Materiály k výuce jazyka, slohu a komunikace

Projekt Učíme se učit spolu je věnován zkvalitnění přípravy studentů – budoucích učitelů na PF Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem. Aktivity projektu jsou zaměřeny na vytváření podmínek pro kvalitní přípravu budoucích učitelů ve všech jejích oblastech s akcentem na inovované reflektované praxe v rámci i nad rámec jejich studijních povinností, na zvyšování kompetencí studentů, na zvyšování kompetencí akademických pracovníků a na oblasti propojování teoretické a praktické přípravy.

Zveřejňované materiály byly vytvořeny studenty navazujícího magisterského studia oboru český jazyk (jednooborové, v kombinaci) v rámci povinných předmětů. Konkrétní přípravy byly realizovány na průběžných praxích studentů. Jsou to tedy přípravy vyzkoušené, realizované a ověřené. Naleznete zde přípravy jak na hodiny zaměřené na gramatiku, tak i na sloh, jednak na literární výchovu.

V každém materiálu naleznete název aktivity, doporučený ročník, téma, konkrétní průběh činnosti a pracovní list.

Všechny přípravy jsou volně ke stažení a jsou určeny k dalšímu využití v další pedagogické praxi.

 

Za projekt Učíme se učit spolu

Mgr. Veronika Podhajská, správce a kooordinátor webináře

 

Výukové materiály k slohové a komunikační výchově

 

2. stupeň základní školy

Charakteristika – slohové cvičení Kdo je vrah?

Charakteristika – přímá a nepřímá charakteristika

Líčení

Motivační dopis

Motivační skupinové cvičení před psaním slohové práce

Pohádka-práce s moderní pohádkou

Popis – rozdíl mezi prostým popisem a líčením

Popis-procvičování

Popis superhrdiny

Popis obrázku

Popis místa, předmětu

Popis pracovního postupu – popis stroje

Popis pracovního postupu – libovolné téma

Popis pracovního postupu – recept

Popis pracovního postupu – roboti

Proslov

Reklama a její tvorba

Úřední dopis – žádost o pracovní místo

Útvary publicistického stylu

Úvaha – Život plný masmédií

Úvaha – práce s fotografií

Úvaha-Jak by se můj život změnil, kdybych se stal superhrdinou

Úvaha-Není kouře bez ohně

Úvaha-Sérioví vrazi

Vypravování – komiks

Vypravování – V opuštěném vlaku

Vypravování – tvůrčí psaní

Vypravování-procvičování

Vypravování-úvodní cvičení

Vypravování-vypravování dle obrázku

Vypravování-Útok z hlubin

Zpráva – Vytvořte si svoji kachnu

Zpráva-tvorba vlastních novin

Zpráva-Vyhláškou ke zprávě

Životopis

 

Střední škola

Charakteristika s prvky úvahy

Charakteristika-dívka z Facebooku

Charakteristika-téma Harry Potter

Motivační dopis

Motivační dopis-práce snů

Neformální dopis

Popis pracovního postupu-vaření

Procvičování kompoziční návaznosti

Reportáž a zpráva

Strukturovaný životopis

Úvaha – Šikana

Vyprávění a fokalizace

Vypravování-motivy televizní soutěže Kurňa co to je

Vypravování-Příběhy z kostek

Zpráva

Zpráva-adopce na dálku

Zpráva-psaní novinového textu

 

 

Výukové materiály k jazykové výchově

 

2. stupeň základní školy

Citoslovce

Dialektismy – Pevnost Boyard

Druhy podmětu

Frazémy

Frazémy – výuka a procvičování

Lidová slovesnost – frazémy

Neverbální komunikace

Opakování větných členů, všestranný jazykový rozbor

Polysémie a homonymie – pexeso

Slovesný způsob

Spisovná a hovorová slova

Určování životnosti a neživotnosti podstatných jmen rodu mužského

Základní skladební dvojice – procvičování

Základní skladební dvojice

Zpětná vazba

Životnost podstatných jmen

 

Střední škola

Anakolut

Asimilace znělosti

Časově příznaková slova

Dialektismy

Diferenciace českého jazyka na základě sociálního hlediska

Frazémy – skupinová práce

Homonyma

Hovorový jazyk

Komunikační funkce výpovědi

Nespisovné útvary národního jazyka

Nespisovné útvary zeměpisného typu

Práce s textem

Skupinová analýza textu

Slova časově příznaková

Slova stylově příznaková

Slovesný způsob

Stylově příznakové prostředky

Zeugma

Zpětná vazba – určování a vytváření

 

 

„Učíme se učit spolu“, reg. č. CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_038/0006783