ad Albim delineata, která vyšla tiskem v Praze roku 1614.
Počínaje rokem 2012 prošel časopis Usta ad Albim BOHEMICA řadou koncepčních změn, které se dotkly částečně jeho grafické podoby a technického zpracování, zvláště pak obsahové podoby jednotlivých čísel. Rubrikami časopisu jsou stati a studie, texty, překlady, zprávy, recenze a glosy.
Došlé příspěvky jsou posouzeny dvěma nezávislými recenzemi. O výsledku recenzního řízení je přispěvatel informován elektronickou formou.
Složení redakční rady
Výkonný redaktor
Mgr. Barbara Zemanová
Redakční rada
prof. dr. hab. Mieczysław Balowski
PhDr. František Čajka, Ph.D.
PhDr. Jan Čulík
PaedDr. Ivo Harák, Ph.D.
doc. PhDr. Milan Hrdlička, CSc.
PhDr. Václav Jindráček, Ph.D.
prof. dr hab. Elena Koriakowcewa
Mgr. Jiří Koten, Ph.D.
doc. PaedDr. Zdena Králová, Ph.D.
prof. PhDr. Dobrava Moldanová, CSc.
doc.PhDr. Vladimír Novotný, Ph.D.
PhDr. Blanka Svadbová, CSc.
Projekt Učíme se učit spolu je věnován zkvalitnění přípravy studentů – budoucích učitelů na PF Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem. Aktivity projektu jsou zaměřeny na vytváření podmínek pro kvalitní přípravu budoucích učitelů ve všech jejích oblastech s akcentem na inovované reflektované praxe v rámci i nad rámec jejich studijních povinností, na zvyšování kompetencí studentů, na zvyšování kompetencí akademických pracovníků a na oblasti propojování teoretické a praktické přípravy.
Zveřejňované materiály byly vytvořeny studenty navazujícího magisterského studia oboru český jazyk (jednooborové, v kombinaci) v rámci povinných předmětů. Konkrétní přípravy byly realizovány na průběžných praxích studentů. Jsou to tedy přípravy vyzkoušené, realizované a ověřené. Naleznete zde přípravy jak na hodiny zaměřené na gramatiku, tak i na sloh, jednak na literární výchovu.
V každém materiálu naleznete název aktivity, doporučený ročník, téma, konkrétní průběh činnosti a pracovní list.
Všechny přípravy jsou volně ke stažení a jsou určeny k dalšímu využití v další pedagogické praxi.
„Učíme se učit spolu“, reg. č. CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_038/0006783
Materiály k výuce jazyka, slohu a komunikace
Výukové materiály k slohové a komunikační výchově
2. stupeň základní školy
- Charakteristika – slohové cvičení Kdo je vrah?
- Charakteristika – přímá a nepřímá charakteristika
- Líčení
- Motivační dopis
- Motivační skupinové cvičení před psaním slohové práce
- Pohádka-práce s moderní pohádkou
- Popis – rozdíl mezi prostým popisem a líčením
- Popis-procvičování
- Popis superhrdiny
- Popis obrázku
- Popis místa, předmětu
- Popis pracovního postupu – popis stroje
- Popis pracovního postupu – libovolné téma
- Popis pracovního postupu – recept
- Popis pracovního postupu – roboti
- Proslov
- Reklama a její tvorba
- Úřední dopis – žádost o pracovní místo
- Útvary publicistického stylu
- Úvaha – Život plný masmédií
- Úvaha – práce s fotografií
- Úvaha-Jak by se můj život změnil, kdybych se stal superhrdinou
- Úvaha-Není kouře bez ohně
- Úvaha-Sérioví vrazi
- Vypravování – komiks
- Vypravování – V opuštěném vlaku
- Vypravování – tvůrčí psaní
- Vypravování-procvičování
- Vypravování-úvodní cvičení
- Vypravování-vypravování dle obrázku
- Vypravování-Útok z hlubin
- Zpráva – Vytvořte si svoji kachnu
- Zpráva-tvorba vlastních novin
- Zpráva-Vyhláškou ke zprávě
- Životopis
Střední škola
- Charakteristika s prvky úvahy
- Charakteristika-dívka z Facebooku
- Charakteristika-téma Harry Potter
- Motivační dopis
- Motivační dopis-práce snů
- Neformální dopis
- Popis pracovního postupu-vaření
- Procvičování kompoziční návaznosti
- Reportáž a zpráva
- Strukturovaný životopis
- Úvaha – Šikana
- Vyprávění a fokalizace
- Vypravování-motivy televizní soutěže Kurňa co to je
- Vypravování-Příběhy z kostek
- Zpráva
- Zpráva-adopce na dálku
- Zpráva-psaní novinového textu
Výukové materiály k jazykové výchově
2. stupeň základní školy
- Citoslovce
- Dialektismy – Pevnost Boyard
- Druhy podmětu
- Frazémy
- Frazémy – výuka a procvičování
- Lidová slovesnost – frazémy
- Neverbální komunikace
- Opakování větných členů, všestranný jazykový rozbor
- Polysémie a homonymie – pexeso
- Slovesný způsob
- Spisovná a hovorová slova
- Určování životnosti a neživotnosti podstatných jmen rodu mužského
- Základní skladební dvojice – procvičování
- Základní skladební dvojice
- Zpětná vazba
- Životnost podstatných jmen
Střední škola
- Anakolut
- Asimilace znělosti
- Časově příznaková slova
- Dialektismy
- Diferenciace českého jazyka na základě sociálního hlediska
- Frazémy – skupinová práce
- Homonyma
- Hovorový jazyk
- Komunikační funkce výpovědi
- Nespisovné útvary národního jazyka
- Nespisovné útvary zeměpisného typu
- Práce s textem
- Skupinová analýza textu
- Slova časově příznaková
- Slova stylově příznaková
- Slovesný způsob
- Stylově příznakové prostředky
- Zeugma
- Zpětná vazba – určování a vytváření
Materiály k literární výchově
Realizované vyučovací hodiny v rámci souvislé pedagogické praxe
2. stupeň základní školy
- Imaginativní próza (Vančura, Konrád)
- Jaroslav Foglar
- Povídka, Jan Neruda
- Vnímání poezie ve srovnání s prózou